صنعت، معدن، تجارت

راه‌اندازی پرواز مستقیم تبریز-باکو

سفیر آذربایجان در تهران با بیان اینکه راه‌اندازی خط آهن بین ایران و آستارا می‌تواند در رشد مبادلات تجاری دو کشور موثر باشد، از انجام توافقاتی برای حضور شرکتهای دو طرف در نمایشگاهها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بنیاد حسین اف در حاشیه دیدار با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و آذربایجان رو به افزایش است و در سال میلادی گذشته نیز، مبادلات تجاری دو کشور ۴۰ درصد رشد داشته؛ ضمن این که پیش بینی می‌کنیم که امسال نیز این مبادلات رو به رشد باشد. این در حالی است که شرکتهای ایرانی و آذربایجانی می‌توانند حضور پررنگی در کشورهای دو طرف داشته باشد و از طریق معرفی توانمندی‌های خود در نمایشگاههای اختصاصی، راههای گسترش مبادلات تجاری را فراهم سازند.

سفیر آذربایجان در تهران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر از راه‌اندازی راه‌آهن بین ایران و آستار خبر داد و افزود: راه آهن بین دو کشور می‌توانند در افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور موثر باشد و بر این اساس همه هدف ما این است که بتوانیم زمینه‌های توسعه تجارت میان دو کشور را فراهم نماییم.

وی با اشاره به توانمندی شرکتهای ایرانی در نمایشگاه صنعت نمایشگاهی ایران خاطرنشان کرد: دو طرف می‌توانند از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های تجاری یکدیگر استفاده کرده و راه را برای افزایش سطح مبادلات تجاری هموار سازند.

حسین اف با اشاره به اصلاحاتی که بر روی ساختارهای اقتصادی آذربایجان انجام شده است، گفت: بعد از انجام این اصلاحات، به این نتیجه رسیده‌ایم که می توانیم در زمینه کشاورزی با ایران همکاری های خوبی داشته باشیم.

وی از ابراز تمایل برای برگزاری نمایشگاههای اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان خبر داد و گفت: در زمینه توسعه همکاری ها در حوزه گردشگری با ایران، برنامه‌ریزی هایی انجام شده و اکنون پرواز مستقیم از تبریز و تهران به باکو داریم و قرار است این پروازها، از رشت و رامسر نیز به باکو صورت گیرد.

همچنین در این مراسم حسین‌زاده، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: هدف اصلی ایران از برگزاری نمایشگاهها، توسعه صادرات به کشورهای همسایه است، این در حالی است که ۵۹ شرکت فعال در حوزه صنعت نمایشگاهی نیز گرد هم آمده‌اند تا بتوانند این توانمندی را با هم به اشتراک بگذارند.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، یارانه ۵۰ درصدی به شرکتهای فعال و تولیدکننده و صنعتگران اهدا کرده ایم و یکی از برنامه های ما توسعه صادرات به کشورهای منطقه و ایجاد نمایشگاههای تخصصی و اختصاصی ایران در این نمایشگاهها خواهد بود.

حسین زاده به توانمندی جمهوری اسلامی ایران برای صادرات خدمات فنی و مهندسی اشاره و خاطرنشان کرد: در حوزه نفت و گاز، تولید و صنعت، خدمات و مواردی از این دست هم می‌توان صادرات را صورت داد. یکی از کارهایی که در حال انجام است و برای اینکه شرکتهای خارجی را برای حضور در ایران تشویق کنیم، علیرغم محدودیتهایی که بر ایران ایجاد شده است، فعال کردن گمرک نمایشگاه مستقر در محل دائمی نمایشگاههای بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است که مراحل نهایی آن را برای ترخیص موقت و دائم را با گمرک در حال انجام داریم.

وی اظهار داشت: شنبه قرار است که رایزنان بارگانی ایران در دنیا گرد هم می‌آیند تا شرکتهای خارجی مناسبی را برای حضور در ایران بتوانیم تشویق کنیم و به انتقال دانش فنی و تکنولوژی بپردازیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا