بورسبورس اوراق

تحرک مثبت حقیقی ها و سبزپوشی بورس تهران

شروع مثبت بازارهای جهانی در کنار قیمت سهام باعث شد بورس، امروز با رشد شاخص کل همراه شود. تحرک مثبت حقیقی ها در نمادهای بانکی امروز چشمگیر بود به گونه ای که عمده نمادهای این گروه بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل به جای گذاشتند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بورس تهران امروز تحت تاثیر غلبه تقاضا بر عرضه با رشد شاخص کل همراه شد. بر همین اساس نماگر اصلی این بازار بیش از ۵۵۰ واحد ارتقا یافت. در همین راستا شاخص هم وزن نیز رشد ۱۷۷ واحدی داشت و از نیمه های کانال ۲۹ هزار واحد عبور کرد.

در روند معاملات امروز بورس تهران ارزش معاملات روزانه بیش از ۳۶۰ میلیارد تومان و حجم معاملات حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون سهم ثبت شد.

ملی مس ایران امروز بزرگترین اهرم رشد شاخص کل بود و در ادامه سه نماد بزرگ بانکی (ملت، تجارت و صادرات) بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل به جای گذاشتند.

در روز دوشنبه و همزمان با بازگشایی بازارهای جهانی سرمایه گذاران شاهد رشد قیمتی بسیاری از کامودیتی ها در بازار لندن بودند. پس از آنکه هفته گذشته و با خوشبینی به مذاکرات دو غول تجاری (آمریکا و چین)، بازارها با عملکری مثبت به کار خود پایان دادند، این هفته نیز فلزاتی نظیر مس، سرب و روی در مسیر صعودی قرار گرفتند. نفت برنت نیز که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به سقف سه ماهه رسیده بود،  امروز با سرعتی کم تر نسبت به قبل به رشد خود ادامه داد.

علاوه بر توجه سهامداران به بازارهای جهانی، اصلاح قیمتی دو روز اخیر در بورس تهران موضوع دیگری بود که از نگاه کارشناسان دور نماند. به زعم برخی کارشناسان اصلاح قیمتی و ارزندگی قیمت سهام در گروه های بورسی به خصوص صنایع بزرگ دلیل دیگری بود که باعث تشدید تقاضا در بازار شد.

امروز همچنین حقیقی ها میدان داران اصلی معاملات بورس تهران بودند. بر همین اساس تغییر مالکیت روزانه به حدود ۱۰ میلیارد تومان و از سوی حقوقی به حقیقی به ثبت رسید. بانک ها امروز بیشترین تقاضا را میان بازیگران خرد داشتند و در آن سمت حقوقی ها حمایت ویژه ای از نمادهای گروه محصولات شیمیایی به عمل آوردند.

از حیث نمادها، نماد بانک تجارت در روز دوشنبه بیشترین تقاضا را میان بازیگران خرد داشت و حقوقی ها در نماد شرکت پالایش نفت اصفهان بیشترین صف های عرضه را جمع آوری کردند.

همچنین بیشترین رشد قیمتی را نماد “کسرام” داشت. پارس سرام امروز بیش از ۱۰ درصد رشد قیمتی به جای گذاشت. در آن سو نیز بیشترین کاهش از آن “لسررام” شد که این شرکت نیز افت حدود ۵ درصد را به همراه داشت.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا