صنعتصنعت، معدن، تجارتصوت

نظام جامع تولید در کشور وجود ندارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از فقدان نظام جامع تولید در بخش کشاورزی کشور به خصوص حوزه گوشت قرمز و مرغ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  سیدحسن حسینی شاهرودی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: متاسفانه به دلیل خالی بودن جای چنین سیستمی گاهی میزان تولید گوشت قرمز و مرغ به قدری افزایش می یابد که قیمت ها به شدت دچارافت و تولیدکنندگان با مشکل اساسی در تامین هزینه های حداقلی خود روبرو و گاهی نیز میزان تولید به اندازی کاهش پیدا می کند که بازار با کمبود و گرانی روبرو می شود.

وی ضمن اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی تنظیم کننده بازار گوشت، مرغ و لبنیات و سایر محصولات کشاورزی در کشور است، اظهارداشت: این وزارتخانه باید نظام جامع تولید داشته باشد و برای هر حوزه سهمیه ای لحاظ کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تمهیداتی طی چند سال گذشته از سوی دولت برای تامین میوه شب عید صورت گرفته تا دو میوه اصلی یعنی سیب و پرتقال با قیمت به نسبت مناسب در دسترس مردم قرار گیرد که بدون شک انجام چنین تمهیداتی در حوزه مرغ و گوشت نیز می تواند راهگشا باشد.

همچنین بخوانید

وی در ادامه افزود: چالش گوشت اعم از گرم و یخی طی چند ماهه گذشته ضمن ایجاد مشکلاتی در کشور عزت و شان مردم انقلابی ایران را نیز زیر سئوال برده است.

حسینی شاهرودی اظهارداشت: برای واردات چند قلم کالای اساسی مانند گوشت قرمز، برنج، روغن ، جو، کنجاله سویا و دیگر نهاده های دامی و کشاورزی ۵۶ هزار میلیارد تومان یارانه نفت و دلار اختصاص پیدا کرده است.

وی گفت: بدون شک با توزیع این مبلغ در بین خانوارها یارانه نقدی ماهانه آنان دو برابر می شد و دیگر ضرورتی نبود دولت به دنبال این برود که گوشت قرمز، روغن و برنج را با قیمت تعادلی یا ترجیحی از طریقی برخی از بازرگانان وارد کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: طی سنوات گذشته میزان کشتار دام سبک و سنگین در کشور۹۰۰ هزار تن بوده که متاسفانه این رقم امسال به ۳۵۰ هزار تن تنزل یافته است.

وی اظهارداشت: امسال ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز وارد و همچنان کشور با ۴۵۰ هزار تن کمبود در این حوزه مواجه است.

حسینی شاهرودی گفت:بخشی از کمبود گوشت قرمز در بازار به سبب حمایت نکردن دولت از دامداران و تولیدکنندگان داخلی و بخشی هم به دلیل قاچاق گوشت وارداتی است.

وی در ادامه افزود: متاسفانه گوشتی که با پرداخت یارانه به کشور وارد می شود بصورت قاچاق از مرزهای کشور خارج و در میان تنها دلالان سود می برند نه مردم کوچه و بازار!.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا