امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

افزایش ۳۰ درصدی تولید روغن زیتون

مجری طرح زیتون گفت:تولید روغن زیتون در کشور امسال بیش از ۳۰ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش یافته است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی،  مجری طرح زیتون معاونت باغبانی گفت: در سال جاری با مجموعه اقدامات انجام شده و استقبال باغداران، تولید روغن زیتون به ۷۱۰۰ تن رسید و این در حالی است که در سال ۹۶ حدود ۵۳۰۰ تن روغن زیتون تولید شد.

 سید رحمت الله پریچهر تولید روغن زیتون را از سیاست ها و برنامه های مهم وزارت جهاد کشاورزی در راستای تامین روغن با کیفیت و مورد نیاز کشور عنوان کرد و اظهار داشت: امسال در پی افزایش تولید روغن زیتون، واردات این محصول ۲ هزار تن کاهش داشته است.

وی با بیان این که ۴۵ درصد دانه زیتون تولیدی کشور به روغن و مابقی به کنسرو تبدیل شده است، تصریح کرد: در راستای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی، امسال باغداران به سمت افزایش تولید روغن رفتند و میزان تولید زیتون کنسروی کمتر شد.

پریچهر با اشاره به این که سرانه مصرف روغن زیتون در ایران به حدود ۱۸۰ گرم برای هر نفر رسیده است، خاطر نشان کرد: سرانه مصرف این محصول در کشورهای اروپایی تا ۱۱ کیلوگرم است.

وی درباره میزان تولید دانه زیتون در سال جاری نیزاعلام کرد: امسال بیش از ۱۰۰ هزار تن تولید میوه زیتون داشتیم که بیش از میزان پیش بینی ۹۰ هزار تنی ما بود.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی، مهمترین هدف از اجرای طرح توسعه و اصلاحات باغات زیتون را افزیش تولید روغن با کیفیت عنوان کرد.

وی افزود: روغن زیتون ایران به دلیل شرایط اقلیمی از کیفیت خوبی برخوردار است و ۶۰ درصد ارقام ما داخلی و بومی مانند رقم زرد و رقم روغنی و ۴۰ درصد ارقام خارجی هستند که در باغات کشت شده اند.

پریچهر با اشاره به این که ایران در سال ۲۰۱۸ به طور رسمی عضو شورای بین المللی زیتون شده است، گفت: در راستای توسعه همکاری با این نهاد بین المللی و انتقال دانش و تجربیات آن، امسال با حضور دو کارشناس اسپانیایی یک کارگاه آموزشی چهار روزه در قزوین برای محققان زیتون، باغداران و مدیران به صورت علمی و عملی برگزار شد.

وی از معرفی آزمایشگاه موسسه ملی استاندارد، آزمایشگاه سازمان غذا و دارو و ایستگاه تحقیقات رودبار به شورای بین المللی زیتون خبر داد و اظهار داشت: آزمایشگاه ها در حال گذراندن مراحل اخذ مرجعیت بین المللی برای انجام آزمایش های مربوط به کنترل کیفیت روغن زیتون هستند و در ارزیابی حسی روغن زیتون برای تعیین کیفیت، ایستگاه تحقیقات رودبار مراحل اخذ مرجع بین المللی شدن را طی می کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا