بورسبورس اوراقبین الملل

چشم انداز نامساعد اقتصاد جهانی به نفع طلا، به ضرر سهام

معاملات طلا در حالی همچنان در مسیر رشد پیگیری می‌شود که بنا برگفته کارشناسان، افزایش قیمت جهانی آن در بازارهای مالی بین المللی در صورت کاهش رشد اقتصادی جهانی، با رشد بیشتری مواجه خواهد شد.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  معاملات هفته جاری در بازار جهانی طلا در شرایطی ادامه درارد که طی این هفته قیمت این فلز گران بها به سقف ده ساله خود رسید و توانستد باز هم شگفتی ساز شود. این اتفاق پس از آن رخ داد که در ماه‌های اخیر با افزایش ریسک‌های تجاری و بالا گرفتن بیم معامله گران از افزایش نرخ بهره در اقتصاد آمریکا، سرمایه گذاران را بر آن داشت تا به دنبال موقعیتی امن برای سرمایه گذاری بروند و با دور شدن از بازارهای پر ریسک نظیر سهام سرمایه‌های خود را به سمت بازار فلزات گرانبها به خصوص طلا سوق دهند.

 این عوامل که در کنار افزایش خرید بانک‌های مرکزی در برخی از کشورها منجر به رشد ادامه دار قیمت طلا از کف قیمتی هراز و ۱۶۰ دلار شد و توانست آن را در روزهای گذشته تا هزار و ۲۴۵ دلار افزایش دهد. حال سوالی که ذهن بسیاری از معامله گران را به خود جلب کرده این است که این رشد تا کجا دوام خواهد آورد و در صورتی که پایدار باشد از چه عواملی تاثیر خواهد پذیرفت؟

در همین رابطه یک کارشناس بازار در مصاحبه با کیتکو ضمن ناپایدار خواندن رشد اقتصاد جهانی و کند قلمداد کردن چشم‌انداز آن از توجیه پذیر بودن ادامه رشد دارایی‌هایی نظیر طلا گفت. این کارشناس که ضعف چشم انداز اقتصاد جهانی در سال میلادی جاری را دلیلی برای دور از انتظار نبودن ضعف بازارهای سهام دانست، ابراز امیدواری کرد تا در سال جاری بازار طلا و سایر فلزات گرانبها شاهد رشد بیشتری باشد. و در ادامه افزود: در صورتی که شاهد کاهش رشد اقتصادی در ایالات متحده باشیم، می‌توان انتظار داشت که فدرال رزرو اقدام به کاهش نرخ بهره کند. این عامل که در نهایت به افت بازار سهام خواهد انجامید موجب رونق بیشتر در دارایی‌های کم ریسکی همچون طلا خواهد شد.

به گفته این کارشناس سیاست‌های سختگیرانه اخیر فدرال رزرو به علاوه از بین رفتن تاثیرافزایش طرح کاهش مالیاتی دولت سبب شده تا در صورت بروز سستی در رشد اقتصادی در سال آتی، فدرال رزرو مجبور به کاهش نرخ‌های بهره شود. همین امر مضاف بر تضعیف آمارهای اقتصادی در سایر کشورهای عمده جهان سبب خواهد شد تا کیفیت رشد اقتصادی در سایر نقاط جهان نیز با مخاطره مواجه شود. با در نظر گرفتن همین عوامل کارشناس یاد شده پیش بینی می‌کند که رسیدن قیمت جهانی اونس به ۱۳۵۰ دلار تا پایان سال جاری دور از ذهن نخواهد بود.

لازم به یاد آوری است که آخرین سقف طلا که پس از آن شاهد چرخش قیمت در بازارهای جهانی بودیم، سطح هزار و ۳۴۳ دلار بوده است. وی در پایان خاطر نشان کرد که رشد هم زمان اوراق قرضه و  S&P 500 حکایت از آن دارد که اقتصاد آمریکا در صورت کاهش رشد به سرعت دچار رکود نخواهد شد.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا