اقتصاد کلان

ایران می‌تواند ۲ میلیارد دلار مسدود شده خود را از آمریکا را بگیرد

دادگاه بین‌المللی لاهه به ریاست «عبدالقوی احمد یوسف» به ۵ اعتراض آمریکا علیه ایران رسیدگی کرد که در ۳ مورد اعتراضات آمریکا را درست ندانست و یکی از موارد را برای ارائه شواهد بیشتر به دادگاه بعدی موکول کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، یکی از این اعتراضات مطرح کردن «عدم صلاحیت قضایی دادگاه لاهه» نسبت به اظهارنظر درباره توقیف ۱٫۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران توسط دولت آمریکا بود که قضات لاهه رأی دادند که صلاحیت ورود به موضوع را دارند. {لینک}

سفارت ایران در لاهه ضمن انتشار سندی در این زمینه تائید کرد که آمریکا باید ۲ میلیارد دلار (اصل پول و سود ناشی از نگهداری پول) دارایی مسدود شده ایران را بازگرداند.

همچنین بخوانید

رأی دادگاه بین‌المللی مبنی بر اینکه صلاحیت اظهارنظر و رأی را درزمینهٔ پرونده توقیف دارایی‌های ایران را دارد، می‌تواند زمینه‌ساز استنتاجات حقوقی ایران برای رسیدگی به پرونده‌های حقوقی بعدی با آمریکا و سایر کشورهای مدعی باشد که در دادگاه‌های محلی خود اموال کشور دیگری را توقیف می‌کنند.

آمریکا هنگام اعتراض به قضات لاهه ادعا کرده بود که ایران با امور تروریسم مرتبط بوده و به دلیل رفتار نادرست باید علیه وی حکم جاری شود که این اعتراض پذیرفته نشد.

حالا برای بازگرداندن ۲ میلیارد دلار نیز باید دادگاهی جداگانه تشکیل‌شده تا روند بازگردان پول به‌صورت حقوقی مطرح و تصمیم‌گیری شود.

احمد یوسف در دادگاه متذکر شد که قضات همگی علیه اعتراض اولیه آمریکا مبنی بر عدم مقبولیت قضات رأی دادند. همچنین به صلاحیت حقوقی خود برای اظهارنظر و رأی صحه گذاشتند.

ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که تصمیم حقوقی آمریکا درباره مسدودسازی اموال ایران در آمریکا نقض پیمان مودت ۱۹۵۵ است. این پیمان قبل از انقلاب ۱۹۷۹ میان ایران و آمریکا به امضاء رسیده بود.

دادگاه آمریکا در سوی دیگر ماجرا ایران را مسبب بمب‌گذاری ۱۹۸۳ در بیروت دانسته و اعلام کرد از روی دارایی‌های ایران در آمریکا می‌توان به بازماندگان حوادث مذکور خسارت پرداخت کرد.

سند حقوقی منتشر شده از سوی سفارت ایران در لاهه مبنی بر لزوم بازگرداندن پول مسدود شده ایران توسط آمریکا

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا