امور زیربناییراه و ساختمان

یاغی‌گری‌های دشمن را کوبنده پاسخ می‌دهیم/ افزایش ظرفیت بنادر از ۱۹ میلیون تن به ۲۳۰ میلیون تن

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تحریم‌ها امروز فراتر رفته و به مرحله اقدام و عمل رسیده است، گفت: اقدامات آمریکا بر خلاف قوانین حقوق بشر است و این یاغی‌گری‌ را کوبنده پاسخ می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی، محمد اسلامی در بیست و ششمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور با بیان اینکه از دریانوردان به دلیل اینکه با ممارست خاص گردهمایی‌های پرشور برگزار می‌کنند تشکر می‌کنم، گفت: همواره شاهد آن بودم که جامعه دریانوردی علاقه‌مندانه به دنبال برگزاری گردهمایی‌های تخصصی در حوزه فعالیت‌های خود بودند که این ارزش بسیاری دارد و نشان می‌دهد که اراده‌ای منسجم در بین اعضای این جامعه وجود دارد.

وی افزود: زیباترین فراز این همکاری بین جامعه دریانوردی این است که به همگرایی منجر می‌شود

اسلامی با بیان اینکه تحلیل‌های مختلفی از فعالیت‌های دریایی و اقتصاد دریا وجود دارد که ما کاری با این تحلیل‌ها نداریم اما موضوع اصلی این است که دریا و دریانوردی یکی از مولفه‌های اقتدار کشورها است و دریا اقتدار ایران محسوب می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر کاهلی‌هایی در اقتصاد دریامحور وجود داشته به این معنا است که به اقتدار ملی خودمان کم‌توجهی کرده‌ایم.

وی افزود: شاید برخی از سرفصل‌ها در حوزه دریایی دست نخورده باقی مانده باشد که ما هنوز وارد آن نشده‌ایم معتقدم باید تمام حوزه‌های اقتصادی و غیراقتصادی در حوزه دریا فعال شوند و بتوانیم با حداکثر توان این ظرفیت را گسترش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دریا محدوده بی‌انتهایی است و ظرفیت بی‌انتهایی دارد گفت: مردم ایران شایسته گسترش ظرفیت‌های دریایی هستند و ما نباید خودمان را کوچک ببینیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه غرب پس از پیروزی انقلاب به صورت ظالمانه علیه ایران وضع شده است، گفت: تحریم‌ها روی نقاط و محورهای افتخارآفرین بوده و تحریم‌ها توانمندی کشور را نشانه گرفته‌اند.

وی ادامه داد: برای مقابله با تحریم‌ها یک راه بیشتر نداریم و آن هم حرکت یکپارچه و هماهنگ و جدی برای گسترش ظرفیت‌های دریایی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های شکوفا نشده بهره‌برداری حداکثری کنیم، ادامه داد: امروز تحریم‌ها در شرایط جدید فراتر رفته و به مرحله اقدام و عمل رسیده که این بر خلاف حقوق بین الملل است و باید پاسخ این یاغی‌گری را به صورت کوبنده بدهیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید بسیاری از شاخص‌های دریایی را فعال سازیم گفت: یکی از مباحث مطروحه در بحث اقتصاد دریامحور موضوع بانکرینگ است که باید بکوشیم ظرفیت‌های آن را افزایش دهیم.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت‌های بندری در ۴ دهه گذشته گفت: ظرفیت بنادر کشور از ۱۹ میلیون تن قبل از انقلاب به ۲۳۰ میلیون تن رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ایجاد اشتغال در حوزه دریایی گفت: در بحث تجارت دریایی و خدمات پشتیبان و گردشگری، دریایی ظرفیت‌های بسیار زیادی وجود دارد که هنوز از آن استفاده نکردیم و هر کدام آن می‌تواند فرصت‌های شغلی متعددی برای مردم و بومیان منطقه ایجاد کند.

اسلامی ادامه داد: برای شکست تحریم‌ها بر روی هر آنچه که بایسته است باید سرمایه‌گذاری شود.

وی گفت: مردم ایران بزرگتر از ظرفیت‌هایی هستند که دشمنان آن را به تصویر کشیده‌اند و در حوزه ساخت شناورهای تجاری هم مناسب دریاهای جنوب و هم شمال توانایی داریم البته مانع‌تراشی‌هایی وجود دارد که باید با وحدت از کنار آن عبور کنیم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا