بانکبانک و بیمه

مجمع عمومی بانک مرکزی فردا برگزار می‌شود

ساختمان شیشه ای بانک مرکزی فردا (هفتم اسفند) میزبان رییس جمهوری است تا پنجاه و هشتمین مجمع عمومی این بانک برای بررسی و تصویب ترازنامه سال مالی ۱۳۹۶ بانک مرکزی تشکیل شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  بر اساس قانون پولی و بانکی کشور، مجمع عمومی بانک مرکزی از ارکان این بانک به حساب می آید که رئیس جمهوری، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به همراه ۲ نفر از وزیران به انتخاب هیات وزیران، اعضای آن را تشکیل می دهند و اعضای سایر ارکان بانک می توانند در جلسه ها و مذاکره های آن بدون حق رای شرکت کنند.
در دولت دوازدهم وزیران نفت و صنعت، معدن و تجارت به عنوان وزیران عضو مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از سوی هیات وزیران انتخاب شده اند که در جلسه فردا حضور می یابند.
مهمترین وظایفی که قانون بر عهده مجمع عمومی نهاده، رسیدگی و تصویب ترازنامه بانک مرکزی، تصمیم گیری درباره گزارش های هیات نظارت بانک مرکزی و تصمیم گیری درباره پیشنهاد تقسیم سود ویژه آن است.

از آنجا که رییس جمهوری طبق قانون ریاست مجمع عمومی بانک مرکزی را بر عهده دارد، این جلسه ها حتما باید با حضور وی برگزار شود.
به طور معمول در جلسات مجمع عمومی رئیس کل و دیگر اعضای هیات عامل بانک مرکزی نیز حضور می یابد و گزارشی از وضعیت اقتصادی، شاخص های کلان اقتصادی کشور و اقدام های انجام شده در حوزه سیاست گذاری های پولی، مالی و ارزی را به اطلاع رییس جمهوری می رسانند.
پس از آن حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری در جمع مدیران بانک ها و موسسات مالی و اعتباری و کارکنان بانک مرکزی حضور می یابد و انتظارات و خواسته های خود را از شبکه بانکی کشور اعلام می کند.
در گزارشی به چرایی تاخیر در برگزاری مجمع عمومی بانک مرکزی پرداخته بود زیرا طبق قانون مجمع عمومی این بانک باید تیرماه برگزار می شد.
تاخیر در برگزاری مجامع عمومی بانک ها و موسسه های اعتباری به دلیل ضرورت تطبیق با مقررات بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) از دلایل به تعویق افتادن برگزاری آن بوده است ضمن آنکه نهایی شدن رقم دقیق بدهی دولت، شرکت های دولتی و نهادهای عمومی وابسته به دولت کاری زمانبر و نیازمند تعامل با دولت و سازمان برنامه و بودجه است که خود بر تدوین به موقع گزارش ترازنامه بانک مرکزی اثرگذار است.

 

منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا