صنعت، معدن، تجارت

معطلی ۶۵ بند قانونی برای عملیاتی کردن سامانه‌های مبارزه با قاچاق

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه ۶۵ بند قانونی در خصوص سامانه ها هنوز عملیاتی نشده است، گفت: تنها راه برون رفت از قاچاق کالا راه اندازی سامانه ها است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی مویدی در حاشیه یکصد و بیست و سومین جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کال و ارز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر صدها سامانه در کشور فعال است که قانونگذار ۷۵ تکلیف برای این سامانه ها در نظر گرفته که از این تعداد ۶۵ بند هنوز عملیاتی نشده است.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: اولویت کاری ستاد در سال جاری طبق دستور رئیس جمهور تمرکز بر سامانه ها بود که البته پیشرفت هایی نیز حاصل شد اما به دلیل برخی مشکلات هنوز اقدامات نهایی انجام نشده است اما ما از دستگاهها خواستیم که برای تکمیل سامانه ها تا پایان سال اقدام کنند.

وی با بیان اینکه سامانه، یک فرایند تخصصی، پیچیده و زمان بر است، تصریح کرد: بخشی از کارهای مربوط به عملیات سازی سامانه ها باید توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شود که البته بخشی انجام شده و بخشی نیاز به توسعه بیشتر دارد.

مویدی تاکید کرد: برای چرخه تجارت کشور باید یک شفاف سازی داشته باشیم. اگر سامانه ها عملیاتی نشود این شفاف سازی بدست نمی آید. لذا تنها راه برون رفت از قاچاق کالاها، راه اندازی سامانه ها است تا از این طریق رانت، دستکاری و افراد فرصت طلب افشا شود.

وی در خصوص اتصال سامانه امور گمرکی به پنجره واحد تجارت نیز ادامه داد: صحبت هایی با گمرک کردیم و قرار شد هر چه سریعتر در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

ستاد مبارزه با قاچاق همچنین در خصوص طرح مبارزه با توزیع پوشک قاچاق نیز گفت: این طرح در تهران انجام شد و در حال توسعه طرح به استانهای دیگر هستیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا