انرژی

لزوم تغییر ساختار در بخش آب

یک کارشناس حوزه مدیریت منابع آب گفت: با توجه به شرایط موجود در بخش آب کشور باید برای سامان دادن شرایط کنونی، تغیییر ساختاری در این حوزه صورت بگیرد، چراکه این مساله یک کار مهم و اساسی است.

سیداصغر تهرانی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید به این مساله که آب و فاضلاب شهری و روستایی باید از وزارت نیرو جدا شده و به وزارت کشور منتقل شود، اظهار کرد: با توجه به‌این‌که وزارت نیرو تأمین‌کننده آب است، توزیع آب در شهرها و روستاها باید به وزارت کشور و یا به‌عبارتی به شهرداری‌ها و دهداری‌ها واگذار شود.

به گفته وی در شرایط فعلی لازم است که آب و فاضلاب شهری و روستایی ادغام و به وزارت کشور واگذار شود. علاوه‌بر این معاونت آب و فاضلاب نیز جدا شده و وزارت نیرو تنها مسؤول تأمین آب برای تمام مصرف‌کنندگان باشد چراکه بخش آب و فاضلاب نیز یک بهره‌بردار است.

همچنین بخوانید

این کارشناس حوزه مدیریت منابع آب پیشنهاد کرد: معاونت آب باید به عنوان مدیر عامل شرکت مدیریت منابع تعیین شود تا از این طریق بتوان دوگانگی‌های موجود در مدیریت آب کشور را کاهش داد و با توجه به این‌که در شرایط فعلی وزارت نیرو گرفتار توزیع آب شهری شده و از تأمین آب غافل شده است، باید هرچه سریع‌تر آب و فاضلاب شهری و روستایی به وزارت کشور انتقال یابد.

چندی پیش رضا اردکانیان – وزیر نیرو – با اشاره به این‌که مساله آب همواره یکی از اولویت‌های اصلی دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است، گفت: در این مقطع زمانی به صورت هم‌زمان چندین گفتمان و پارادایم جدید را بنا به ضرورت آغاز کرده‌ایم که یکی از آن‌ها مدیریت توأمان عرضه و تقاضاست.

وی با اشاره به بخشی‌نگری در موضوع آب که در میان دستگاه‌های مختلف کشور دیده می‌شود، ادامه داد: اصلاح این تفکر با قانون مجلس و دستور دولت عملی نخواهد شد، بلکه این مهم نیازمند تغییر مدل ذهنی است و باید در میان تمامی مسئولان شکل بگیرد. یکی از الزامات تغییر این مدل ذهنی مربوط به ایجاد ساختار مناسب است و باید هرچه زودتر با اقتضائات موجود این ساختار را در بخش آب اصلاح کنیم.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا