بانک و بیمهطلا و ارز

محاسبه تسهیلات ارزی بانک‌ها در۹۸ براساس نرخ نیمایی

مجلس در مصوبه‌ای مقرر کرد تسهیلات ارزی بانک‌های عامل در سال ۹۸ براساس نرخ نیمایی محاسبه شود.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸، حکمی با ۱۰ جز را به عنوان بند الحاقی ۲ تبصره ۴ ماده واحده لایحه بودجه به تصویب رساندند. در این حکم آمده است:

۱- برنامه عملیاتی و جریان وجوه با رویکرد بودجه ریزی عملیاتی با تاکید بر ایجاد سازوکارهای لازم برای سنجش، کنترل و تضمین تعهدات دستگاه‌های متولی برای تحقق اهداف و راهبردهای طرح‌ها به شرح جداول پیوست می‌بایستی به تأیید سازمان برنامه و بودجه کل کشور برسد.

۲- تخصیص مرحله‌ای منابع به صورت ارزی و ریالی حسب نیاز پس از تأیید کمیته نظارت متشکل از خزانه داری کل، سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی مبنی بر انجام تعهدات دستگاه متولی انجام پذیرد.

۳- اصلاحات ساختاری، نهادی و اجرایی به منظور افزایش درآمدها، کاهش هزینه‌ها در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون برنامه ششم به ویژه رعایت قواعد مالی مندرج در ماده ۷ و جدول شماره ۴ جهت تأمین منابع اجرای طرح‌های مشمول مجوز صادره از سوی مقام معظم رهبری در سال آتی از محل منابع بودجه عمومی بدون استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ضروری است.

۴- بازپرداخت تسهیلات مذکور در بودجه‌های سنواتی ۱۴۰۴-۱۳۹۹ منظور و به حساب صندوق توسعه ملی واریز گردد. بازپرداخت تسهیلات از درآمدهای حاصل از اجرای طرح‌ها تا حد امکان صورت گیرد.

۵- گزارش عملکرد ۶ ماهه این بند توسط سازمان برنامه و بودجه و هیأت نظارت صندوق توسعه ملی به صورت مستقل تهیه و ارسال گردد.

۶- تجهیزات مورد نیاز این طرح‌ها که حسب مورد و بنا به اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور ( مشابه داخل ندارد ) از خارج تامین

شود .۷- تجهیزات آزمایشگاهی، کارگاهی و دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ردیف ۵ جدول شماره یک که از دو مورد بنا بر اعلام معاونت علمی رئیس جمهور (مشابه داخلی ندارد) از خارج تامین شود.

۸- رعایت سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی و تعاون در اجرای طرح‌ها ضروری است.

۹- تعیین هرگونه تکلیف خارج از این مجوز در قانون بودجه سال ۹۸ برای استفاده و تخصیص منابع صندوق توسعه ملی ممنوع است.

۱۰- نرخ ارز روز سامانه نظام یکپارچه مدیریت ارزی نیما مبنای تبدیل این منابع به ریال است.

موضوع تبصره ۴ لایه بودجه در خصوص اولویت بندی اعطای تسهیلات ارزی و ریالی است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا