بانک و بیمهطلا و ارز

۲دلیل افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر

کارشناس ارز با اشاره به دلایل افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر، گفت: روش محاسبه نرخ ارز و ساختار بازار ارز باید اصلاح شود که این مهم با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی محقق خواهد شد و توان حکمرانی بانک مرکزی برای مدیریت بازار را به‌شدت افزایش خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از فارس، مجید شاکری درباره علت بروز التهاب در بازار ارز، اظهارداشت: بعد از موضوع کانادا و دوبی، موضوعی که تحولات دو روز اخیر به آن مرتبط است، FATF بود.

وی افزود: در جلسه مجمع عمومی گروه ویژه اقدام مالی FATF، ایران در حالت تعلیق باقی ماند و به لیست سیاهبازنگشت و این خبر خوب فضای مثبتی ایجاد کرد و باعث شد تصمیم به کاهش نرخ ارز در صرافی‌های بانک‌ها گرفته شود اما این تعجیل در کاهش نرخ ارز موجب ایجاد اختلاف قیمت بین ارز صرافی‌های بانک‌ها و ارز بازار و در نتیجه به وجود آمدن یک آربیتراژ در بازار ارز شد.

این کارشناس بازار ارز ادامه داد: همین مساله باعث شد در مقابل صرافی‌های بانک‌ها صف شکل بگیرد و به نفع فعالان بازار ارز بود قیمت‌ها در چنین شرایطی بالا برود تا چیزی را با قیمت پایین‌تر خریده‌اندرا گران‌تر بفروشند. البته این موضوع مربوط به دیروز بود و امروز اصلاح شد.

وی تصریح کرد: اما نکته خیلی مهمی که وجود دارد موضوع طلاست. بهای اونس طلا افزایش یافته و با توجه به اینکه یکی از روش‌های محاسبه ارزش واقعی ارز، نسبت بین طلا و ارز است، معادل ریالی بهای دلار هم افزایش یافته است. البته این به معنای آن نیست که بانک مرکزی اقدام به فروش سکه کند بلکه باید روش محاسبه قیمت ارز و ساختار بازار ارز تغییر کند.

شاکری با بیان اینکه روش محاسبه و ساختار بازار ارز با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی اصلاح می‌شود، گفت: در حال حاضر به طور کلی اینگونه است که قیمت ارز دوبی مشخص می‌شود و بعد از آن قیمت سبزه میدان و قیمت معاملات فردایی مشخص می‌شود و این نرخ‌ها قیمت نقدی ارز در بازار داخل کشور را مشخص می‌کند و به همین دلیل هم قیمت ارز در ساعت ۱۱ مشخص می‌شود.

این کارشناس بازار ارز ادامه داد: اما وقتی بازار متشکل ارزی باشد، در ساعت ۸ صبح یک آپشن در تهران می‌گذارند و قیمت مشخص است و این کار، راهبری قیمت‌ ارز را انجام می‌دهد و به تدریج مبنای دوبی، سبزه میدان و بازار فردایی حذف کمرنگ و حذف می‌شود.

وی مزیت دیگر بازار متشکل ارزی را ایجاد بستر مناسب برای مداخله درست و بهینه بانک مرکزی دانست و گفت: در حال حاضر مداخله میدانی مشکلات متعددی دارد و به افراد کف بازار هم نمی‌شود چندان اعتماد کرد و به دلیل مشکلات و پرونده‌های شکل گرفته در این حوزه، افراد بازار هم تمایل چندانی به همکاری با بانک ندارند اما بازار متشکل ارزی به صرافی‌های بانک‌ها و بانک مرکزی این اطمینان را می‌دهد که به صورت شفاف، بدون مشکل و بدون واسطه در بازار حضور داشته باشد و اقدام به خرید و فروش ارز کند.

شاکری تاکید کرد:‌ راه‌اندازی بازار متشکل ارزی قدرت حکمرانی و مدیریت بازار بازار ارز را برای بانک مرکزی به‌شدت افزایش می‌دهد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا