انرژیبورسبورس انرژی

در پنجمن عرضه نفت در بورس مشتری پیدا شد، اما بر سر قیمت توافق صورت نگرفت

در حالیکه امروز برای پنجمین دفعه، طلای سیاه در رینگ بین الملل بوری انرژی بر روی تابلوی معاملاتی رفت، به رغم ثبت تقاضا برای خرید، منتهی بین خریدار و شرکت ملی نفت ایران به عنوان فروشنده بر سر قیمت هر بشکه نفت توافق نشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ظهر امروز ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام شرکت ملی نقت در بورس انرژی عرضه شد، اما به دلیل قیمت‌گذاری، طلای سیاه باز هم در بازار سرمایه مورد معامله قرار نگرفت.

این در حالیست که از جمله تفاوت‌های، عرضه امروز با دفعات پیشین، امکان تسویه حساب با ارزهای بین‎المللی و امکان تسویه کامل با ارز ریال ایران با نرخ سنا است. همچنین دوره تسویه حساب که در عرضه های اول ۳۰ روز بود، به دلیل جذابیت، اول به ۶۰ و بعد در عرضه امروز به ۹۰ روز افزایش یافت، اما باز هم طلسم عرضه نفت در بورس نشکست. این در حالی است که نرخ پایه خرید هر بشکه نفت خام سبک ایران در بورس انرژی ۵۶.۸۱ دلار تعیین  شده است.

بر اساس این گزارش، کارشناسان معتقدند باید زودتر از این‌ها نفت در بورس انرژی عرضه می شد، تا امروز این معاملات در بورس رونق می گرفت، اما با توجه به شرایطی که حاکم است، قدری زمان می‌برد تا نفت در بورس مورد معامله قرار گیرد.

همچنین بخوانید

همچنین باید جذابیت‌های لازم برای خریداران بخش خصوصی از سوی شرکت ملی نفت ایجاد شود،تا آن‌ها نیز میل و رغبت پیدا کنند، در این بازار حضور داشته باشند.

حال باید دید در روزهایی که صنعت نفت ایران با تحریم روبرو است، آیا بازار سرمایه می تواند مکان جدیدی برای فروش نفت ایران باشد؟

 

 

منبع
اقتصاد آنلاین - رامین بیات

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا