امور زیربناییتعاون و اشتغال

رشد بهره وری سال ۹۶ نیروی کار در ایران صفر بود

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران گفت: رشد بهره وری نیروکار طی سال ۱۳۹۶ در کشور «صفر» بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  فاطمه پهلوانی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: رشد بهره وری سرمایه و عوامل کل نیز طی سال گذشته به ترتیب ۲٫۴ و ۱٫۳ درصد محاسبه شده بود.

وی همچنین اظهارداشت: بهره‌وری نیروی کار در کل اقتصاد کشور طی سال ۱۳۹۶ بر اساس ارزش افزوده به قیمت جاری به ازای هر نفر ۶۴ میلیون تومان بوده است.

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران گفت: بطورکلی مقوله بهره وری طی سال های گذشته در کشور هم در نزد سیاست گذاران و هم در نزد افکار عمومی مورد غفلت واقع شده بود.

همچنین بخوانید

وی در ادامه افزود: بطور خاص در بهره وری نیروی کار تلاش های زیادی در مملکت صورت گرفته اما شاید این تلاش ها معطوف به یک هدف مشخص نبوده است.

پهلوانی تصریح کرد: طی سنوات گذشته «بهره وری نیروی کار» با «عملکرد نیروی کار» شاید اشتباه گرفته می شد و حتی در بسیاری از نقل و قول ها عنوان بهره وری را بجای ساعت کار مفید نیروی انسانی اطلاق می کردند.

وی گفت: واقع مطلب اینکه ساعت کار مفید نیروی انسانی درنهایت امر می تواند به عنوان عملکرد نیروی کار باشد که گاهی ۲۵ یا ۴۵ دقیقه در روز گفته می شود نه بهره وری نیروی کار!.

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران افزود: حتی مفهوم بهره وری نیروی کار گاهی اشتباه گرفته می شد در حالیکه یک مفهوم کاملا علمی و دارای فرمول مشخص برای اندازه گیریست.

وی در ادامه یادآورشد: این سازمان هر ساله بهره وری نیروی کار را بر اساس آمارهای پایه بانک مرکزی محاسبه و اعلام می کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا