بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

بانک مرکزی اسپانیا: بیت‌کوین نمی‌تواند مشکلات سیستم‌های پرداخت سنتی را برطرف کند

به گفته کارلوس کولسا معاون زیرساخت‌های بازار و نوآوری‌های مالی بانک مرکزی اسپانیا بیت‌کوین قادر به حل مشکلات مربوط به سیستم‌های پرداخت نیست. کولسا بیت‌کوین را با سیستم‌های پرداخت سنتی و واسطه‌های مالی مقایسه کرده است و می‌گوید که بلاکچین بیت‌کوین تنها ۲۵۰ هزار تراکنش را در روز پردازش می‌کند که در قالب سیستم جهانی، حجم بسیار کوچکی است. در حال حاضر سیستم خرده‌فروشی عمده اسپانیا، SNCE روزانه ۷/۲ میلیون پرداخت را پردازش می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کولسا در صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرد که باتوجه به اینکه ماینرها بایستی تراکنش‌ها را تایید کنند، به همین دلیل پرداخت‌های بیت‌کوینی با سرعت بسیار پایینی انجام می‌شوند و زمان لازم برای انجام این تراکنش‌ها نیز چندان قابل پیش‌بینی نیست. همچنین خود اثبات کار نیز به جای اینکه فرصت‌ها و مزایای بیشتری در دسترس افراد قرار دهد کل ظرفیت موجود سیستم را محدود می‌کند.

به گفته کولسا ترکیب کلیدهای عمومی و خصوصی سیستم بسیار نامطمئنی است که در برابر بسیاری از کلاهبرداری‌ها و تقلب‌ها آسیب‌پذیر هستند. علاوه براین اگر کاربری کلیدهای خصوصی‌اش را گم کند بدان معنا است که سرمایه کاربر ممکن است هیچ‌وقت بازیابی نشود.

در گزارشی که کولسا در آن نظراتش در مورد بیت‌کوین را منتشر کرده، درواقع بازتابی است از نقطه نظرات برخی افراد بدبینی که نسبت به موضوع ارزهای رمزنگاری‌شده افکار مثبتی ندارند؛ افرادی مانند نوریل روبینی که بر این باور است که رمزنگاری‌شده‌ها مفهوم متمرکزی هستند.

در حال حاضر رمزنگاری‌شده‌ها وظیفه انجام پرداخت را برعهده دارند و سرعت پرداخت بستگی به سرعت آنها دارد. میزان متوسط این سرعت توسط استخرهای ماینینگ تعیین می‌شود که به گفته متخصصان قدرت کاغی برای کنترل سیستم و دریافت جوایز بیشتر را دارند.

کولسا نتیجه صحبت‌هایش را اینطور بیان می‌کند: «بعید است که بیت‌کوین در وضعیت کنونی‌اش بتواند جایگزینی برای سیستم‌های پرداخت سنتی به حساب آید و تاثیر قابل توجهی بر بخش مالی داشته باشد.»

بانک مرکزی اسپانیا اوایل این ماه هشداری در مورد ریسک‌های ارزهای رمزنگاری‌شده به شهروندان داد. در این هشدار به این موضوع نیز اشاره شد که موضوع ارزهای رمزنگاری‌شده هنوز در کشور قانون‌گذاری نشده است و خرید و فروش این ارزهامورد تایید بانک مرکزی نیست. همچنین پابلو هرناندز دوکاس مدیرعامل بانک مرکزی این کشور تاکید کرد که ارزهای رمزنگاری‌شده نمی‌توانند جایگزین پول شوند و ابزاری برای پرداخت و انجام تبادل به حساب نمی‌آیند.

 

 

 

منبع
راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا