اقتصاد کلان

وجود مشکل جدی در نحوه توزیع یارانه ها!

قائم مقام دبیرکل و عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: بطور کلی در نحوه توزیع درآمدهای حاصل از نفت و یارانه ها در کشور مشکل جدی وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  آرمان خالقی در برنامه «بهارستان» رادیو اقتصاد افزود: متاسفانه امروز یارانه ها در کشور به سبب توزیع نامناسب در اختیار مصرف کنندگان اصلی قرار نمی گیرد.

وی همچنین اظهارداشت: اگر نحوه نگاه به توزیع یارانه در کشور تغییر پیدا نکند برای مثال همین گوشتی که دولت امروز با زحمات زیاداز برزیل، قزاقستان و غیره جهت کنترل بازار وارد کرده شایدبه دست مصرف کننده اصلی به مقدار کافی و عادلانه نرسد.

قائم مقام دبیرکل و عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: واقع مطلب اینکه در توزیع یارانه ها اصل بر عدالت است بنابراین توزیع باید به نحوی باشد که تمامی آحاد مردم از این یارانه ها برخوردار شوند.

همچنین بخوانید

وی در بخش دیگری سخنان خود افزود: متاسفانه امسال همه شاهد سقوط ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی بودند که این عامل باعث شد یک مزیتی قیمتی برای کالاهای تولید داخل پیدا شود.

خالقی تصریح کرد: این موج در فصل تابستان با گرانی گوجه فرنگی و رب آغاز وبه تدریج در سایر محصولات بروز و ظهور پیدا کرد.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: بدون شک صادرات با افزایش قیمت ارز دچار مزیت و همینطور افراد زیادی به این سمت و سو تمایل پیدا می کنند.

قائم مقام دبیرکل و عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: وقتی صادرات به سبب وجود تفاوت قیمت کالاها در داخل و خارج تشدید می شود با ایجاد ممانعت پدیده قاچاق در کشور شکل می گیرد.

وی اظهارداشت: مردم امروز در مورد گوشت قرمز به خصوص دام سبک بیشتر شاهد این ماجرا هستند.

خالقی گفت: پدیده قاچاق دام زنده موجب کمیاب و گرانی دام و همینطور منجر به افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار داخلی شده است.

وی افزود: بدون شک با گرانی گوشت قدرت خرید و مصرف مردم به شدت کاهش یافته در حالیکه گوشت و مواد پروتئینی از ضروریات سبد مصرف غذایی خانوارهاست.

قائم مقام دبیرکل و عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اظهارداشت: وقتی مردم به اندزه کافی توان تامین گوشت قرمز به خصوص گوسفندی را نداشته باشند تقاضاها بیشتر به سمت بازار گوشت سفید مانند مرغ، ماهی و غیره سوق پیدا می کنند.

وی اذعان داشت: واقعیت اینکه با افزایش تقاضا در بازار گوشت مرغ، ماهی و سایر ماکیان به یقین قیمت ها نیز در این بازار روند صعودی به خود می گیرد.

خالقی در ادامه یادآورشد: برای مدیریت بهتر بازار و کنترل قیمت ها باید قاطعانه جلوی خروج دام زنده بصورت قاچاق از مرزها گرفته شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا