بورسبورس اوراق

میانگین بازدهی ۵۷ درصدی برای پتروشیمی های بازار سهام

بررسی صنعت پتروشیمی از ابتدای سال جاری تاکنون نشان داد:

صنعت  پتروشیمی از مهمترین صنایع بازار سرمایه ایران به شمار می رود به طوریکه بیش از ۲۳ درصد از ارزش بازار ، بورس تهران متعلق به نمادهای این شرکت است. بنابر آمار، میانگین بازدهی نمادهای این صنعت از ابتدای سال جاری تا آخرین روز کاری هفته اخیر بیش از ۵۷ درصد بوده است. با این حال شرکت هایی نظیر پتروشیمیغدیر و شیراز بازدهی بیش از ۱۰۰ درصدی در مدت مزبور داشته اند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، صنعت محصولات شیمیایی علاوه بر اینکه از مهمترین صنایع کشور به شمار می رود، سهم قابل توجهی از ارزش بازار سرمایه را نیز در اختیار دارد. این صنعت که ۲۷ شرکت فعال در بازار سهام دارد با ارزش بازاری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان ، ۲۳.۸ درصد از ارزش بازار سهام را به خود اختصاص داده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده جایگاه کلی صنعت پتروشیمی ایران در خاورمیانه معادل ۳۸ درصد  و در دنیا نیز ۵ درصد از کل پتروشیمی های دنیا را به خود اختصاص داده است.

با توجه به اهمیت بسیار زیاد این صنعت، بررسی بنیادی این شرکت ها می تواند جلوه پررنگی از عملکرد بازار سهام را نشان دهد. از مهمترین مولفه های اثر گذار بر عملکرد این شرکت ها، نوسان نرخ دلار در بازار های داخلی، نوسان قیمت نفت، متانول و اوره در بازارهای جهانی است. از این رو توجه به روند قیمت های جهانی کالاهای نفتی برای این شرکت ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

میانگین بازدهی ۵۷ درصدی

بررسی عملکرد این شرکت ها از ابتدای سال تا آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (۲۴ بهمن) حاکی از ثبت میانگین رشد قیمتی حدود ۵۷ درصد برای نمادهای فعال این صنعت در بازار سهام است. به این ترتیب پتروشیمی شیراز به عنوان پربازده ترین شرکت، از ابتدای سال بازده ۱۱۳ درصدی داشته و از رقم ۲۵۴ تومان در آخرین روز کاری سال۹۶ به ۵۴۳ تومان در روز ۲۴ بهمن سال جاری رسیده است. با این وجود پتروشیمی غدیر که در اواسط تیرماه سال جاری عرضه اولیه شد، در بازه مزبور بازده قیمتی ۱۹۱ درصدی داشته که در نوع خود قابل توجه است.

همچنین میانگین رشد قیمتی شرکت های پتروشیمی آبادان، خارک و کرمانشاه از میانگین رشد قیمتی ۱۱ ماهه بالاتر بوده است. بخشی از رشد قیمتی نمادهای بورسی همسو با رشد بازار بوده است، اما بخش دیگری از این وابسته به عوامل بنیادی است .

عبور محتاطانه از جاده تحریم ها

نوسان در بازار جهانی نفت به خصوص نفت برنت یکی از مهمترین متغییرهای اثرگذار بر این بازار طی چند ماه اخیر بوده است. همچنین همزمان با اعلام تحریم های یکجانبه از سوی دولت دونالد ترامپ موضوع صادرات و تولیدات این شرکت ها فضای مبهمی را برای سهامداران این گروه به وجود آورد. با این وجود نگاه اجمالی به گزارش های ۹ ماهه این شرکت ها از رشد تولید و فروش عمده شرکت ها حکایت دارد. چندی پیش نیز شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران عملکرد تولید و صادرات شرکت های فعال در این حوزه را منتشر کرد. بر این اساس در دی ماه سال جاری و از میان شرکت های فعال بورسی “زاگرس” بیشترین صادرات را داشته است.

اما به طور کلی صادرات محصولات شیمیایی از ابتدای سال تا پایان دی ماه ۱۷ میلیون تن و به ارزش ۹ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل با رشد همراه بوده است.

متانول سازان مهم

 این شرکت ها به طور کلی به دو دسته اوره ساز و متانول ساز  نقسیم می شوند. از مهمترین شرکت های متانول ساز می توان به پتروشیمی های خارک، فن آوران و زاگرس اشاره کرد.

در این گروه شرکت‌ زاگرس تحت تاثیر نوسان منفی قیمت متانول در نیمه دوم سال ۹۷ تغییر چندانی در رشد قیمتی نسبت به تابستان نداشت.  بر اساس آمارها “زاگرس” در تابستان ۲هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان فروش داشت ؛ که در پاییز به یک هزار و ۴۸۰ تومان ارتقا یافته است. این شرکت در تابستان ۷۲۴ تومان سود خالص به ازای هر سهم به دست آورد که در پاییز این رقم ۴۸۸ تومان ثبت شد.

در خصوص پتروشیمی خارک نیز باید گفت نیمی از تولیدات این شرکت  متانول و نیمی دیگر ال پی جی است. در پتروشیمی خارک میزان فروش و حاشیه سود با افت مواجه شده،که این مهم به دلیل رشد نرخ گاز و افت قیمت جهانی متانول در سه ماهه پاییز بوده است.

عملکرد اوره سازهای بازار سهام

اما شرکت های اوره ساز  مهم شامل پتروشیمی پردیس، خراسان، کرمانشاه و شیراز است. در خصوص تولید اوره وضع قیمت تثبیتی محصول اوره تحویلی داخلی، روند صعودی قیمت خوراک و روند نزولی قیمت محصول در بازارهای جهانی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در زمینه تولید اوره ، “شپدیس” بیشترین میزان تولید اوره را در اختیار دارد به طوریکه حدود ۶۳ درصد از تولید اوره در ایران به این شرکت تعلق دارد. بعد از آن نیز “شیراز” در رده دوم بیشترین میزان تولید قرار دارد. در بخش بیشترین فروش نیز “شپدیس” در رده نخست قرار دارد. در این زمینه نیز این شرکت ۶۲ درصد از بازار فروش اوره را در اختیار دارد. بهترین گزارش های ۹ ماهه این صنعت متعلق به شرکت های اوره ساز بوده است. بر اساس آمار گمرک ایران  اوره باوجود تمامی مشکلات داخلی که بر سر قیمت گذاری داشته است، از نظر صادرات کاهش نداشته و نسبت به سال گذشته به ترتیب از نظر وزنی و ارزشی  افزایش ۴ و ۲۰ درصدی را نشان داده است.

به طور کلی در ۱۰ ماه اخیر شرکت های اوره ساز صادرات بیشتری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است که از نظر وزنی رشد ۴.۳ درصد و از نظر ارزشی رشد ۲۰.۳ درصدی را نشان می دهد.

دیگر مهم های پتروشیمی

از میان یوتیلیتی ها “مبین” از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. مبین قابلیت شیرین سازی آب دارد که یکی از مزیت های مهم این واحد به شمار می رود. همچنین “مبین” واسط میان شرکت ملی گاز و واحد های پتروشیمی دیگر است. از این رو هیچ ریسکی از سوی نوسانات نرخ گاز صورت های مالی این شرکت را تهدید نمی کند. این شرکت براساس عملکرد ۱۰ ماهه برای سال مالی منتهی به پایان سال ۹۷،  مبلغ ۵۴هزار و ۴۰۶ میلیارد ریال درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۱درصد رشد داشته است.

توجه به این نکته ضروری است که درآمد و سودسازی پتروشیمی های یوتیلیتی وابسته به فعالیت سایر واحدهای پتروشیمی است و از این رو میزان فعالیت و تولید محصول آن ها تعیین کننده اصلی در کسب درآمد و سود یوتیلیتی ها خواهد بود.

شرکت های دیگر این گروه، تولید کننده های پلمیری و سایر محصولات هستند. در این بخش پتروشیمی پارس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از نکات بسیار مهم پیرامون این شرکت می توان به تسویه کلیه بدهی های ارزی اشاره کرد. این شرکت براساس عملکرد ۱۰ ماهه برای سال مالی منتهی به پایان اسفند سال جاری مبلغ ۷۲هزار و ۴۰۶  میلیارد ریال درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد رشد داشته است.

پتروشیمی غدیر مورد بعدی است. این پتروشیمی نیز با تولید تنها یک محصول پی وی سی جایگاه موفقی در صنعت پتروشیمی دارد. رشد ۴۹.۹۷ درصدی فروش ۱۰ ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از مهم ترین دستاوردهای این شرکت بوده است.

در مورد پتروشیمی شازند نیز می توان گفت، “شاراک” تنها پتروشیمی بازار سرمایه است که از خوراک نفتا استفاده می کند ، این موضوع با توجه به روند جهانی قیمت نفت می تواند تاثیر بسیار زیادی بر سودآوری این شرکت داشته باشد. “شاراک” تا پایان دی ماه ۹۷ ، مبلغی بالغ بر ۴۲هزار میلیارد ریال فروش به ثبت رسانده است. این مبلغ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۵درصد رشد داشته است.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا