انرژی

ژاپنی‌ها خواستار شفافیت برای خرید نفت ایران شدند

پالایشگاه‌های ژاپنی خواستار شفافیت درباره تمدید معافیت ۱۸۰ روزه از سوی واشنگتن در ماه مارس هستند که بتوانند به واردات نفت ایران ادامه دهند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تاکاشی تسوکیوکا – رئیس انجمن نفت ژاپن – در کنفرانس مطبوعاتی در توکیو اظهار کرد که پالایشگاه‌های ژاپنی سرگرم برنامه‌ریزی برای بارگیری نفت ایران تا ماه مارس هستند و هم‌چنین گزینه‌هایشان پس از ماه مه را که مهلت نخستین دور معافیت از تحریم‌های ایران به پایان می‌رسد، بررسی می‌کنند. تسوکیوکا گفت: در نبود شفافیت درباره تمدید معافیت از تحریم‌های آمریکا در مارس، خرید نفت ایران از سوی پالایشگاه‌های ژاپنی در آوریل متوقف خواهد شد.

وی اظهار کرد: بهتر است درباره معافیت از تحریم‌های آمریکا تا پایان مارس شفافیت وجود داشته باشد و اگر درباره این مسئله در مارس تصمیم‌گیری شود، ما می‌توانیم به بارگیری نفت ایران ادامه دهیم.

همچنین بخوانید

رئیس انجمن نفت ژاپن خاطرنشان کرد که پالایشگاه‌های ژاپنی خواه قراردادهای بلندمدت‌شان تمدید شود یا نشود، به خرید محموله‌های تک نفت ایران ادامه خواهند داد.

شرکت‌های “شوآ شل”، “فوجی اویل” و “کاسمو اویل“، نخستین پالایشگاه‌هایی بودند که بارگیری نفت ایران به میزان حدود ۴.۹ میلیون بشکه را پس از چهار ماه وقفه در ژانویه آغاز کردند و پس از آن شرکت “JXTG نیپون اویل اند انرژی” در فوریه بارگیری نفت ایران را از سرگرفت. شرکت ایدمیتسو نیز اعلام کرده قصد دارد در طول مدت معافیت فعلی خرید نفت ایران را از سربگیرد.

تسوکیوکا درباره دورنمای مذاکرات با یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در توکیو، این دیدار را تأیید و ابراز امیدواری کرد که پیشرفتی درباره تضمین تمدید معافیت از تحریم‌های نفتی ایران حاصل شود. وی گفت: دریافت معافیت از تحریم‌ها به نفع ژاپن خواهد بود و ما به دولت امیدوار هستیم.

فرانسیس فیلون، یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا پس از دیدار هفته گذشته خود از کره جنوبی، تا ۲۶ فوریه در ژاپن خواهد بود و وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که دیدار وی از دو کشور به امنیت انرژی، همکاری منطقه‌ای درباره انرژی و هم‌چنین اهمیت متنوع‌سازی واردات انرژی در این منطقه متمرکز خواهد شد.

بر اساس گزارش پلاتس، این دیدار در حالی انجام می‌گیرد که مصرف‌کنندگان نفت آسیای شرقی، خواستار تمدید معافیت ۱۸۰ روزه برای واردات نفت ایران هستند.

یک منبع دیپلماتیک، پنج‌شنبه گذشته به پلاتس گفته بود: یون کانگ هیون – معاون امور اقتصادی وزارت امور خارجه – با فانون دیدار و درباره مسئله نفت ایران و تلاش‌های کره جنوبی برای متنوع کردن منابع واردات نفت گفت‌وگو کرده‌اند.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا