انرژی

قیمت نفت جهانی سقوط کرد

قیمت نفت برنت در پی انتشار آمار کاهش فروش خودرو در بازار چین که نگرانی‌ها نسبت به تقاضای کمتر برای سوخت را تشدید کرد، در معاملات روز دوشنبه کاهش پیدا کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، نفت برنت با پنج سنت کاهش نسبت به قیمت نهایی روز جمعه، به ۶۶.۲۰ دلار در هر بشکه رسید. برنت اوایل معاملات تا مرز ۶۶.۷۸ دلار پیشروی کرده بود که بالاترین قیمت از نوامبر سال ۲۰۱۸ بود.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۳ سنت افزایش، به ۵۵.۸۲ دلار در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت آمریکا نیز اوایل معاملات روز دوشنبه به ۵۶.۱۳ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت از نوامبر بود.

همچنین بخوانید

به گفته معامله گران، قیمت نفت برنت پس از این که آمار ضعیف از فروش خودروی بازار چین در ژانویه منتشر شد، سقوط کرد.

طبق آمار انجمن خودروی چین، فروش خودرو در چین طی ماه میلادی گذشته ۱۵.۸ درصد کاهش یافت که هفتمین کاهش ماهانه متوالی بود. فروش خودروی چین سال میلادی گذشته برای نخستین بار کاهش یافت.

فروش خودروهای انرژی پاک شامل خودروهای برقی در ژانویه ۱۴۰ درصد رشد کرد که منعکس کننده انتظارات برای افت تقاضای چین برای نفت در سال‌های آینده است.

با وجود این آمار، بازارهای جهانی نفت به دلیل کاهش تولید داوطلبانه اوپک و متحدانش شامل روسیه، با محدودیت عرضه مواجه شده‌اند. این تولیدکنندگان اواخر سال میلادی گذشته توافق کردند تولیدشان را در نیمه اول سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

عامل دیگری که از قیمت نفت حمایت کرده است، تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا بوده است.

معامله گران می‌گویند بازارهای مالی از جمله بازارهای معاملات آتی نفت از امیدواری به حل اختلافات تجاری آمریکا و چین در آینده نزدیک حمایت شده‌اند.

گروه بانکی ANZ روز دوشنبه اعلام کرد نشانه‌های مثبت در مذاکرات تجاری آمریکا و چین به بهبود فضای مثبت در همه بازارها کمک کرده است.

اما عاملی که افت عرضه تولیدکنندگان بزرگ نفت را جبران کرده است، رشد تولید نفت آمریکا بوده که سال ۲۰۱۸ با بیش از دو میلیون بشکه در روز افزایش، به رکورد ۱۱.۹ میلیون بشکه در روز صعود کرد و نشانه‌ها از تولید بیشتر نفت آمریکا حکایت دارد.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت فعال آمریکا هفته گذشته سه حلقه افزایش یافته و به ۸۵۷ حلقه رسید که دومین افزایش هفتگی متوالی بود.

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا