بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

گسترش مناسبات پولی بین‌المللی ایران/ جدایی اقتصاد از دلار

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس پیمان‌های پولی و بلاک‌چین را عاملی برای گسترش تجارت دانست و از لزوم جدایی اقتصاد ایران از دلار سخن گفت.

محمدرضا پورابراهیمی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره اقدامات صورت گرفته درباره پیمان‌های پولی در مجلس به عنوان یک راهکار اقتصادی در شرایط تحریمی، اظهار داشت: یکی از تکالیف بسیار مهم بانک مرکزی که در برنامه ششم توسعه نیز به آن تاکید شده استفاده از ظرفیت بسیار بزرگ و مناسب پیمان پولی دو یا چند جانبه برای تسهیل تجارت و روابط اقتصادی و بانکی به عنوان یکی از ابزارهای بسیار کلیدی در کاهش اثرات تحریم و رشد اقتصادی است که مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به آن تاکید فراوانی داشته است.

وی افزود: با عملیاتی شدن پیمان‌های پولی می‌توان مبادلات ارزهای مورد استفاده را مدیریت کرد و تجارت را گسترش داد که در نهایت بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش اثر فشار تحریمی را به دنبال دارد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، افزود: امروزه ارزهای رمزنگاری شده بر بستر فناوری بلاک‌چین به یک پدیده رایج و شناخته شده در جهان تبدیل شده که با وجود حجم پایین معاملات در مقایسه با گردش مالی موجود در جهان، با استفاده از جذب سرمایه‌گذاران توانسته‌اند تا رشد بسیار زیادی داشته باشند و گفته می‌شود یکی از ارکان مهم آینده نظام اقتصادی جهان هستند.

این نماینده مجلس دوازدهم، ادامه داد: فرآیندهای بانکی توسط سیستم فدرال رزرو آمریکا مدیریت می‌شود، اما تراکنش‌های رمز ارزی رصد نمی‌شوند و در فضایی امن و بدون قابلیت اعمال تحریم فعالیت‌ می‌کنند که بستری را ایجاد می‌کند تا بتوان با استفاده از آنها تحریم‌های فعلی را دور زد و شرایط تجارت را تسهیل کرد.

پورابراهیمی افزود: در وضعیت فعلی کشور که تحریم‌های ظالمانه آمریکا به سیستم بانکی فشار آورده است، می‌توان با استفاده از یک رمز ارز یا ایجاد رمزارز ملی از آن برای مراودات اقتصادی و بانکی با کشورهای دوست که تحریم برای سیستم بانکی مشکلاتی به دنبال داشته، استفاده کرد؛ طراحی و توسعه رمز ارز ملی از سوی بانک مرکزی اقدام هوشمندانه‌ای بوده که از آن‌ می‌توان در مراودات بین بانکی استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه رمز ارزها مزایا و معایبی را دارند که در این حوزه باید با سیاستگذاری و تعیین تکلیف قانونی وارد شد تا از مزایا به صورت کامل استفاده و اثر معایب را از جمله در تهدید نظام اقتصادی کشور کاهش داد، گفت: ارزهای رمزنگار در حوزه مالی و ارزی کشور تاثیراتی دارند و بر اساس قانون بانک مرکزی متولی حوزه ارزی کشور است و باید برای این پدیده قانونگذاری‌های لازم را انجام دهد.

لزوم جدایی از دلار

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفتگو اظهار داشت: در شرایطی که تحریم‌های آمریکا در نظام اقتصادی ایران با وجود وابستگی کشور به دلار تاثیر بسیار زیادی دارد باید با خروج اقتصاد کشور از سیطره دلار فشار تحریم‌ها و تاثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر کشور را کاهش داد؛ در شرایط فعلی ضروری است تا از دلار جدا شد و پیمان‌های پولی با توجه به ماموریت بانک مرکزی به عنوان یک اولویت اقتصادی بسیار مهم در کنار سایر ماموریت‌های بانک مرکزی از جمله اصلاح نظام بانکی عملیاتی شود.

به گفته وی، با این اقدام محدودیت‌های سیستم بانکی در تحریم از بین خواهد رفت و در تنظیم بازار ارز نیز تاثیر خواهد داشت و در نهایت باعث تقویت ارزش پولی ملی کشور به عنوان یک اصل بسیار مهم می شود.

پورابراهیمی گفت: همچنین بهره‌گیری از زیرساخت فناوری بلاک‌چین و ارزهای رمزنگار از اهمیت بالایی برخوردار است که باید در دستور کار قرار گیرد تا از فواید آن به نفع کشور استفاده شود که در این زمینه اقداماتی در حال انجام است و کمیسیون اقتصادی مجلس در این زمینه پیگیری‌های لازم را داشته است.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا