بورسبورس اوراق

پاگشای بورسی اسفند با حضور حقیقی ها

رشد بیش از ۲ هزار واحدی شاخص کل :

بورس تهران در اولین روز اسفند با رشد بیش از ۲ هزار واحدی همراه شد. تحرک مثبت حقیقی ها در سمت خرید به گونه ای بود که حجم معاملات از مرز ۱.۵ میلیارد سهم عبور کرد. رشد قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی و رونق معاملات فلزات در بورس کالای ایران امروز نقش بسزایی در رشد شاخص کل داشتند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اسفندماه برای بورس تهران با درخش نمادهای بزرگ آغاز شد. از این رو، شاخص کل این بازار توانست در یک اسفند با رشد بیش از ۲ هزار واحدی همراه شده و به کانال ۱۶۰ هزار واحدی نزدیک شود. دیگر شاخص های بورسی نیز امروز سبزپوش شدند، در این میان شاخص هم وزن توانست ۱۲۱ واحد ارتقا یابد و در یک قدمی کانال ۱۳۰ هزار واحدی قرار بگیرد.

ارزش معاملات امروز بورس تهران نسبت به روزهای قبل رشد قابل توجهی داشت و توانست به بیش از ۵۴۰ میلیارد تومان برسد. حجم تقاضای سهامداران نیز حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون سهم ثبت شد که این رقم نیز نسبت به میانگین مبادلات روزهای گذشته رشد محسوسی داشته است.

در میان عوامل اثرگذار بر ارتقای نماگر اصلی بورس تهران، یکی از مهم ترین موارد روند بازار های جهانی است. ثبات نسبی در معالمات فلزات پایه امروز نیز در بازارهای جهانی مشهود بود، به نحوی که مس توانست از مرز ۶ هزار و ۳۰۰ دلار در هرتن عبور کند و فلز روی در بازار لندن بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ دلار در هر تن معامله شد. همچنین آلومینیوم امروز به سقف قیمتی ۲ هزار دلار در هرتن نزدیک شد. تنزل ارزش شاخص دلار در برابر ارزهای مهم جهانی مهم ترین اهرم رشد کامودیتی ها در بازارهای بین المللی بود. امار اشتغال بیش از انتظار انگلستان باعث شد پوند بتواند در برابر شاخص دلار قدرت نمایی کند. از سوی دیگر اظهارات مقامات فدرال رزرو پیش از نشست رسمی این نهاد دلیل دیگری برای افت شاخص دلار بود. گفته های این دو مقام رسمی چشم‌انداز تداوم عدم افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را تقویت کرد و به افت بیشتر شاخص دلار انجامید.  یادآور می شود نشست رسمی مقامات بانک مرکزی ایالات متحده عصر چهارشنبه برگزار خواهد شد.

در روند معاملات امروز بورس تهران فولاد مبارکه اصفهان بیشترین اثر را بر رشد شاخص کل داشت. “فولاد”  امروز پس از ثبت افزایش سرمایه ۷۳ درصدی از محل سود انباشته مجددا به مدار معاملات بازگشت و با رشد بیش از ۷.۵ درصدی در قیمت پایانی همراه شد. در ادامه نمادهای “فملی”، “تاپیکو”، فخوز” و “کگل” اهرم های رشد شاخص کل بودند.

تحرک مثبت حقیقی ها در آخرین روز هفته امری قابل توجه بود. در خصوص تغیر مالکیت نیز این گروه برندگان بازار بودند. به این ترتیب تغییر مالکیت روزانه بورس به حدود ۵۰ میلیارد تومان رسید. بیشترین خرید حقیقی ها در گروه فلزات اساسی بود در مقابل حقوقی ها عمده حمایت خود را به سمت نمادهای بانکی روانه کردند.

برترین گروه بازار نیز فلزات ساسای بودند. ارزش معاملات این گروه حدود ۱۴۴ میلیارد تومان ثبت شد. در رده های بعدی گروه اطلاعات و ارتباطات دوم شد، ارزش بازار این گروه نیز حدود ۳۶ میلیارد تومان ثبت شد.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا