انرژی

کدام شغل‌ها برای خانم‌ها مناسب‌تر است؟

خانم‌ها در سال‌های اخیر در کنار وظایف خود در خانه، نیمی از بار اقتصادی خانواده را هم به دوش می‌کشند که در این میان، کسب و کارهای خانگی یکی از راه‌های درآمدزایی آن‌ها محسوب می‌شود و صندوق کارآفرینی امید در این زمینه تسهیلات مناسبی ارائه می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اخبار اداره اقتصادی در روز جاری به اخبار متنوعی هم‌چون مشاغل زنان، بازار مسکن، نوسان نرخ دلار، خرید سه فروند هواپیمای جدید، تعیین نرخ دستمزد کارگر و… اختصاص داشت که در رابطه با مشاغل زنان می‌توان گفت، در سال‌های اخیر رشد تحصیلی خانم‌ها، ورود به بازار کار و شرایط اقتصادی به گونه‌ای رقم خورده که خانم‌ها دیگر همچون گذشته تنها خانه‌دار نیستند و حجم قابل توجهی از وظایف و بار اقتصادی خانواده را بر دوش دارند.

حال با تمام سختی‌ها در یافتن شغل و کسب درآمد و این‌که بیکاری یکی از چالش‌های دولت بوده اما صندوق کارآفرینی امید به‌عنوان بزرگترین نهاد حامی کسب و کارهای خرد و کوچک و خانگی تلاش کرده با حمایت مالی و پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه از کسب و کارهای خرد و کوچک بازار محور، حمایت و نقش مؤثری در تولید ناخالص ملی و ایجاد اشتغال ایفا کند، حال جای سوال دارد که کدام شغل‌ها برای زنان پولساز است؟

همچنین بخوانید

بی‌توجه بازار به گرانی مسکن

اقتصاد خانواده همواره یک دغدغه بزرگ مبنی بر تهیه مسکن دارد، افرادی که مستأجرند در فکر خرید خانه و خانه‌دارها به دنبال خرید خانه بزرگ‌ترند، اما شرایط به‌گونه‌ای در سال‌های اخیر رقم خورده که خرید خانه به یک آرزوی بزرگ تبدیل شده و بنا بر آمار و اطلاعات، مدت انتظار خانه‌دار شدن در ایران به حدود ۲۵ سال رسیده است.

با توجه به شرایط بازار مسکن سلمان خادم‌المله – کارشناس بازار مسکن – معتقد است: با توجه به کاهش شدید قدرت خرید خانوارها، طرف تقاضا نسبت به افزایش مجدد قیمت مسکن واکنش خنثی نشان خواهد داد.

درآمدهای ریالی کارگران، هزینه‌های دلاری

تعیین دستمزد کارگران برای سال آینده در ماه‌های اخیر به مسئله بدون نتیجه‌ای بدل شده که مسئولان صنفی کارگری هر روز در انتظار تعیین نرخ دستمزد هستند و این انتظار با امید چندانی همراه نیست.

در روزهای گذشته، پیشنهاد شناور شدن مزد کارگران ارائه شد که دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران پیشنهاد شناور شدن مزد کارگران را نیازمند اصلاح ساختار اقتصادی دانست و پلکانی کردن حداقل مزد کارگران را ناعادلانه توصیف کرد. وی از کسانی که درباره دستمزد کارگران اظهارنظر می‌کنند خواست تا یک روز خود را جای کارگران بگذارند و هزینه‌های جاری زندگی را واقع‌بینانه محاسبه کنند. هزینه‌هایی که منبع درآمد آن ریالی و خرج‌ها دلاری است.

جریمه‌های نجومی در انتظار پرمصرف‌ها

ایران در سال‌های اخیر با کمبود آب مواجه بوده که این موضوع بر میزان تولید برق تأثیر مستقیم دارد و دولت برای آنکه بتواند بر میزان ورودی و خروجی آب و برق تعادلی ایجاد کند، همواره به دنبال آن بود تا پرمصرف‌ها را مجازات کند اما به دلیل آنکه هزینه پرداختی پرمصرف‌ها آنچنان زیاد نبود، این برنامه خروجی مناسبی نداشت، در تصمیم‌گیری نهایی قرار بر آن شده که تعرفه مشترکان پرمصرف آب و برق تا قبل از سال جدید افزایش یابد.

البته عموماً افرادی بیش‌ترین میزان مصرف آب و برق را در سال‌های اخیر به ثبت رسانده‌اند که منازل آن‌ها دارای استخر و باشگاه‌های کوچک تفریحی و ورزشی است و افرادی که در این منازل ساکن هستند، پرداخت جریمه‌های سنگین مصرف بیش‌تر آنچنان رقمی نیست و بر رفتار مصرف‌گرایانه آن‌ها بی‌تأثیر خواهد بود.

خرید هواپیمای جدید توسط هما

ایران با دستیابی به توافق هسته‌ای موسوم به برجام خرید هواپیماهای مسافربری را در دستور کار خود قرار داد و قرار بر آن شد تا ۱۰۰ فروند ایرباس و ۸۰ فروند بوئینگ به ایران تحویل داده شود و در کنار آن، ایران‌ایر به شرکت ATR سفارش خرید داده بود که در روز جاری، سه فروند هواپیمای ایرباس A۳۱۹ باریک پیکر با ظرفیت تقریبی مجموع ٣٨٠ صندلی به ناوگان هواپیمایی هما اضافه شد. حال باید منتظر ماند و دید این سه هواپیما در کدام مسیرها به پرواز درخواهند آمد و در کنار آن هواپیماهای قدیمی ایران که بسیاری از آن‌ها نیاز به قطعات و نرم‌افزار به روز دارند، چه زمانی تعمیرات اساسی برای آن‌ها اعمال خواهد شد.

گرانی خودرو منطق اقتصادی ندارد

قیمت خودرو در سال‌جاری به واسطه اعمال تحریم‌ها، برخی سیاست‌گذاری‌ها و کاهش حجم عرضه روند صعودی با شیب بسیار تند به خود گرفته که به این افزایش قیمت‌ها، انتقادات بسیاری می‌شود و این در حالی است که سیاست‌های دولت و خودروسازان مبنی بر انجام پیش فروش و فروش فوری برای کاهش قیمت‌ها بی‌نتیجه بود و بازار توجهی به این موضوع نداشت، در این رابطه، یک اقتصاددان معتقد است افزایش قیمت خودرو توجیه اقتصادی ندارد.

علی خاکساری موج افزایش قیمت‌ها بین خودروهای تولید داخل در حالی شدت گرفته که یک استاد دانشگاه معتقد است این افزایش قیمت‌ها هیچ توجیه اقتصادی ندارد و برخی سیاست‌گذاران این بخش، صرفاً با حرف‌ها و ادعاهای خود بازار خودرو را آشفته می‌کنند و یک عطش غیر واقعی را بین مصرف‌کنندگان به وجود می‌آورند.

دلایل گرانی مجدد سیگار

در شرایطی که هر روز شنیده می‌شود که قیمت انواع محصولات مصرفی افزایش یافته است، قیمت سیگار کم نیاورد و رشد قیمتی را برای خود انتخاب کرده که گزارش‌های میدانی ایسنا، حکایت از آن دارد که عرضه سیگار ازسوی شرکت‌های پخش به شدت کاهش یافته و این موضوع یکی از دلایل گرانی مجدد سیگار به حساب می‌آید. عرضه سیگار در بازار توسط شرکت‌های پخش و دلالان انجام می‌شود که قیمت دلالان و بازار آزاد از قیمت شرکت‌های پخش بیش‌تر است.

برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت‌های پخش با کاهش حجم عرضه خود به دنبال آن هستند تا بار دلالان و بازار تمام شود که بازار را در اختیار خود بگیرند، اما نکته قابل توجه آن است که دلال چگونه توانسته بار مورد نیاز خود را تأمین کند؟ این مسئله در حالی مطرح می‌شود که شرکت‌های تولیدی و واردکننده محصول خود را در اختیار شرکت‌های پخش قرار می‌دهند و آن‌ها در سطح جامعه توزیع می‌کنند که این موضوع نشان از آن دارد که احتمالاً دلالان ارتباط نزدیکی با شرکت‌های پخش، تولیدکننده و واردکننده دارند و باید در زمینه توزیع سیگار و هر کالای دیگری شفافیت بیش‌تری ایجاد شود.

دلار در مسیر گرانی

قیمت دلار در چند روز اخیر روند صعودی به خود گرفته که مسئولان هر کدام توپ تقصیر را به زمین دیگری می‌اندازند و این روند افزایشی در روز جاری ادامه داشته است. بانک‌ها امروز هر دلار آمریکا را ۱۳ هزار و ۲۵۶ تومان و هر یورو را ۱۵ هزار و ۳۲ تومان از مردم می‌خرند. بانک‌ها روز گذشته، هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۲ هزار و ۱۳۹ تومان و هر یورو را ۱۳ هزار و ۷۶۵ تومان از متقاضیان خریدند هم‌چنین قیمت خرید پوند انگلیس نیز امروز در بانک‌ها ۱۷ هزار و ۳۱۲ تومان است.

دولت به خصوص بانک مرکزی در زمینه کنترل و نظارت بر بازار مصوبات مختلفی را به اجرا در می‌آورد اما به نظر می‌رسد این مصوبات آنچنان مناسب نبوده و دولت باید راه دیگری را برای کنترل و نظارت بازار ارز در پیش بگیرد.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا