بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

گوگل، بی سروصدا، قابلیت جستجو را به شبکه‌ی بلاکچین افزوده است

 

در هوای مطبوع اواسط دسامبر سنگاپور، فکری، ذهن آلن دی (Allen Day)، دانشمند چهل و یک ساله‌ی داده را به خود مشغول کرده بود. او با استفاده از ابزاری که در گوگل توسعه داده بود، متوجه موضوعی عجیب در مورد به کارگیری هوش مصنوعی در بلاکچین اتریوم شده بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اتریوم (بعد از بیت کوین و XRP) رده‌ی سوم را در بین ارز‌های دیجیتالی دارد و با وجود از دست دادن ۸۳ درصد از ارزش خود در سال ۲۰۱۸، همچنان دارای ارزشی به قیمت ۱۱ میلیارد دلار است. آلن دی با نگاه دقیق به بلاکچین این ارز رمزنگاری‌شده (همان پایگاه داده‌ی تراکنش‌ها) متوجه تعداد زیادی عوامل مستقل شد که وجوه را در یک آرایش اتوماتیک حرکت می‌دادند. او که نمی‌دانست چه کسی هوش مصنوعی چنین آرایشی را طراحی کرده، حدس زد این کار می‌تواند بدست نمایندگان مبادلات این ارز رمزنگاری‌شده صورت گرفته باشد، تا به طور مصنوعی باعث ایجاد تورم در قیمت اتریوم شوند.

همچنین بخوانید

دی از دفتر مرکزی بخش آسیا-اقیانوسیه‌ی گوگل می‌گوید: «این کار فقط توسط یک بخش صورت نمی‌گیرد، بلکه نتیجه‌ی فعالیت گروهی از نمایندگان است که دست در دست هم داده‌اند تا به هدف واحدی برسند.»

عنوان شغلی رسمی دی، مشاور توسعه‌دهنده‌ی ارشد در گوگل کلاود (Google Cloud) است. شغل او ایجاب می‌کند که نیاز را حتی پیش از به‌وجود آمدن، پیش‌بینی کند و معتقد است که بلاکچین، قدم جدیدی در ایجاد تحول برخواهد داشت. دقیقا همان‌گونه که گوگل ۲۰ سال پیش اینترنت را کاربردی‌‌تر کرد (و از آن بهره برد)، بلاکچین نیز می‌تواند ایده‌ی میلیون دلاری جدیدی در این صنعت باشد. اگر دی موفق شود، جهان شاهد کاربرد فوق‌العاده‌ی بلاکچین خواهد بود.

در سال گذشته، دی و گروه کوچکی از توسعه‌دهندگان متن باز، شروع به بارگذاری داده‌های تمام بلاکچین‌های بیت‌کوین و اتریوم در پلتفرم تحلیلی کلان داده‌ی گوگل به نام بیگ‌کوئری (BigQuery) کردند و در نهایت با کمک توسعه دهنده‌ی ارشد تیم، اوجنی مدودف (Evgeny Medvedev)،موفق به ساخت یک نرم‌افزار جستجوی پیشرفته برای جستجوی داده شدند.

با وجود سروصدای کم و تبلیغات اندک منتشر شده‌ در این مورد، خبر در بین کدنویس‌هایی که در حوزه‌ی ارز رمزنگاری‌شده کار می‌کنند، سریعا مورد توجه قرار گرفت. در سال گذشته، بیشتر از ۵۰۰ پروژه، با استفاده از ابزارهای جدید شکل گرفت که اهدافی مانند پیش‌بینی قیمت احتمالی بیت‌کوین و آنالیز تفاوت مقدار ثروت دارندگان اتریوم را دنبال می‌کردند.

در رتبه‌بندی میزان فعالیت‌های مرتبط با محاسبات ابری، گوگل بسیار عقب‌تر از آمازون و مایکروسافت قرار دارد. سال گذشته گوگل برآورد کرد که ۳ میلیارد دلار درآمد از طریق سرویس محاسبات ابری کسب کرده است، اما آمازون و مایکروسافت به ترتیب ۲۷ میلیارد دلار و ۱۰ میلیارد دلار از این طریق به‌دست آورده‌اند.

دی امیدوار است پروژه‌ی او که با نام بلاکچین ای‌تی‌ال (Blockchain ETL) شناخته می‌شود و از سرواژه‌های کلمات استخراج (Extract)، تبدیل (Transform) و بارگذاری (Load) اقتباس شده است، نقش مثبتی در صنعت ارزهای رمزنگاری‌شده داشته باشد. آمازون در سال ۲۰۱۸ با ساخت مجموعه‌ای از ابزارها برای ساختن و مدیریت دفترهای کل توزیع شده، ورود تاثیرگذاری به دنیای بلاکچین داشت.

مایکروسافت در سال ۲۰۱۵ با ابزاری برای بلاکچین اتریوم ساخت، وارد این دنیا شد؛ این کمپانی با ارائه کردن سرویس بلاکچین آژور (Blockchain Azure)، مجموعه‌ای از خدمات مختلف را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در همین حین که مایکروسافت و آمازون روی ساده‌تر کردن کاربرد بلاکچین تمرکز کرده‌اند، دی در تلاش است نشان دهد که بلاکچین‌ها چگونه و توسط چه کسانی در حال استفاده هستند.

دی با اشاره به هسته مکانیسم اعتبارسنجی فناوری بلاکچین می‌گوید:

در آینده، صرف رسیدن به اجماع، برای انجام فعالیت‌های اقتصادی در بستر بلاکچین، کافی نخواهد بود و افراد نیاز خواهند داشت که بدانند با چه کسی در حال تعامل هستند. به عبارت دیگر، اگر قرار باشد بلاکچین به یک روند اصلی تبدیل شود، باید برخی از ویژگی‌های محبوب آن را که به ناشناخته ماندنش کمک می‌کرد رها کنیم.

دی زمانی‌که یک نوجوان بومی اهل شهرستان پلاسر کالیفرنیا بود، اولین کامپیوتر خود را در سن ۵ سالگی خرید و چند سال بعد شروع به نوشتن برنامه‌های ساده با آن کرد. اشتیاق او نسبت به آتشفشان و دایناسورها جای خود را به علوم طبیعی داد و نهایتا او در سال ۲۰۰۰ با دو مدرک در زیست‌شناسی و زبان چینی ماندارین از دانشگاه اورگان (University of Oregon) فارغ‌التحصیل شد. پس از آن، وی برای گرفتن دکترای ژنتیک انسانی به دانشگاه یوسی‌ال‌ای (UCLA) رفت و در پروژه‌ای با هدف ساخت برنامه‌ی کامپیوتری برای بررسی ژنوم انسان همکاری کرد.

در یوسی‌ال‌ای بود که دی با مفهوم محاسبات توزیع شده، که اصلی‌ترین بخش شبکه‌های بلاکچین محسوب می‌شوند و به ذخیره‌سازی داده در شبکه‌ی بزرگی از کامپیوترها می‌پردازند، آشنا شد. در اوایل ۲۰۰۰، دی باید حجم عظیمی از داده‌ که سازنده‌ی ژنوم انسانی بودند را بررسی می‌کرد. برای رفع این مشکل او تعداد زیادی کامپیوتر کوچک را به هم متصل کرد تا به صورت یک کامپیوتر واحد قدرتمند عمل کنند.

دی بیان می‌کند که «تکنولوژی سیستم توزیع شده، مدت زیادی است که در جعبه‌ی ابزار من جا خوش کرده است. من به روشنی، شاهد ویژگی‌های جالب بلاکچین بوده‌ام و می‌دانستم که این تکنولوژی می‌تواند به شکل یک ابرکامپیوتر در مقیاس جهانی بکار گرفته شود.»

دی در سال ۲۰۱۶ برای ادامه‌ی کار خود در مورد بلاکچین، که جذاب‌ترین بخش کاربردی محاسبات توزیع شده در سطح جهان محسوب می‌شود، در بخش سلامت و بیوانفورماتیک گوگل استخدام و مشغول به کار شد. اما توانایی‌های او (پیگیری دقیق و آنی ژنوم در بیماری‌های عفونی و استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش محصول برنج) زیاد در رمزگشایی بلاکچین کاربرد نداشتند.

پیش از آن که دی و مدودف ابزار خود را منتشر کنند، جستجو کردن در بلاکچین، تنها توسط برنامه‌ای به نام بلاک اکسپلورر (block explorers) انجام می‌گرفت. این سرویس به کاربران اجازه می‌داد که از طریق کارکترهای ۲۶ حرفی، به جستجوی یک تراکنش خاص بپردازند. ولی ابزار بلاکچین ای‌تی‌ال گوگل، امکان انجام جستجوهای گسترده در کل اکوسیستم‌های تراکنش‌ها را فراهم می‌کند.

دی برای نشان دادن این‌که بلاکچین ای‌تی‌ال، چگونه می‌تواند اقتصاد ارز رمزنگاری‌شده را بهبود بخشد، ابزار خود را در یک هاردفورک مورد آزمایش قرار داد. این اقدام وی، در بهار سال ۲۰۱۷، به تولید یک ارز رمزنگاری‌شده‌ی جدید، به نام بیت‌کوین کش انجامید.

این ارز رمزنگاری‌شده‌ی جدید، در نتیجه‌ی جنگی به‌وجود آمد که از خیلی وقت پیش در بین دو گروه از جامعه‌ی کاربران بیت‌کوین وجود داشت. گروه اول بیت‌کوین را همان‌گونه که بود، دوست داشتند و گروه دوم، به دنبال نوعی از ارز رمزنگاری‌شده بودند که همانند پول نقد، ارزان باشد و در پرداخت‌های خرد به کار بیاید. دی با به‌کارگیری سرویس بیگ‌کوئری گوگل، دریافت که ارز بیت‌کوین کش، به جای این که در بخش پرداخت‌های خرد به کار گرفته شود، در حساب دارندگان بزرگ بیت‌کوین کش ذخیره می‌شود.

دی اعلام می‌کند: «من به ارزیابی کمی و کیفی فرآیندهای کاری علاقه‌مندم. با انجام این کار است که می‌توانیم موارد کاربردی مناسب بستر بلاکچین را شناسایی کرده و توسعه دهیم.»

اقدامات دی در سایرین هم انگیزه ایجاد کرد. برای مثال، در توماس کالینکو (Tomasz Kolinko) که یک برنامه‌نویس اهل ورشو و سازنده‌ی سرویسی برای تحلیل قراردادهای هوشمند است. برای اطلاع بیشتر شما، قراردادهای هوشمند، یکی از قابلیت‌های بلاکچین هستند که با هدف اجرای شفاف تعهدات قراردادی، همچون وام‌های وثیقه‌ای بوجود آمده‌اند. ساختار این قراردادهای هوشمند، به گونه‌ای است که کمترین وابستگی را به شخص‌های ثالثی چون وکلا دارند. کالینکو، از تحقیق و پرس‌وجو در پیرامون بلاکچین، کلافه شده بود…

در ماه دسامبر کولینکو، دی را در هاچاتون سنگاپور ملاقات کرد. یک ماه بعد از ملاقات این دو، کلینکو از ابزاری در گوگل استفاده می‌کرد تا یک قابلیت برای قراردادهای هوشمند را که با نام خودویران‌گر شناخته می‌شد و برای محدود کردن طول عمر قراردادها ساخته شده بود را جستجو و شناسایی کند. کولینکو با کمک دی و همچنین با استفاده از نرم‌افزاری که خودش طراحی کرده بود، موفق شد در طی ۲۳ ثانیه، ۱.۲ میلیون قرارداد هوشمند را جستجو کند. کاری که پیش از این ساعت‌ها وقت نیاز داشت. نتیجه نشان داد حدود ۷۰۰ قرارداد از قابلیت خودویرانگر استفاده می‌کردند که به هرکسی این اجازه را می‌داد که قرارداد هوشمند را منقضی کند، چه این صلاحیت را داشته باشد و چه نداشته باشد.

کلینکو بیان کرد که «در گذشته شما نمی‌توانستید به همین راحتی همه‌ی قراردادهایی که از این ابزار استفاده می‌کردند را ببینید. همچنین گفت این ابزار به‌طور همزمان بهترین و ترسناک‌ترین چیزی است که من در تمام زندگی خود ساخته‌ام.»

دی اکنون پایش را از بیت‌کوین و اتریوم فراتر گذاشته است. لایت‌کوین (Litecoin)، زدکش (zcash)، دش (dash)، بیت‌کوین کش، ارتریوم کلاسیک (ethereum classic)و داگ‌کوین (دوژکوین) درحال اضافه شدن به بیگ‌کوئری هستند. گسترش‌دهندگان مستقل نیز درحال بارگذاری داده‌های ارز رمزنگاری‌شده‌ی خود در گوگل هستند. در آگوست گذشته یک گسترش‌دهنده‌ی هلندی به اسم ویتز ویند (Wietse Wind) تمام ۴۰۰ گیگابایت داده‌ی مبادله شده در بلاکچین XRP ریپل، یکی دیگر از ارزهای رمزنگاری شده‌ی محبوب را در بیگ‌کوئری آپلود کرد.

داده‌های ویند که هر ۱۵ دقیقه آپدیت می‌شد، باعث شد یک طراح دانمارکی به نام توماس سیلکجر (Thomas Silkjaer) یک نقشه‌ی حرارتی را از جریان تبادلی ارزهای رمزنگاری‌شده تهیه کند. این نقشه‌ی رنگی نشان‌دهنده‌ی بیشتر از یک میلیون کیف پول ارز رمزنگاری‌شده است و مبادلات بزرگی مانند تراکنش‌های مربوط به بایننس (Binance) و کارت‌های بدهی رمزنگاری‌شده‌ی استارتاپ وایرکس (Wirex) لندن را به تصویر می‌کشد.

کایرن جیمز لوبین (Kieren James-Lubin)، مدیر عامل اجرائی بلاک‌اپس (BlockApps) است و در فروش اپلیکیشن‌های بلاکچینی با گوگل همکاری می‌کند. او می‌گوید:

گوگل مثل یک غول خواب‌آلود در صنعت بلاکچین بوده است.

گوگل علاوه بر اقدامات دی، تعداد زیادی اختراع مربوط به بلاکچین را ثبت کرد. یکی از این پروژه‌ها در سال ۲۰۱۸ به وجود آمد که با استفاده از یک شبکه‌ی تعاملی بلاکچین، باعث افزایش امنیت می‌شد. این پروژه در جهانی که میلیون‌ها ارز رمزنگاری‌شده توسط هکرها به سرقت رفته، اهمیت دوچندان می‌یابد. کمپانی از توسعه‌دهندگان خود می‌خواهد اپلیکیشن‌هایی را هم در بستر بلاکچین اتریوم بسازند و جی‌وی (GV) که بازوی اقدامات خطرپذیر گوگل است، مبالغ قابل توجهی را در استارتاپ‌های مرتبط با ارز رمزنگاری‌شده سرمایه‌گذاری کرده‌ است.

به‌نظر می‌رسد غول خفته بالاخره درحال بیدار شدن است.

 

 

 

منبع
راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا