انرژی

کاهش صادرات نفت عربستان سعودی از رکورد دو ساله

عربستان سعودی پیش از اعلام توافق کاهش تولید اوپک، صادرات نفت خام خود را در دسامبر ۵۴۸ هزار بشکه در روز در مقایسه با نوامبر کاهش داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، در دسامبر ۷.۶۸۷ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرد که ۵۴۸ هزار بشکه در روز در مقایسه با صادرات نوامبر که بالاترین میزان در دو سال گذشته بود، کاهش نشان داد.

طبق آمار کمیته مشترک وزیران اوپک و غیراوپک (JODI)، تولید پالایشگاهی این کشور در دسامبر ۱۵۲ هزار بشکه در روز نسبت به نوامبر کاهش یافت و به ۲.۶۸۴ میلیون بشکه در روز رسید در حالی که سوخت مستقیم نفت برای تولید نیرو ۳۶ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۳۶۴ هزار بشکه در روز رسید.

همچنین بخوانید

تولید نفت این کشور ۱۰.۶۴۳ میلیون بشکه در روز بود و سطح ذخایرش با ۱۶ درصد کاهش بر مبنای سالانه، به ۲۰۵.۳۷۶ میلیون بشکه در روز رسید.

عربستان سعودی ماه جاری به اوپک اعلام کرد تولید نفت این کشور در چارچوب توافق کاهش تولید که از اول ژانویه اجرایی شده، به ۱۰.۲۴۳ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی اخیرا در مصاحبه با روزنامه فایننشیال تایمز گفت تولید نفت عربستان سعودی در مارس بیش از نیم میلیون بشکه در روز پایین سقف تولید این کشور تحت توافق اوپک خواهد بود و صادراتش در مارس به ۶.۹ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

بر اساس گزارش پلاتس، عربستان سعودی ژوئن سال گذشته تحت فشار آمریکا در آستانه بازگشت تحریمهای ایران، تولید نفت خود را به میزان قابل توجهی بالا برد اما صدور معافیت از تحریمهای آمریکا برای هشت خریدار بزرگ نفت ایران تا پنجم ماه مه و پیش بینی ها از رشد ضعیف تقاضا، باعث شد اوپک و متحدانش در دسامبر با کاهش تولید به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز در نیمه اول سال ۲۰۱۹ موافقت کنند.

کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک به ریاست عربستان سعودی و روسیه قرار است ۱۸ مارس در باکو دیدار کنند در حالی که نشست وزیران اوپک ۱۷ آوریل در وین برگزار می شود و روسیه و سایر شرکای غیراوپک روز بعد به مذاکرات آنها خواهند پیوست.

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا