انرژی

آمادگی فرستادن ۱۲۰۰ نیروی متخصص برقی به عراق، عمان و لبنان

عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: این آمادگی وجود دارد که فارغ‌التحصیلان صنعت برق را به‌طور رایگان در بخش نیروگاه‌های خورشیدی آموزش دهیم و برای انجام پروژه‌های مختلف به لبنان، عراق و عمان صادر کنیم.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهزاد علی محمدی امروز در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر بهره‌وری و صرفه‌جویی انرژی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال ایسنا درباره ظرفیت صادرات انرژی خورشیدی در ایران اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که بتوانیم ۱۰۰ هزار پروژه در سال را اجرایی کنیم. این عدد برابر است با ۵۰۰ مگاوات که اگر این امر تحقق یابد، قطعاً پتانسیل‌های موجود در نیروگاه‌های سولار نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی با تاکید به این مساله که در حال حاضر با چالش‌هایی در صنعت انرژی تجدیدپذیر روبه‌رو هستیم گفت: بزرگ‌ترین چالش، گران شدن تجهیزات نیروگاهی در پی افزایش نرخ ارز است که این مساله می‌تواند با افزایش قیمت خرید تضمینی از سوی وزارت نیرو، تا حد زیادی سامان یابد.

همچنین بخوانید

او در بخش دیگر از صحبت‌های خود با بیان این‌که طی سال‌های اخیر توانسته‌ایم خدمات خود را در راستای اجرای نیروگاه‌های خورشیدی توسعه دهیم ابراز کرد: یکی از این اقدامات ایجاد نخستین سامانه ملی نیروگاهی بوده که تمامی المان‌های مؤثر در تولید نیروگاه‌ها را رصد می‌کند که با سطح دسترسی‌های متفاوت برای کاربرها تعریف شده است.

علی محمدی با بیان این‌که تاکنون موضوعی تحت عنوان شناسنامه برای نیروگاه‌ها وجود نداشت گفت: ایجاد سامانه‌ای برای صدور شناسنامه برای نیروگاه‌های خورشیدی آغاز شده و تمامی جزئیات یک نیروگاه و جزئیات اقداماتی که روی آن نیروگاه انجام می‌شود، قابل دسترسی است.

وی با بیان این‌که این سامانه با هدف نظم‌دهی به اجرای نیروگاه‌های خورشیدی طراحی شده است تصریح کرد: این سامانه می‌توانند خدمات پس از فروش را برای نیروگاه‌ها ایجاد کند.

او هم‌چنین از تدوین کتابی تحت عنوان الزامات ایمنی بهداشت و محیط زیست نیروگاه‌های خورشیدی خبر داد و افزود: تفاهم نامه با پست بانک و بانک دی برای تأمین مالی پروژه‌های نیروگاه‌های خورشیدی به امضا رسانده‌ایم که متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاه‌های خروشیدی می‌تواند از تسهیلات ۸ تا ۱۳ درصدی این بانک‌ها بهره‌مند شوند.

هم‌چنین کامران دوراندیش – نماینده مدیر عامل شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاه‌های سولار – از آمادگی نصب پنل‌های خورشیدی برای تأمین برق چاه‌های کشاورزی خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۴۸ هزار چاه کشاورزی با موتور دیزل داریم که به شبکه سولار مجهز شده‌اند و بازگشت سرمایه آن نیز طی هشت سال از محل سوخت صرفه‌جویی شده از سوی وزارت نفت تأمین می‌شود.

وی از راه‌اندازی اورژانس نیروگاه کشور در بخش نیروگاه‌های خورشیدی خبر داد و افزود: از این طریق می‌تواند خاموشی نیروگاه‌ها را رصد کرد و برای کاهش آن اقداماتی را انجام داد. هم‌چنین از این طریق می‌توان تا ۲۵ درصد راندمان نیروگاه‌های خورشیدی را افزایش داد.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا