صنعتصنعت، معدن، تجارت

ضرورت ایجاد و توسعه کسب و کارهای پلتفرمی دانش بنیان

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی عنوان کرد:

کنفرانس نوآوری در مدیریت کسب و کار با حضور ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی و اساتید، کارشناسان و متخصصان حوزه کسب و کار برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از  روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی،  در این کنفرانس ابوالفضل کیانی بختیاری در خصوص نوآوری در مدل های کسب و کار، ضرورت بقای شرکت ها در موج چهارم توسعه صنعتی اظهار داشت: تحولات نظام های اقتصادی و کسب و کار در جهان دلایلی دارد از جمله حلول موج چهارم توسعه صنعتی؛ ورود همه جانبه فناوری های کلیدی موج چهارم توسعه صنعتی به دنیای کسب و کار و ظهور کسب و کارهای پلتفرمیک.
کیانی بختیاری در ادامه ضمن بیان سیر تکامل انقلاب های صنعتی، در خصوص مبحث انقلاب صنعتی چهارم اظهار داشت: حضور سیستم‌های سایبر-فیزیک ؛ فناوری زیستی؛ فناوری نانو و مواد پیشرفته، در انقلاب صنعتی چهارم یکپارچگی‌نوینی را به همراه دارد و در این شرایط شاهد درهم آمیزی فناوری ها، ظهور مدل های کسب و کار دیجیتال، هوشمند سازی ها و … هستیم.
وی با برشمردن برخی از مولفه ها و فناوری های مورد توجه در انقلاب صنعتی چهارم، و ارائه آماری از بازار اینترنت اشیاء اظهار داشت: با اتصال بیش از ۲۸ میلیارد شی ء در سال ۲۰۲۰ به اینترنت، جهان شاهد شکل گرفتن بازاری ۷۰۰۰ میلیارد دلاری از این طریق خواهد بود که با فرض یک درصد بعنوان سهم ایران، می توان بازار بالقوه ۷۰ میلیارد دلاری برای کشور در نظر گرفت.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، افزود: طبق پیش بینی های معتبر، تا افق ۲۰۲۵ بازار ۴ تا ۱۱ هزار میلیارد دلاری از طریق اینترنت اشیاء برای صنایع، شهرها، وسایل نقلیه، فضای کسب و کار و …. شکل می گیرد که بازار بالقوه کشور با فرض یک در صد سهم، ۴۰ تا ۱۱۰ میلیارد دلار خواهد بود، همچنین سهم یک درصدی بالقوه ایران از بازار کلان داده ها تا سال ۲۰۲۰ میلیارد دلار برآورد می شود.
کیانی بختیاری در ادامه خاطرنشان کرد: ورود همه جانبه فناوری اطلاعات و ارتباطات به دنیای کسب و کار، حجم عظیمی از داده های تولید شده را پدید آورده که تجزیه و تحلیل آن می تواند به متخصصان کمک نماید.
وی افزود: اکنون دو و نیم کوینتیلیون بایت داده در هر روز ایجاد می شود که این رقم تا سال ۲۰۲۵ ، ۶/۴ برابر خواهد شد و جالب است بدانیم ۹۰ درصد از داده ها در جهان در طول دو سال گذشته ایجاد شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تاکید کرد: انقلاب چهارم صنعتی، در مجموع بر بازار کسب و کار، چهار اثر بنیادین گذاشته است که عبارتند از تاثیر بر خواسته های خریدار؛ تاثیر بر افزایش تولید کالا، تاثیرنوآوری های مشترک و تاثیر برساختارهای سازمانی.
کیانی بختیاری در ادامه ضمن بررسی رویکرد کسب و کار پلتفرمی اظهار داشت: پلتفرم‌ها با تسهیل تراکنش‌ها ارزش ایجاد می‌کنند، درحالی‌که کسب‌وکارهای خطی با تولید کالا یا خدمات، این کار را می‌کنند؛ به‌بیان‌دیگر، پلتفرم‌ها با ساختن رابطه و ایجاد تراکنش، ارزش خلق می‌کنند.
وی با بیان ساختار کسب و کار پلتفرمی چهار عملکرد اصلی برای آن عنوان نمود که عبارتند از “ساختن مخاطب”، “متصل‌کردن افراد”، “فراهم‌کردن ابزارها و خدمات اصلی” و “وضع مقررات و استانداردها”.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با رده بندی پلتفرم ها به پلتفرم های “بازار خدمات”؛ “بازار کالا” ، “پرداخت”، “سرمایه گذاری”، “شبکه های اجتماعی” ، “پلتفرم های ارتباطی”، “توسعه نرم افزارها”، “پلتفرم های محتوایی” اظهار داشت: پلتفرم‌ها اقتصاد را تسخیر کرده‌اند؛ در سال ۲۰۱۶، چهار مورد از پنج برند ارزشمند دنیا و در سال ۲۰۱۷ هر پنج برند برتر، شرکت‌های پلتفرمی بودند.
کیانی بختیاری ضمن مقایسه تولید ناخالص ملی کشورها و رتبه بندی شرکت های برتر جهان در فاصله سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ خاطر نشان کرد: تحلیلگران می گویند شرکت های نوآورتر شرکت های پلتفرمی هستند و نظرسنجی انجام شده در اتحادیه اروپا نشان می دهد که شرکت های پلتفرمی بیشتر تحقیق و توسعه انجام می دهند.
وی ضمن ارائه آماری از موفقیت شرکت های پلتفرمی یادآور شد: سرمایه‌گذارها برای پلتفرم‌ها ارزش بیشتری قائل‌اند و بررسی ۵۰۰ سهام برتر در بازار سهام نیویورک نشان می‌دهد که متوسط ضریب درآمد کسب‌وکارهای پلتفرمی ۸٫۹ است. در مقابل، کسب‌وکارهای خطی، بسته به مدل‌شان به‌طور متوسط ضریب درآمد ۲ تا ۴ دارند. همچنین در آسیا در بین ۳۶ شرکتی که بیش از یک‌میلیارد دلار ارزش دارند، ۳۱ پلتفرم وجود دارد که چیزی حدود ۸۶ درصد است. در چین ۸۱ درصد از این شرکت‌ها و در هند نیز از بین ۹ شرکتِ باارزش، ۸ تای آنها پلتفرم‌اند. باتوجه‌به روند کنونی، پیش‌بینی می‌شود در طول ۵ تا ۱۰ سال آینده، بیشترِ شرکت‌های باارزش در سهام نیویورک پلتفرم‌ها خواهند بود. پلتفرم‌هایی که چند میلیارد دلار ارزش دارند، در مقایسه با رقبای خطی‌شان دو برابر سرمایه جذب کرده‌اند. این رقم برای شرکت‌های پلتفرمی ۴۶میلیارد دلار و برای شرکت‌های خطی ۲۱میلیارد دلار است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن تشریح استراتژی های ایجاد کسب و کار پلتفرمیک ۷ ضرورت برای توجه جدی به کسب و کار پلتفرمی برشمرد که عبارتند از:
۱- حرکت اقتصاد جهانی به سوی کسب و کارهای پلتفرمی است.
۲- پلتفرم ها موجب کاهش چشم گیر هزینه های راه اندازی کسب و کار برای صاحبان مشاغل می شوند.
۳- پلتفرم ها موجب سهولت دسترسی و به هم رسانی کسب و کار بین تولید کننده و مصرف کننده می شوند.
۴- پلتفرم ها باعث ایجاد بستر وسیع جهت کسب و کار در مقیاس گسترده می شوند.
۵- پلتفرم ها فراهم سازی زمینه رشد تکنولوژی به واسطه نیازهای آتی کسب و کارها می شوند.
۶- پلتفرم ها مشاغل جدید را بوجود می آورند.
۷- پلتفرم ها موجب توسعه اشتغال وسیع برای نیروی کار جوان به واسطه بهره گیری گسترده از تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات می شوند.
وی در پایان ضمن نتیجه گیری از بحث اظهار داشت: در ایران مصارف تجاری و کسب و کارهای اینترنتی در مقایسه با سایر موارد مصرف کمتر است. مدیران کسب و کاردر هر زمینه‌ای که قصد شروع یک کسب و کار را دارند، ابتدا باید مدل پلتفرم آنرا رسم کرده تا اولا محیط را بهتر و دقیق‌تر شناخته و ثانیا” موفقیت بیشتری در بازار های محلی، منطقه ای و بین المللی کسب نمایند. با توجه به رفتار ایرانیان در بکارگیری اینترنت و شبکه های اجتماعی نیاز به تشویق کاربران به استفاده هدفمند از تکنولوژی و آموزش ایجاد و توسعه کسب و کارهای پلتفرمی دانش بنیان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا