بانکبانک و بیمه

ظهور نشانه‌های رونق بازار مسکن


اواخر اسفند ماه بود که قیمت اوراق مسکن روند افزایشی خود را شروع کرد.۱۵ اسفند قیمت هر برگ اوراقی که فرابورس و بانک مسکن در اختیار مردم می‌گذاشت حدود ۶۷ هزار تومان بود اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی اسفند قیمت‌ها به ۷۲ الی ۷۳ هزار تومان رسید.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ecoideal)،این رشد قیمت را کارشناسان دلیل بر رونق بازار مسکن ارزیابی کردند و گفتند که بازار به جنب و جوش افتاده است.اما برخی‌ها هم نگاه مثبتی به این جریان نداشتند و می‌گفتند که هر گونه رشد قیمت دلیل بر رونق بازار نیست.حال با گذشت چند روز از تعطیلات نوروز مجدداً شاهد این هستیم که قیمت اوراق مسکن همچنان در حدود قیمت بین ۷۴ الی ۷۵ هزار تومان سیر می‌کند و متقاضی برای آن زیاد است.مشاوران املاک افزایش قیمت اوراق مسکن را به فال نیک گرفتند و در گفت‌و‌گوهایی که با چند تن از آنها داشتیم اظهار داشتند بازار مسکن امسال رونق خواهد داشت و مانند سال گذشته شاهد رکود عمیق نخواهیم بود.
مهرداد هاشم‌زاده از کارشناسان حوزه مسکن درباره بازار مسکن که خیلی‌ها آن را غیرقابل پیش‌بینی می‌دانند اینگونه تحلیل کرد که آپارتمان‌های کوچک یعنی از ۵۰ تا ۷۰ متر بازار خوبی برای خود دست و پا کردند و از اواخر سال گذشته تاکنون رونق داشته است.اما خانه‌های بزرگ و گران قیمت بی‌مشتری ماندند.وی گفت:افزایش قیمت اوراق دلیل کافی برای رونق مسکن نیست و برای اینکه بدانیم بازار به تکاپو افتاده است فاکتورهای مهم دیگری هم دخالت دارد.از جمله آن پرداخت وام مسکن است.طبق ارزیابی‌های صورت گرفته پرداخت وام مسکن هم افزایش داشته است لذا با گران شدن اوراق مسکن و سایر موضوعات بازار به سمت رونق در حال حرکت است.هاشم‌زاده با بیان اینکه بازار خانه‌های کوچک تحرک پیدا کرده است اما خانه‌های گران قیمت در رکود است افزود: تقاضای احتکاری برای خانه‌ها پایان یافته است و کسی خانه با هدف گرفتن سود بیشتر نمی‌خرد.
به نوشته ایران، محمد اشرفی یکی از مشاوران املاک در تهرانپارس گفت: بازار مسکن چند وقتی است که رونق گرفته است لذا افزایش قیمت اوراق مسکن به دلیل تقاضایی است که طی این مدت صورت گرفته است.اگر همین روند ادامه پیدا کند به طور قطع قیمت اوراق افزایش بیشتری خواهد یافت. وی گفت: تا پایان تابستان احتمال افزایش قیمت مسکن وجود دارد لذا امیدواریم که تاپایان سال هم بازار رونق داشته باشد. قیمت اوراق تسهیلات مسکن روز گذشته در بیشتر معاملات با افزایش قیمت مواجه بود. به گونه‌ای که در بالاترین قیمت، ۴۰ برگه حق تقدم تسهیلات مسکن متعلق به آبان ماه ۹۴ (تسه ۹۴ ۰۸) هر برگه به ارزش ۷۵ هزار و ۳۰۰ تومان فروخته شد. این در حالی است که فروشنده این برگه‌ها، آن را به ارزش هر برگه ۶۸ هزار تومان خریداری کرده بود.
با توجه به اینکه اوراق تسهیلات مسکن در دو ماه گذشته در کانال پایین‌تر از ۷۰ هزار تومان در نوسان بود، بسیاری از کارشناسان گمانه‌هایی مبنی بر تمدید رکود بازار مسکن در سال ۹۶ مطرح کرده بودند. چراکه با توجه به محدودیت‌هایی که شرکت فرابورس ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار برای جلوگیری از خرید و فروش دلال مآبانه اوراق تسهیلات مسکن گذاشته‌اند، در نتیجه قیمت فعلی این اوراق کاملاً بر مبنای عرضه و تقاضااست. افزایش قیمت برگه‌های تسهیلات می‌تواند نمادی از افزایش معاملات باشد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا