بورس اوراقبین الملل

خوشبینی به مذاکرات تجاری آمریکا با چین محرک رشد بازارهای آسیایی/ پیشروی گفت‌وگوها به نفع بازار

بازارها در شرق آسیا امروز درحالی اولین روز کاری هفته را آغاز کردند که خشنودی ترامپ از مذاکرات تجاری باچین در کنار ابراز رضایت طرف چینی از این گفتوگوها عامل مهمی برای شاخص بورس‌های عمده آسیایی بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  بازارها در شرق آسیا امروز درحالی اولین روز کاری هفته را آغاز کردند که خشنودی ترامپ از مذاکرات تجاری باچین در کنار ابراز رضایت طرف چینی از این گفتوگوها عامل مهمی برای شاخص بورس‌های عمده آسیایی بود. بر این اساس معاملات روز جاری در بسیاری از بازارها به خصوص بورس‌های آسیایی که همبستگی بیشتری با اقتصاد چین و آینده آن دارند، با جوی مثبت آغاز شد.

دور تازه از مذاکرات تجاری میان چین و آمریکا که در دوشنبه هفته اخیر برگزار شد در حالی در خلال تعطیلات آخر هفته پایان یافت که دو کشور در تلاشند تا با دستیابی به یک توافق تجاری تا قبل از پایان مهلت مقرر، حاشیه‌ای امن برای آینده مناسبات تجاری بین خود ایجاد کنند. این مذاکرات پس از آن آغاز شد که آمار ضعیف اقتصادی و چشم انداز مبهم رشد اقتصاد دو کشور رهبران این دو قدرت را برآن داشت تا در خصوص اختلافات تجاری شکل گرفته در سال میلادی گذشته به گفت و گو بنشینند. این مناقشه که در سال اخیر میلادی قیمت بسیاری از کالاها و سهام را در بازارهای عمده بین المللی دستخوش تغییر کرده است از آن جهت اهمیت دارد که حل و فصل مسالمت آمیز آن می‌تواند افق روشنی را پیش روی فعالان اقتصادی ایجاد کند. همین امیر نیز باعث شد تا توییت دونالد ترامپ، درباره مذاکرات تجاری در کنار ابراز رضایت مقامات چینی، امروز بسیاری از بازارها به خصوص بازارهای آسیایی را صعودی کند.

بر این اساس رویکرد مثبت ایجاد شده در میان معامله گران به خصوص در بازارهای سهام موجب شد تا داد و ستد در این بازارها امروز در شرایطی پایان یابد که شاخص تمامی این بازارها از بورس کولالامپور گرفته تا هنگ سنگ در سئول و به خصوص شاخص‌های شانگهای و China A50  با رشدی بین ۰٫۵ تا ۲٫۵ درصد مواجه شوند.

البته این تنها واکنش مثبت به مذاکرات تجاری میان این دو کشور در بازارهای مالی جهان نبود، چراکه بازارهای اروپایی هم امروز به این خبر واکنش مناسبی نشان دادند. این واکنش مثبت که بیش از هرچیز در نرخ برابری ارزها خودنمایی می‌کرد سبب شد تا ارزهایی همچون یورو، دلار استرالیا و دلار کانادا هرچند اندک در مقابل دلار تقویت شوند. در بازارهای آمریکا نیز شاخص‌عهای داوجونز، نزدک و اس اند پی ۵۰۰ امروز همچون همتایان آسیایی خود با رشد مواجعه شدند. انتظار می‌رود این رشد که نشانگر حساسیت جدی سرمایه گذاران به آینده اقتصادی آمریکا و شرکت‌های آمریکایی است در صورت تداوم مناسب گفت و گوها همچنان ادامه یابد؛ عاملی که اگر با تداوم ثبات نرخ بهره از سوی فدرال رزرو محقق شود، میتواند چشم اندازی مثبت را برای بازارهای امریکایی و سایر بازارهای مالی عمده در جهان فراهم کند.

 

منبع
اقتصاد آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا