انرژی

روند صعودی افزایش قیمت نفت در جهان

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: هم اکنون قیمت نفت در بازارهای جهانی با روند صعودی در حال افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمدعلی خطیبی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به دلایل افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی افزود: تحقق رشد اقتصادی از مهمترین دلایل افزایش قیمت نفت در سطح دنیاست.

وی اظهارداشت: رشد اقتصادی در جهان با خوشبینی هایی همراه است بر این اساس امکان دارد تقاضای جهانی برای خرید نفت از آنچه که در گذشته پیش بینی شده بالاتر باشد.

نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: عوامل دیگر افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی احتمال کاهش شدید صادرات نفت ونزوئلا به دلیل وجود شرایط خاص این کشور در کنار کاهش صادرات نفت ایران است.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه وزیر امور خارجه ایران در روزهای اخیر اعلام کرده میزان صادرات نفت ایران از قبل از برجام نیز کمتر شده است، گفت: علاوه براین وجود خوشبینی در بهبود وضعیت تقاضای جهانی نفت سبب رشد قیمت ها شده که می تواند در فصل سرما همچنان ادامه داشته باشد.

خطیبی ضمن اشاره به اینکه با پایان فصل سرما و آغاز فصل گرما تقاضای نفت کاهش خواهد یافت، افزود: این تقاضای فصلی می تواند تا حدودی قیمت ها را تعدیل کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون قیمت نفت صعودی در حال افزایش است، اظهارداشت: عوامل اقتصادی، فصلی، سیاسی، روانی و ژئوپلیتیک در تعیین قیمت نفت نقش دارند.

نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: آمار رعایت کاهش تولید نفت اوپک در ماه ژانویه منتشر شده و طبق این آمار تعهد اوپک مبنی بر کاهش ۸۰۰ هزار بشکه ای نفت عملیاتی شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه غیر اوپکی ها هم تولید خودرا کاهش داده اند اما این کاهش تولید طبق تعهد ۴۰۰ هزار بشکه ای نفت نبوده است، گفت: همه این عوامل خوشبینی در قیمت ها را به وجود آورده و قیمت نفت را به طور روز افزون افزایش می دهد.

خطیبی افزود: اگر شرایط موجود در ونزوئلا تشدید شود حتی می تواند صادرات نفت این کشور را به طور کامل قطع کند.

وی در پایان به رادیو اقتصاد یادآور شد: کاهش و قطع صادرات نفت ونزوئلا که یکی از صادر کنندگان بزرگ جهان است در کنار کاهش صادرات نفت ایران می تواند بازارهای جهانی را با کمبود روبرو کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا