بورسبورس اوراق

رشد ۵۵۰ واحدی شاخص بورس پس از چند روز کاهش/ نمادهای بانکی با اقبال سرمایه‌گذاران رو به رو شدند

معاملات امروز بازار سهام در حالی پایان یافت که نیمی از افت روز گذشته شاخص بورس تهران با رشد ۵۵۰ واحدی این شاخص، جبران شد. طی این رشد ۰.۳۵ درصدی که با همراهی ۱۷۷ واحدی شاخص هموزن همراه بود، نماگر اصلی بازار سرمایه خود را به سطح ۱۵۶ هزار و ۷۰۵ واحد رساند و توانست هرچند اندک از پیوستگی افت شاخص بکاهد.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  امروز آغاز به کار بازار با رشد شاخص‌های بورس و فرابورس همراه شد. این نماگرها که در چند روز اخیر در محدوده‌های منفی، به مسیر نزولی خود ادامه می‌دادند، در روز جاری توانستند بخشی ازکاهش روز قبل را جبران کنند. در این روز به لطف عواملی همچون افزایش تقاضا در نمادهای بانکی و معاملات خوب مس کاتد «فملی» که روز گذشته در بورس کالا انجام شده بود، شاخص بورس تهران رشد نسبتا مناسبی را تجربه کرد و توانست در میانه معاملات صعود خود را تا سطح ۱۵۶ هزار و ۷۰۵ واحد ادامه دهد. با این حال رشد یاد شده از این سطح فراتر نرفت و با اندکی افت نهایتا به مقدار ۵۵۰ واحد بسنده کرد.

همچنین بخوانید

طی این روز جو هیجانی شکل گرفته بر روی بسیاری از نمادهای بی بنیاد و یا کمتر موجه بازار همچنان ادامه یافت و همین امر باعث شد تا با سبز پوش شدن شاخص، بازار بسیاری از نمادهای قرمزپوش روز گذشته را که به دلیل نبود توجیه تحلیلی صف فروش بودند، به صف خرید بکشاند. این هیجان که در روزها و هفته‌های اخیر توانسته بسیاری از معامله‌گران کم تجربه بازار را نقره داغ کند، امروز نیز بسیاری دیگر را در صف‌های خرید قرار داد و موجب شد تا ریسک نوسان‌های دفعی و ناپایدار همچنان بر سر بسیاری از سرمایه گذاران باقی بماند. البته باید به خاطر داشت بازار که این روزها و با نزدیک شدن به ایام پایانی معاملات در سال جاری همچنان میل چندانی برای سرمایه‌گذاری از خود نشان نمی‌دهد، تحت تاثیر ریسک‌هایی قرار گرفته که این روزها و با افزایش نرخ ارز تاثیری چالشی‌تر بر روند معاملات دارند.

بازار سرمایه به ویژه بازار سهام که همواره از مسائل سیاسی و اقتصادی تاثیر مستقیم می‌پذیرند، در روزهای اخیر و همزمان با تغییر در انتظارات تورمی آحاد جامعه دستخوش تغییرات منفی و کاهش معنادار عرضه و تقاضا شده اند. این انتظارات که در روزهای اخیر با همه‌گیرتر شدن تردید نسبت به تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و اشتراک روز افزون قیمت‌ها در شبکه‌ها اجتماعی تشدید شده است، بر میزان ریسک گریزی و عدم اطمینان در بازار سهام تاثیر مستقیم گذاشته است. چشم انداز منفی تورمی که به طور واضح معاملات ارز و کالاهایی نظیر خودرو را تحت تاثیر قرار داده‌ ، سبب شده تا از طرفی بخشی از سرمایه‌گذاران در سایه رکود بورس، جذب بازارهای موازی شوند و از طرف دیگر آنها که قیمت‌های فعلی را برای بسیاری از نمادها جذاب ارزیابی می‌کنند، نتوانند با آغوش باز نمادهای بورسی را در پرتفوی خود بپذیرند. بنا براین نمی‌توان انتظار داشت تا زمانی که این ریسک‌ها به طور دائم خود را در افت‌های ۱۰۰۰ واحدی و رشدهای۵۰۰ واحدی نشان می‌دهند بازار صعودی پایدار و مطمئن را تجربه کند.

قند بورس بالا رفت/ التیام زخم پنج درصدی نمادهای سیمانی پس از گذشت یک روز

از عوامل بنیادی و بررسی مسائل کلان موثر بر بازار سهام که بگذریم، با اندکی توجه به معاملات امروز نمادها بورسی می‌توان در یافت که سهامداران یک گروه امروز را خوشحال تر از بقیه به اتمام رساندند. نمادهای گروه کوچک قندی در حالی معاملات امروز خود را آغاز کردند که تمامی آنها در بیشتر زمان معاملاتی در روز جاری با صف خرید همراه بودند. این نمادها که در سایه نبود نقدینگی و کم نوسان شدن نمادهای سنگین وزن، مورد توجه بازار قرار گرفتند امروز را در حالی به پایان بردند که تمامی آنها تا سقف قیمت پایانی روزانه رشد کردند و تا آخرین لحظه صف خریدشان پا برجا ماند.

از دیگر نمادهایی که توانستند در روز جاری سهامداران خود را خوشحال کنندف نمادهای سیمانی بودند. این نمادها که در روز گذشته و همزمان با افت شاخص‌های کل و هموزن ریزش سنگینی را تجربه کرده بودند، امروز اغلب در محدوده مثبت معامله شدند. رونق معاملات این نمادها که البته به پای استقبال بازار از قندی‌ها نمی‌رسید سبب شد تا نمادهایی نظیر «سخوز»، «سپاها» و چند نماد دیگر به تا سقف قیمت روزانه پیشروی کنند و بعضا همچون «سخور» و «سخزر» معاملات خود را با صف خرید ادامه دهند.

بانکی‌ها؛ بازگشت به مدار صعود یا گرد و خاک یک رشد موقف؟

بدون شک آنچه که امروز توانست توجه بسیاری از معامله‌گران را به خود جلب کند، افزایش تقاضا در نمادهای بانکی بود. این نمادها که در ماه‌های گذشته سوار بر موج امیدواری به تسعیر ارز و افزایش سرمایه بعضی نمادها نظیر «وتجارت» صعود خوبی را تجربه کرده‌ بودند در هفته‌ای اخیر و با کم رنگ شدن تب و تاب امیدواری‌ها، با کم محلی فعالان بازار سهام مواجه شدند و همین امر نیز توانست منجر به خروج سنگین نقدینگی از معاملات این نمادها شود. ای این وجود این رویگردانی که در روزهای مثبت بازار هم ادامه یافته بود، امروز جای خود را به استقبال از این نمادها داد. داد و ستدهای نمادهای بانکی که بخشی از ان به واسطه خوشبینی به موقعیت خوب نموداری در بسیاری از نمادها شکل گرفته بود، توانست نمادهایی همچون «وبصادر»، «وتجارت» و «وبملت» را صف خرید کند، هجوم بازار به نمادهای یاد شده در حدی نبود که قادر به رساندن حجم و ارزش معاملات به میانگین‌های ماهانه باشد. به نظر می‌رسد که تقاضای شکل گرفته در این نمادها به سبب شایعه تایید افزایش سرمایه بانک تجارت از سوی بانک مرکزی باشد. حالا با توجه دوباره بازار به این نمادها و داغ شدن تنور اما و اگرها، باید صبر کرد و دید در روزهای آتی خبر نخ نمای افزایش سرمایه می‌تواند توپ معاملات این گروه را در زمین سبز صعود به حرکت درآورد یا خیر؛ رویدادی که در صورت وقوع با توجه به شرایط کلان یاد شده و نبود نقدینگی در بازار ممکن است آنچنان که باید قدرتمند نباشد.

آمار و ارقام بازار

شاخص بورس تهران در سومین روز هفته رشد ۵۵۰ واحدی را به ثبت رساند. حرکت امروز شاخص که در نهایت آن را به سطح ۱۵۶ هزار و ۷۰۵ واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه افزایش قیمت در نمادهای «فملی»، «وبملت» و «وتجارت» روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران یک میلیارد و ۳۴۸ میلیون سهم و ارزش معاملات آن ۳۶۷ میلیارد تومان بوده است .

 ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با مجموع ارزش معاملات ۵۱ تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند، گروه شیمیایی، فلزات اساسی، خودرو و ساخت قطعات و خرده فروشی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با رشد  ۹٫۵۸ واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر را «ذوب»، «دماوند» و «کگهر» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس طی امروز  ۴۱۶ میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ ۷۱۵ میلیون سهم بود.

 

منبع
اقتصاد آنلان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا