انرژی

جدیدترین اقدام زنگنه برای تعیین تکلیف حضور چینی‌ها در فاز ۱۱

شش ماه است که توتال به‌صورت رسمی ایران و قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی را ترک کرده است اما هم‌چنان از شرکت چینی CNPC که طبق قرارداد باید جایگزین توتال فرانسوی شود، خبری نیست. به طوری که وزیر نفت، هفته آینده برای تعیین تکلیف این فاز و حضور چینی‌ها به چین سفر خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ۱۲ تیرماه سال ۱۳۹۶ مراسم امضای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با کنسرسیومی متشکل از شرکت فرانسوی توتال با سهم ۵۰.۱، شرکت چینی CNPC با سهم ۳۰ درصد و شرکت ایران پتروپارس با سهم ۱۹.۹ درصد برگزار شد. ارزش این قرارداد، ۴.۸ میلیارد دلار و مدت زمان آن، ۲۰ ساله بود که قابلیت تمدید تا ۲۵ سال هم داشت. قرار بود نخستین تولید این فاز ۴۰ ماهه آغاز شود و ظرف ١٠ سال هزینه سرمایه‌گذاری آن از محل در اختیار قراردادن بخشی از محصول فاز ١١ پارس جنوبی یعنی میعانات گازی تسویه شود.

قراردادی که با حضور توتال به سرانجام نرسید و زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، این شرکت فرانسوی هم اعلام کرد شرایط ماندن در ایران را ندارد. در این راستا بعد از خروج توتال از فاز ۱۱ وزارت نفت اعلام کرد طبق قرارداد شرکت چینی CNPC جایگزین توتال خواهد شد.

همچنین بخوانید

چینی‌ها آمدند یا خیر؟!

با این‌که محمد مشکین فام – مدیرعامل نفت و گاز پارس – در آخرین اظهار نظر خود در این مورد اعلام کرد: “قرارداد سه جانبه‌ای بین توتال، CNPC و پتروپارس امضا شده و مراحل نهایی خود را طی می‌کند. اخباری هم وجود دارد مبنی بر این‌که شرکت چینی قصد دارد قرارداد را ترک کند، اما این شرکت هنوز به‌صورت رسمی چیزی به ما اعلام نکرده است. مسائل مانند قبل دنبال می‌شود و تا پایان سال، وضعیت پارس جنوبی مشخص می‌شود. توتال مدارک و مستندات را به شرکت چینی تحویل داده است”، اما وزیر نفت در آخرین نشست خبری خود از عدم پاسخگویی چینی‌ها خبر داد و گفت که برای توسعه فاز ۱۱ با چینی‌ها مکاتبه کردیم و آن‌ها پاسخ ندادند.

سفر زنگنه به چین

در این راستا، زنگنه در جدیدترین اظهار نظر خود در تشریح آخرین وضعیت قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، به خانه ملت گفته است: ۸۱ درصد قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به صورت رسمی به CNPC چین منتقل شده و مذاکراتی با این شرکت صورت گرفته که مشخص شود این شرکت برای اجرا چه می‌کند.

وی با بیان این‌که از زمانی که کار توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی متوقف شده CNPC اقدامی نکرده است، افزود: در سفری که رئیس مجلس در هفته جاری به چین خواهد داشت و بنده نیز ایشان را همراهی می‌کنم یکی از بحث‌ها و مذاکرات قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی است.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا