بین المللصوت

چین تهدیدی برای اقتصاد آمریکا

یک کارشناس ارشد اقتصاد بین الملل گفت: در نگاه نخست چین می تواند یک تهدید برای اقتصاد آمریکا به شمار آید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمدحسین بابالو در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد با بیان اینکه مدتهاست آمریکا در جهان یک کشور واردکننده بوده به طوری که تراز تجارت خارجی این کشور منفی است، افزود: چنین شرایطی ناخودآگاه نبود توازن در اقتصاد آمریکا را به همراه داشته اما تا کنون مشکلی برای این کشور ایجاد نشده است.

وی ضمن اشاره به اینکه ارزش دلار آمریکا بالا و قدرتمند است، اظهارداشت: علاوه براین چاپ پول و تامین نقدینگی بازارهای جهانی سبب شده نبود توازن در اقتصاد این کشور جبران شود.

همچنین بخوانید

این کارشناس ارشد اقتصاد بین الملل ادامه داد: آمریکا به این نتیجه دست یافته که امکان دارد شرایط کنونی برای همیشه پایدار نباشد بنابراین برای حفظ بیش از پیش اشتغال داخل کشور در کنار امنیت بیشتر بازارها تمهیداتی را در نظر گرفته تا بتواند مقاومت اقتصادی بالایی داشته باشد چرا که امکان وجود تکانه های اقتصادی جدی در آینده وجود دارد.

وی با بیان اینکه با وجود چنین شرایطی نخستین هدف آمریکا کاهش واردات و افزایش میزان صادرات است، گفت: چین بزرگترین صادرکننده به آمریکاست که کالاهایی متعدد و متنوعی را تولید و به این کشور صادر می کند.

بابالو ضمن اشاره به اینکه در نگاه نخست چین می تواند یک تهدید برای اقتصاد آمریکا به شمار آید، افزود: در فاز اول آمریکا بر واردات آلومینیوم و فولاد تعرفه وضع کرد چرا که چین بزرگترین و تاثیرگذارترین تولید کننده به ویژه در حوزه فولاد در جهان است.

وی با تاکید بر اینکه چین بیشترین صادرات فولاد را به آمریکا نداشته اما تاثیر بسیاری را در بازارهای جهانی از خود برجای گذاشته است، اظهارداشت: آمریکا این مسئله را درک کرده و کاهش حجم واردات آلومینیوم، فولاد و سایر کالاها را در دستور کار خود قرار داده است.

این کارشناس ارشد اقتصاد بین الملل ادامه داد: چین با موضع گیری شدید در برابر این مسئله حتی بیشتر از آمریکا در برابر کالاهای این کشور تعرفه وضع کرده تا توازن اقتصادی را ایجاد کند.

وی افزود: متعاقب چنین وضعیتی در اکثر بازارهای جهانی قیمت ها ریزش داشته که چین یکی از متضررها در شرایط کنونی بوده است.

بابالو ضمن اشاره به اینکه کاهش قیمت ها در بازارهای جهانی به طور غیر مستقیم هزینه بالایی را به چین تحمیل کرده است به رادیو اقتصاد یادآور شد: آمریکا نیز هنوز توانایی تولید فولاد و سایر کالاها را به اندازه نیاز خود را ندارد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا