آموزش کسب و کارارتباطات و فناوري اطلاعات

آموزش استفاده از توییتر (Twitter)؛ از ساخت اکانت تا توئیت کردن

توییتر رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک شبکه اجتماعی بسیار محبوب برای کاربران ایرانی است. در این مطلب به آموزش استفاده از توییتر (Twitter) خواهیم پرداخت. ابتدا نحوه ساخت اکانت در توئیتر را آموخته و سپس از آن استفاده می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از گجت نیوز، اگر جزو کاربران قدیمی اینترنت بوده باشید، باید بدانید در هر دوره، یک پلتفرم یا شبکه اجتماعی نزد کاربران ایرانی به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده و سپس فراموش شده است. بیش از ده سال قبل، کاربران در چتروم‌های یاهو وقت‌گذرانی می‌کردند. چند سال بعد نوبت به فیس بوک رسید تا میزبان کاربران ایرانی زیادی باشد. بعد از فراموش شدن این دو، اکنون نوبت به توییتر رسیده است. با توجه به این موضوع قصد داریم به طور کامل به آموزش استفاده از توییتر بپردازیم.

برخلاف اینستاگرام که یک پلتفرم مبتنی بر فایل‌های چند رسانه‌ای است، توییتر بر پایه متن‌های کوتاه بنا شده است. در این شبکه اجتماعی و ارائه‌دهنده میکروبلاگ می‌توان پیام‌هایی متن تا سقف ۲۸۰ کاراکتر ارسال کرد. تا حدود یک سال قبل، این محدودیت ۱۴۰ کاراکتر بود. متن‌های به اشتراک گذاشته شده در این شبکه اجتماعی را توییت می‌نامند.

همچنین بخوانید

توییتر در ابتدا بر اساس سوال «در حال انجام چه کاری هستید؟» (?What Are You Doing) شروع به کار کرد. یعنی در باکس متن آن، این عبارت دیده می‌شد که نشان‌دهنده ماهیت کار توییتر بود. این شعار چندی بعد به «چه چیزی در حال رخ دادن است؟» (What’s Happening) تغییر پیدا کرد. توئیتر همانند بخش استوری اینستاگرام به کاربران اجازه می‌دهد لحظه به لحظه با دوستان خود در ارتباط باشند و با دیگران تعامل برقرار کند. برخلاف استوری، توئیت‌ها جاودانه باقی خواهند ماند! در ادامه به آموزش استفاده از توییتر خواهیم پرداخت.

ثبت نام و ایجاد حساب کاربری در توییتر

استفاده از توییتر

با استفاده از مرورگر وب، به آدرس twitter.com بروید.

استفاده از توییتر

روی گزینه Sign Up کلیک کنید. در صورت داشتن اکانت توییتر می‌توانید از این قسمت عبور کرده و بخش بعدی آموزش استفاده از توییتر را مطالعه کنید.

استفاده از توییتر

یک اسم داخل کادر نمایش داده شده وارد کنید. می‌توانید نام کوچک و نام خانوادگی‌تان را پشت سر هم در این قسمت وارد کنید.

استفاده از توییتر

شماره تلفن همراهتان را در این قسمت قرار دهید. می‌توانید به جای شماره موبایل، از ایمیل خود استفاده کنید. کافی است روی گزینه Use Email Instead کلیک کنید تا فیلد شماره همراه تبدیل به ایمیل شود. اهمیت این قسمت را دست کم نگیرید. وارد کردن یک ایمیل یا شماره موبایل معتبر به منظور حفظ امنیت حساب کاربری و بازیابی آن در صورت فراموشی رمز عبور کاملا ضروری است.

استفاده از توئیتر

روی گزینه Next واقع در گوشه بالا و سمت راست صفحه کلیک کنید.

استفاده از توئیتر

برای استفاده از توییتر ابتدا با کلیک روی گزینه Sign Up، ثبت نام خود را نهایی کنید.

استفاده از توئیتر

در صورت استفاده از ایمیل به جای شماره موبایل از این قسمت آموزش عبور کنید. در صورت وارد کردن شماره همراه، بعد از کلیک روی گزینه Sign Up در مرحله قبل، باید منتظر دریافت یک پیامک بمانید. بعد از دریافت کد، که معمولا یک عدد پنج رقمی است، آن را داخل فیلد بالا وارد کنید. در صورت عدم دریافت پیامک با گذشت چند دقیقه، گزینه Didn’t Receive a Text را انتخاب کنید تا پیام دیگری ارسال شود. بعد از وارد کرد کد، روی Next کلیک کنید.

استفاده از توئیتر

یک پسورد برای حساب کاربری‌تان انتخاب کنید.

استفاده از توئیتر

باز هم روی کلید آبی رنگ Next کلیک کنید.

استفاده از توئیتر

در صورت استفاده از شماره همراه در مراحل قبل‌تر، می‌توانید از این قسمت آموزش استفاده از توییتر رد شوید. در صورت وارد کردن ایمیل، صحت آن می‌بایست تایید شود. روی گزینه Confirm Now کلیک کرده و سپس وارد صندوق ورودی ایمیل خود شوید. یک نامه الکترونیکی از آدرس [email protected] دریافت کرده‌اید. بعد از وارد کردن کد داخل ایمیل درون فیلد Verification Code، روی Next کلیک کنید.

استفاده از توئیتر

پیش از استفاده از توییتر، پروفایل کاربری‌تان را تکمیل کنید. به عنوان نمونه می‌توان به وارد کردن تاریخ تولد، فهرست علاقه‌مندی‌ها و انتخاب تصویر پروفایل اشاره کرد. نحوه انجام این کار را در قسمت بعدی آموزش بررسی می‌کنیم. اکنون روی Skip For Now کلیک کنید.

استفاده از توئیتر

برای دنبال کردن صفحه‌های پیشنهاد شده که ممکن است برای افراد سرشناس یا یک سازمان خاص باشند، روی گزینه Follow کلیک کنید. با این کار توئیت‌های منتشر شده توسط آن صفحه‌ها را مشاهده خواهید کرد. بعد از فالو کردن اکانت‌ها، گزینه Next را انتخاب کنید. در این مرحله می‌توانید بدون فالو کردن صفحه‌های پیشنهاد شده، روی Next کلیک کنید.

تنظیم پروفایل کاربری برای استفاده از توییتر

استفاده از توئیتر

روی آیکون پروفایل خود در گوشه بالا و سمت راست صفحه کلیک کنید. یک منوی کشویی باز خواهد شد.

استفاده از توئیتر

گزینه Settings and Privacy را برگزینید. با این کار وارد صفحه تنظیمات پروفایل خود در توییتر خواهید شد.

استفاده از توئیتر

روی فیلد Username کلیک کنید. این نخستین گزینه در صفحه تنظیمات است.

 

همچنین بخوانید:

فعالیت کاربران ایرانی در توییتر ممنوع نیست

استفاده از توئیتر

بهتر است قبل از شروع استفاده از توییتر یک نام کاربری مناسب برای خود برگزینید، چرا که به یادسپاری آدرس شما ساده‌تر خواهد شد. سیستم در ابتدا به صورت پیش‌فرض یک اسم برایتان ایجاد می‌کند، اما حتما آن را تغییر دهید. در صورتی که یوزرنیم وارد شده پیشتر توسط کسی اختیار نشده باشد، یک پیام تایید با رنگ سبز در بالای فیلد نمایش داده خواهد شد.

استفاده از توئیتر

به پایین صفحه اسکرول کرده و روی دکمه Save Changes کلیک کنید.

استفاده از توئیتر

برای ثبت نهایی نام کاربری جدید، رمز عبور حساب کاربری‌تان را وارد کرده و مجددا دکمه Save Changes را انتخاب کنید.

استفاده از توئیتر

قدم بعدی برای تکمیل پروفایل قبل شروع استفاده از توییتر، انتخاب تصویر پروفایل است. آیکون آن در سمت چپ صفحه قرار دارد. بعد از بارگذاری، از این به بعد روی آیکون پروفایل واقع در گوشه بالا و سمت راست به جای تصویر آدمک، این عکس نمایش داده خواهد شد.

استفاده از توئیتر

تصویر پروفایل انتخاب شده، در صفحه پروفایل و همچنین سمت چپ توئیت‌ها و پاسخ‌های شما به توئیت‌های دیگران، نمایش داده می‌شود، پس در انتخاب آن دقت کنید. برای تعیین، روی آیکون دوربین حاوی علامت به علاوه کلیک کرده و سپس گزینه Upload Photo را انتخاب کنید. بعد از باز شدن پنجره مرورگر ویندوز یک عکس انتخاب کرده و آن را برای فیت شدن داخل کادر تصویر پروفایل، برش بدهید. در انتها گزینه Apply را انتخاب کنید.

استفاده از توئیتر

اکنون نوبت تکمیل سایر اطلاعات حساب کاربری است. در حالت نمایش Edit Profile، می‌توانید به هر یک از فیلدهای متنی سایدبار (در صورت دلخواه) مقدار بدهید. در قسمت Name، اسمی که تمایل دارید دیگر کاربران مشاهده کنند وارد کنید. اگر در زمان ایجاد اکانت، نام کوچک و نام خانوادگی‌تان را وارد کردید، اکنون می‌توانید برای ساده‌سازی، تنها نام کوچک خود را وارد کنید.

فیلد Bio مربوط به بیوگرافی شما است. طی یک یا چند جمله کوتاه، عبارت‌هایی برای معرفی سریع خود به دیگران بنویسید. به عنوان نمونه زمینه کاری خود را وارد کرده یا یک جمله کوتاه درباره دیدتان نسبت به زندگی بنویسید. داخل Location شهر محل زندگی‌تان را وارد کنید. در صورت داشتن یک وب سایت، آدرس آن را در فیلد Website قرار دهید.

استفاده از توئیتر

در سمت چپ صفحه، روی گزینه Theme Color کلیک کرده و سپس رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید. با این کار، کل رابط کاربری شکل و شمایلی بر اساس رنگ انتخاب شده خواهد گرفت.

استفاده از توئیتر

روی Save Changes کلیک کنید. با این کار همه تغییرات ذخیره شده و سپس از حالت Edit Profile خارج خواهید شد. از این به بعد می‌توانید با کلیک روی دکمه Edit Profile که در بالای صفحه پروفایل قرار دارد، فیلدهای بالا و همچنین سایر اطلاعات پروفایل کاربری را تغییر بدهید. برای استفاده از توییتر به بهترین شکل ممکن، داشتن پروفایل کاربری کامل و حرفه‌ای ضروری است.

فالو کردن دیگر کاربران

استفاده از توئیتر

روی فیلد Search Twitter در گوشه بالا و سمت راست صفحه کلیک کنید.

استفاده از توئیتر

نام کاربری فرد مورد نظر را وارد کنید. در صورتی که آن را به طور دقیق نمی‌دانید، در اینجا کلماتی کلیدی وارد کنید تا مرتبط‌ترین حساب‌های کاربری نمایش داده شوند.

استفاده از توئیتر

بعد از باز شدن لیستی  حاوی صفحه‌های مرتبط با عبارت تایپ شده، با کلیک روی هر مورد، به صفحه پروفایل آن منتقل خواهید شد.

استفاده از توئیتر

در صورت تمایل برای دنبال کردن این صفحه، روی Follow کلیک کنید. در صورتی که صفحه کاربر محافظت شده (خصوصی) باشد، یک درخواست برای وی ارسال شده و بعد از تایید، قادر به مشاهده پروفایل کاربری و توئیت‌های آن خواهید بود.

استفاده از توئیتر

ابزارهای قوی‌تری نیز برای استفاده از توییتر و یافتن دوستان وجود دارند. می‌توان بر اساس یک لیست استاندارد از ایمیل دوستان خود، آن‌ها را پیدا کنید. روی آیکون پروفایل خود کلیک کرده و در منوی کشویی گزینه Settings and Privacy را انتخاب کنید. در سمت چپ صفحه، گزینه Find Friends را برگزینید. کنار اکانت مورد نظر، روی Upload Contacts کلیک کرده و بعد از لاگین کردن، برای وارد کردن لیست حاوی ایمیل دوستان خود، دستور‌العمل را دنبال کنید.

استفاده از توییتر و توئیت کردن

استفاده از توئیتر

در گوشه بالا و سمت راست صفحه، دکمه Tweet مشخص است. به جز زمانی که وارد تب Messages شده‌اید، در سایر مواقع، این دکمه همواره در بالای صفحه قابل مشاهده است تا بلکه امکان توئیت کردن سریع در هر لحظه مهیا شود.

استفاده از توئیتر

بعد از کلیک روی دکمه، در صفحه باز شده داخل باکس متن، تا سقف ۲۸۰ کاراکتر هر چه دوست دارید بنویسید.

 

همچنین بخوانید:

چگونه تمامی افراد فالووینگ توییتر خود را به یکباره حذف کنیم؟

استفاده از توئیتر

برای نمایش یک تصویر یا ویدیو در کنار متن، روی آیکون Photo که تصویری شبیه به یک کوه دارد کلیک کنید. بعد از انتخاب فایل تصویری یا ویدیویی مورد نظر در مرورگر فایل ویندوز، روی Open کلیک کنید.

استفاده از توئیتر

می‌توانید به جای بارگذاری یک تصویر عادی از کامپیوتر، از یک تصویر متحرک استفاده کنید. روی آیکون GIF کلیک کرده و در دسته‌بندی مورد علاقه به دنبال یک فایل گیف بگردید. می‌توانید با جستجو، یک تصویر متحرک دلخواه انتخاب کنید. در نهایت روی فایل GIF مورد نظر کلیک کنید.

استفاده از توئیتر

محدودیت ۲۸۰ کاراکتری یاد شده به معنی عدم امکان استفاده از توییتر برای اشتراک‌گذاری متن‌های طولانی‌تر نیست. می‌توان با چسباندن چند توئیت به یکدیگر، یک رشته از متن‌ها ایجاد کرد. در صورت رسیدن به سقف ۲۸۰ کاراکتر و نیاز به نوشتن متن بیشتر، روی آیکون به علاوه نمایش داده شده در تصویر بالا کلیک کرده و سپس دومین توئیت را تایپ کنید. این کار را می‌توانید برای نوشتن متنی طولانی‌تر تکرار کنید.

استفاده از توئیتر

برای اشتراک‌گذاری متن، روی گزینه Tweet کلیک کنید. در صورتی که چند توئیت را در قالب یک رشته به هم چسبانده باشید، گزینه Tweet All را به جای آن مشاهده خواهید کرد.

استفاده از توئیتر

با استفاده از توییتر می‌توانید یک نظرسنجی میان فالوورهای خود به راه بیندازید. برای ایجاد یک نظرسنجی، همانند روال پیشین روی Tweet در بالای رابط کاربری کلیک کرده و سپس متن نظرسنجی را داخل باکس اصلی وارد کنید. سپس آیکون شبیه به نمودار مشخص شده در عکس بالا را برگزینید.

داخل فیلدهای Choice 1 و Choice 2 گزینه‌های نظرسنجی برای انتخاب از میان آن‌ها را وارد کنید. برای افزودن گزینه‌های بیشتر، روی Add a Choice کلیک کنید. می‌توانید برای فعال ماندن این نظرسنجی، یک بازه زمانی تا سقف یک هفته در نظر بگیرید. در نهایت دکمه Tweet را برگزینید.

استفاده از توئیتر

استفاده از توییتر به بهترین شکل ممکن در گرو برقراری ارتباط با دیگر کاربران است. برای پاسخ دادن به توئیت منتشر شده توسط یک صفحه دیگر، روی آیکون گفتگوی آبی رنگ مربوط به آن که در تصویر بالا مشخص شده است کلیک کرده و سپس پاسخ خود را تایپ کنید. می‌توان در این متن یک تصویر یا فایل GIF اضافه کرد یا در همینجا، یک نظرسنجی جدید به راه انداخت! در نهایت روی گزینه Reply کلیک کنید.

استفاده از توئیتر

همیشه می‌توان با پین کردن یک توئیت، آن را در بالای صفحه ثابت نگه داشت. توئیت‌هایی جدید منتشر شده، زیر آن قرار خواهند گرفت. این متن تا زمانی که یک توئیت دیگر را پین کنید، در بالای لیست توئیت‌ها داخل صفحه پروفایل، باقی می‌ماند.

برای پین کردن، وارد پروفایل کاربری خود شده و سپس توئیت مورد نظر را پیدا کنید. این متن می‌بایست توسط شما ایجاد شده باشد و پین کردن یک ری‌توئیت (توئیتی که توسط دیگران ایجاد شده و شما مجددا آن را در صفحه خود به اشتراک گذاشته‌اید) امکان‌پذیر نیست. در گوشه بالا و سمت راست توئیت، روی فلش دارای جهت پایین کلیک کرده و در منوی کشویی، Pin To Your Profile Page را انتخاب کنید. در صورت نمایش یک پیغام، گزینه Pin را برگزینید.

تویئت کردن مجدد پست‌های دیگران (ری توئیت)

استفاده از توئیتر

وارد صفحه خانه (فید) خود شوید. برای این کار روی تب Home واقع در سمت چپ و بالای هر صفحه‌ای که قرار دارید کلیک کنید.

استفاده از توئیتر

در فید، با اسکرول کردن به پایین، توئیت‌های منتشر شده توسط صفحه‌های فالووینگ را مشاهده خواهید کرد. یک مورد را برای ری توئیت کردن انتخاب کنید.

استفاده از توئیتر

آیکون Retweet کنار آیکون Reply قرار دارد. بعد از کلیک روی آن، یک پنجره پاپ آپ باز خواهد شد.

استفاده از توئیتر

می‌توان قبل از انتشار، نظر خود را راجع به این توئیت در باکس متن نمایش داده شده نوشت.

استفاده از توئیتر

در انتها روی گزینه Retweet کلیک کنید. این گزینه، پایین منوی پاپ آپ توئیت اصلی قرار دارد. در ادامه، این متن به صفحه پروفایل شما اضافه خواهد شد.

استفاده از توییتر برای ارسال پیام

استفاده از توئیتر

برای ورود به صفحه حاوی پیام‌ها، روی Messages کلیک کنید. این تب در بالای صفحه قرار دارد. بعد از کلیک، یک پنجره پاپ آپ باز خواهد شد.

استفاده از توئیتر

برای ارسال یک پیام جدید، گزینه New Message را انتخاب کنید.

استفاده از توئیتر

اگر نام فالوور مورد نظر برای ارسال پیام به وی را مشاهده نمی‌کنید، گوشه‌ای از نامش را در فیلد بالا وارد کنید. می‌توانید برای ارسال یک پیام مشابه به چند نفر، چند مورد از فالوورهای خود را انتخاب کنید. اگرچه می‌توان نام افرادی که جزو دنبال‌کنندگان ما نیستند را نیز انتخاب کنیم، اما پیام ارسال شده، به جای صندوق ورودی در فولدر Requested Messages آن‌ها قرار خواهد گرفت و امکان دیده نشدن آن وجود دارد.

استفاده از توئیتر

روی گزینه Next کلیک کنید.

استفاده از توئیتر

پیامتان را در جعبه متن نمایش داده شده وارد کنید. امکان افزودن یک فایل تصویری یا فایل گیف به متن پیام وجود دارد. برای اضافه کردن هر یک، آیکون مربوط به آن را برگزینید.

استفاده از توئیتر

برای ارسال، روی دکمه Send کلیک کنید. نمایش یک علامت خاکستری در پایین پیام به معنی ارسال آن است. علامت آبی، از خوانده شدن متن توسط مخاطب خبر می‌دهد. استفاده از توییتر برای ارسال پیام تجربه چندان جالبی نیست و ابزار پیام‌رسانی آن، ارتباط با دیگران را به شیوه‌ای ابتدایی فراهم می‌کند.

استفاده از توییتر روی گوشی موبایل

استفاده از توئیتر

اپلیکیشن اندرویدی و آی او اسی توییتر را می‌توانید از Google Play Store یا App Store دانلود کنید.

استفاده از توئیتر

بعد از ورود به اپلیکیشن موبایل، برای استفاده از توییتر گزینه Sign In را انتخاب کرده و سپس آدرس ایمیل و رمز عبور را وارد کنید. در صورت نداشتن حساب کاربری، گزینه Make an Account را انتخاب کرده و طبق دستورالعمل پیش بروید. پیشنهاد می‌کنیم برای ساخت حساب کاربری، بر اساس اولین قسمت این آموزش عمل کرده و از مرورگر دسکتاپ استفاده کنید.

استفاده از توئیتر

به منظور ارسال توئیت، آیکون آبی رنگ بالا را لمس کنید. در اپلیکیشن مخصوص آیفون و آیپد، آین آیکون در گوشه بالا و سمت راست و در اندروید، در گوشه پایین و سمت راست صفحه قرار دارد. بعد از نوشتن متن، دکمه Tweet را لمس کنید. همانند زمان استفاده از توییتر در نسخه دسکتاپ، اینجا نیز امکان افزودن عکس یا ویدیو، فایل GIF، ایجاد نظرسنجی و ایجاد رشته‌ای از توئیت‌ها وجود دارد. برای پاسخ دادن به یک توئیت نیز بعد از لمس آیکون گفتگو، متن را وارد کرده و سپس روی Reply ضربه بزنید.

استفاده از توئیتر

ری توئیت کردن نیز به شیوه یکسانی امکان پذیر است. بعد از لمس آیکون مربوط به آن برای توئیت مورد نظر، متن را سریعا روی صفحه خود منتشر کنید. در صورت دلخواه می‌توانید یک کامنت نیز به آن بیفزایید. تعداد مرتبه‌هایی که یک توئیت مجددا توسط دیگران منتشر شده است، پایین آن نوشته می‌شود.

استفاده از توئیتر

برای یافتن یک یوزر، آیکون بالا را انتخاب کرده و نام وی را وارد کنید. بعد از یافتن صفحه مورد نظر، روی گزینه Follow کنار نام آن ضربه بزنید.

استفاده از توئیتر

به منظور چک کردن نوتیفیکیشن‌ها، آیکون زنگوله واقع در پایین صفحه را لمس کنید.

استفاده از توئیتر

برای استفاده از توییتر موبایل برای ارسال پیام، آیکون پاکت نامه را انتخاب کرده و سپس روی آیکون New Message ضربه بزنید. در ادامه یک مخاطب انتخاب کرده و سپس روی جعبه متن Start a Message ضربه بزنید. می‌توانید به متن خود فایل تصویری یا GIF نیز اضافه کنید. در نهایت روی آیکون فلش دارای جهت راست ضربه بزنید.

استفاده از توئیتر

برای مشاهده پروفایل خود، روی تصویر پروفایلتان در بالای رابط کاربری ضربه زده و در منوی کشویی، گزینه Profile را انتخاب کنید. با لمس گزینه Edit Profile می‌توانید اطلاعات مربوط به حساب کاربری‌تان را تغییر دهید.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا