خودروصنعت، معدن، تجارت

مقایسه دو پرچم‌دار کمپانی‌های چینی؛ جک S3 بخریم یا ام وی‌ام X33؟

ام وی‌ام و جک هر دو از کمپانی‌های باسابقه در ایران هستند که در طول سال‌ها فعالیت خود در بازار ایران محصولات قابل‌قبولی را ارائه کرده‌اند. سابقه حضور کمپانی‌ام وی‌ام در ایران به اویل دهه ۸۰ بازمی‌گردد. اولین حضور این کمپانی با خودروهای کلاس مینی ‌ام وی‌ام ینی‌ام وی‌ام ۱۱۰ بود که در آن زمان به دلیل عدم حضور چنین این کلاس خودرو در ایران توجه بسیاری از خریداران خودروهای شهری را به خود جلب کرد. در آن زمان ام وی‌ام تقریباً در بازار ایران به‌عنوان یک خودرو چینی بی‌رقیب بود. اما در اوایل دهه ۹۰ با ورود برندهایی مانند چری و جک رقابت میان این خودروهای چینی بازار ایران بیشتر شد. ازاین‌رو ام وی‌ام نیز برای عقب نماندن از این قافله با خودروهای جدیدی در کلاس شاسی‌بلند و سدان وارد رقابت با این برندهای تازه‌ وارد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در میان انواع مختلف خودروهای چینی واردشده به ایران بیش از همه کلاس شاسی‌بلندها و کراس آور های چینی در ایران جلب‌توجه کردند. این خودروها با آپشن های ارزان‌قیمت فراوان خود آمده بودند تا خودروهای تولید داخل را قدیمی و بی‌کیفیت‌تر از قبل نشان دهند. هرچند همین خودروها نیز از کیفیت بالایی برخوردار نیستند، اما در باور عموم به‌عنوان خودروهای اقتصادی با آپشن های بسیار متنوع و مدرن شناخته می‌شوند. در این میان جک S3 و ام وی‌ام X33 از خودروهایی بودند که توانستند به فروش خوبی در مقایسه با دیگر خودروهای چینی در بازار ایران برسند. به‌خصوص فروش جک S3 با گذر از مرز ۲۰ هزار دستگاه در سال یک رکورد را برای این شاسی‌بلندهای چینی ثبت کرده است. در ادامه این مطلب نیز قصد داریم این دو پرچم‌دار ام وی‌ام و جک را با یکدیگر به جدال مستقیم ببریم.

ج

جج

مقایسه طراحی خارجی‌ام وی‌ام X33 و جک S3

ام وی‌ام X33 و جک S3 هرکدام زبان طراحی مخصوص به خود را دارند. ازاین‌رو نمی‌توان گفت کدام‌یک بر دیگری برتری دارد و بیشتر این مورد در انتخاب و خرید خودرو جنبه شخصی و سلیقه‌ای پیدا می‌کند. طراحی نمای روبرو هردوی این خودروها به بهترین شکل انجام‌شده و تا حدودی مدرن بودن و جسور بودن را با خود به همراه دارند. رینگ‌ها و چراغ‌های جلو، جلوپنجره‌های به‌خصوص هر مدل و قرارگیری چراغ‌های مه شکن در هر دو مدل به‌گونه‌ای است که در کل هارمونی و هماهنگی مناسبی را به طراحی این خودروها داده است. البته بازار خریدوفروش جک S3 طرفداران سرسختی دارد که معتقدند طراحی این خودرو بی‌عیب و نقص است درحالی‌که در واقعیت می‌توان انتقادهایی نیز به آن وارد کرد.

ججج

جججج

مقایسه طراحی داخلی و امکانات داخل اتاقک ام وی‌ام X33 و جک اس ۳

در بخش طراحی داخلی نیز این دو خودرو با یکدیگر رقابت تنگاتنگی دارند. ام وی‌ام x33 اسپرت با طراحی جدید خود به‌تازگی وارد بازار شده است و در نسخه فول آپشن از طراحی اسپرت و دل‌نشینی برخوردار است. تریم مشکی و قرمز داخل اتاقک با طراحی قسمت داشبورد کاملاً هماهنگی دارد و صفحه نمایشگر طوری در دل کنسول میانی قرارگرفته است که انگار جزئی از خود داشبورد است. قرارگیری کانال‌های سیستم تهویه هوا به در بهترین حالت خود هستند. نوارهای کرومی دور آن‌ها و حالت کشیده شدن به یک سمت با خطوط کرومی تو دری‌ها هارمونی زیبایی را برقرار کرده است.

جک s3 نیز با تریم دورنگ مشکی و قهوه‌ای خود به‌روز بودن خود را به رخ می‌کشد. اما خطوط کرومی به‌کاررفته در اتاقک این خودرو به نظر با بقیه اجزاء آن هماهنگی زیادی ندارد. اما به‌طورکلی طراحی داخلی این خودرو نیز قابل‌قبول است.

در بخش امکانات رفاهی داخل اتاقک هردوی این خودروها تقریباً امکانات یکسانی را ارائه می‌دهند. اما جک s3 با نداشتن قابلیت کروز کنترل و انتخاب حالت رانندگی که یکی از مهم‌ترین سیستم‌های کمک‌راننده است در سطح پایین‌تری از ام وی‌ام x33 قرار می‌گیرد که افرادی که قصد خرید جک S3 را دارند با مشکلاتی روبه‌رو خواهد کرد.

مقایسه عملکرد فنی‌ام وی‌ام x33 اسپرت و جک s3

جک s3 جدید شرکت کرمان موتور با موتور ۱٫۶ لیتری همراه با یک گیربکس CVT با انتقال پیوسته نیرو توانایی تولید ۱۰۷ اسب بخار نیرو را دارد. گشتاور آن نیز به ۱۵۵ نیوتون متر می‌رسد. با این قدرت موتور این کراس آور شهری بیشینه سرعتی که طی می‌کند ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت است. این خودرو با توجه به این‌که در رده کراس آور ها محسوب می‌شود اما مصرف سوخت ترکیبی آن ۵٫۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که به نظر اقتصادی و خوب می‌آید.

در مقابل با خریدام وی‌ام X33 صاحب یک خودرو با موتور ۱٫۸ لیتری تنفس طبیعی که توان تولید ۱۳۶ اسب بخار را دارد خواهید شد. برای این خودرو یک گیربکس ۷ دنده CVT در نظر گرفته‌شده است. شتاب این خودرو ۱۳٫۴ ثانیه و نهایت سرعت آن نیز ۱۷۵ کیلومتر در ساعت است که تفاوت چندانی با جک S3 ندارد. درنهایت مصرف سوخت ام وی‌ام با مصرف ترکیبی ۶٫۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر حدود ۱ لیتر بیشتر از جک خواهد بود.

ارزش خرید کدام‌یک بیشتر است؟

با توجه به امکانات و توان فنی ‌ام وی‌ام X33 به نظر می‌رسد خرید این خودرو انتخاب بهتری باشد اما نباید فراموش کرد که ‌ام وی‌ام X33 اتومات اسپرت در حال حاضر حدود ۱۸۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. درحالی‌که قیمت جک S3 در سایت دیوار حدود ۱۷۵ میلیون تومان است. درنهایت بازار خریدوفروش جک s3 و ام وی‌ام X33 تفاوت چندانی ندارد و هر دو خودرو جزو پرفروش‌های بازار محسوب می‌شوند.

 

منبع
اقتصاد آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا