بین المللطلا و ارز

انگلیسی‌ها به خرید یورو هجوم برده‌اند

داده‌های آماری واحد ارز مسافرتی اداره پست انگلیس نشان می‌دهد که مردم این کشور در آستانه خروج از اتحادیه اروپا از ترس سقوط ارزش پوند به خرید یورو هجوم برده‌اند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایرنا، طبق آمار منتشرشده فروش یورو در ماه نوامبر و دسامبر گذشته ۵ درصد و در ماه ژانویه ۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
در همین حال یک سخنگوی واحد ارز مسافرتی اداره پست انگلیس گفت که سطح درخواست بالایی برای خرید یورو از سوی مردم این کشور وجود دارد که موید عمق نگرانی مردم نسبت به کاهش ارزش دارایی‌هایشان است.
پس از رأی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا در همه ‌پرسی سال ۲۰۱۶ میلادی، پوند انگلیس ۱۰ درصد از ارزش خود را در بازار معاملات ارزی از دست داد. هرچند ارزش این واحد پولی بتدریج افزایش یافت اما همچنان با ارزش اولیه خود فاصله دارد.
هم‌زمان تحولات سیاسی انگلیس در ماه‌های اخیر، آمارهای اقتصادی و تجاری در این کشور را با نوسانات زیادی مواجه کرده است.
پس از رأی مخالف نمایندگان مجلس عوام انگلیس به توافقنامه مورد نظر دولت «ترزا می» برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا، ارزش پوند در معاملات ارزی کاش یافت و طولی نکشید که رأی منفی آن‌ها به لایحه تعویق برگزیت فشار دیگری را بر ارزش این واحد پولی وارد کرد.
بانک مرکزی انگلیس به ‌تازگی پیش ‌بینی کرده که این کشور ممکن است در سال جاری دچار رکود اقتصادی شود. اتاق بازرگانی انگلیس نیز هشدار داده است که هزاران شرکت فعال خارجی به فکر خروج از این کشور افتاده‌اند.
رئیس شرکت هواپیماسازی ایرباس اخیراً درباره خروج کارخانه‌های این شرکت از انگلیس هشدار داده و تاکنون بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این کشور، ورشکسته و یا نیروهای خود را تعدیل داده‌اند.
دو روز پیش شرکت هواپیمایی «فلای.بی.ام.آی» انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ورشکست و تمام پروازهای آن لغو شد.
یک سخنگوی فلای.بی.ام.آی اظهار کرد که این شرکت در ماه‌های اخیر با مشکلات عدیده‌ای ازجمله افزایش بهای سوخت و عوارض انتشار دی‌اکسید کربن مواجه بوده است. وی عنوان کرد، تصمیم اخیر اتحادیه اروپا برای محروم کردن خطوط هواپیمایی انگلیس از طرح تجاری انتشار گازهای گلخانه‌ای براثر برگزیت، مشکلات این شرکت را تشدید کرده بود.
این سخنگو اضافه کرد که ابهامات ناشی از برگزیت، دورنمای فعالیت فلای.بی.ام.آی را تحت تأثیر قرار داده و منجر به ناتوانی این شرکت برای عقد قراردادهای هوایی در اروپا شده بود.
درحالی‌که کمتر از شش هفته دیگر انگلیس از اتحادیه اروپا خارج می‌شود، نخست‌وزیر این کشور هنوز به توافقی درباره آینده همکاری‌های تجاری با اتحادیه اروپا نرسیده است. گزارش‌ها از احتمال تعویق برگزیت و یا برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی حکایت دارد.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا