ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

واگذاری استقلال و پرسپولیس به سبک اسپانیایی‌ها

با وجود آنکه استقلال و پرسپولیس سه مرتبه تا پای مزایده و واگذاری رفتند، اما همچنان دولتی هستند و طبق آخرین اخبار قرار است همچون رئال مادرید واگذار و مدیریت شوند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اخبار اقتصادی امروز در مجموع توجه ویژه ای به نرخ دلار، دلایل نوسان قیمت گوشت، قاچاق دام، قصه قدیمی خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس، پیامک‌های مزاحم یا مزاحمت‌های پیامکی، کم آبی، صادرات نفت و مایعات گازی داشته است.

شاید یکی از اخبار شنیدنی و خواندنی در حوزه اقتصادی که تا حدودی ورزش نیز به آن ورود کرده است، واگذاری استقلال و پرسپولیس باشد. در سال‌های گذشته تیم‌های مختلف در پس خصوصی سازی از دولت جدا و به بخش خصوصی یا بخش دیگری از دولت در شهرستان‌ها واگذار شد که دیگر نامی از آنها در حال حاضر به میان نیست از این تیم‌ها می‌توان به صبای قم، راه آهن و پاس اشاره کرد.

همچنین بخوانید

این تجربه همواره افراد و هواداران را نگران کرده که بدون بررسی اهلیت شرکت‌ها و افراد، واگذاری استقلال و پرسپولیس انجام شود؛ اهلیتی که آنچنان به طور دقیق و کارشناسی مورد بررسی قرار نگرفته است و در پی عدم بررسی کارشناسی، شرکت‌های دیگری در حوزه‌های مختلف اقتصادی امروز به سمت نابودی سوق پیدا کرده‌ اند.

استقلال و پرسپولیس سه مرتبه تا پای مزایده و واگذاری پیش رفتند اما هیچگاه به طور قطع واگذار نشد. به گفته محمد کبیری، معاون وزیر کار، موضوع واگذاری‌ها به شکل کلان برای نظام و دولت بحث مهمی است که باید به درستی صورت گیرد. وی گفت: در مورد واگذاری استقلال و پرسپولیس معتقدم این کار یک عمل اقتصادی است و آثار اجتماعی خواهد داشت و به همین دلیل دنبال کردن این طرح ظرافت خاصی دارد.

وی مدعی شده الگویی که برای واگذاری استقلال و پرسپولیس در نظر گرفته‌ اند در دنیا مشابه دارد و باشگاه رئال مادرید هم اکنون به همین شکل اداره می‌شود.

با اعلام نام باشگاه رئال، نگرانی‌ها از واگذاری استقلال و پرسپولیس دوچندان می‌شود زیرا هر زمان که مسئولان اقتصادی کشور در سیاست و برنامه ریزی‌ های خود از دیگر کشورها الگو برداری کردند، نتیجه مناسبی حاصل نشد و نارضایتی عمومی در کشور ایجاد شده است که از این موارد می‌توان به اعمال مالیات بر ارزش افزوده، اشاره کرد که با عمری در حدود ۱۰ سال هنوز دارای نواقص و ایرادات بسیاری است.

پیامک‌هایی که پول شما را می‌ بلعد

تصور کنید در استرس واگذاری باشگاه محبوبتان هستید و منتظر پیامکی از سوی مخاطب خاص به سر می‌برید تا در اسرع وقت با اعلام آن با یکدیگر تماس برقرار کنید در این حین پیامکی برای شما می‌آید با حال خوشی پیام را باز می‌کنید، در پیام آمده است “آیا می‌دانید بهترین گلر تاریخ فوتبال ایران کیست؟ “، مشترک مورد نظر ۵۰۰ تومان از حساب شما کسر شد.

شاید برای بسیاری در شرایط انتظار که همراه با استرس است، بدترین اتفاق ممکنه باشد، همان لحظه فرد تصمیم به حذف تمام پیامک‌های خدمات ارزش افزوده می‌کند که ناخواسته آنها را فعال کرده است.

این خدمات که شامل مسابقات و رأی‌گیری تبلیغات موبایلی، بازی آنلاین و غیره می‌شوند، اگرچه باید با اطلاع مشترکین فعال شوند اما در مواردی که با تبلیغات کاذب و گمراه‌کننده، مشترکین به فعال‌سازی این خدمات اقدام کرده‌اند.

خواب برنامه ریزان برای رؤیای خانه

دولت یازدهم و چند ماهی از دولت دوازدهم سکان وزارت راه و شهرسازی در اختیار فردی بود که به خیلی از مسائل اقتصاد حتی موضوع پیامک‌های خدمات ارزش افزوده که بی ربط ترین موضوع اقتصاد به این وزارت خانه بود، انتقاد می‌کرد.

عباس آخوندی مرد همیشه منتقد وزارت راه و شهرسازی معتقد بود که جز اقتصاد ایران باید ارتقا یابد و مسیر فعلی دارای ایراد است و این ایرادات عاملی شده تا آخوندی نتواند راه‌های کشور را آسفالت کند و خانه‌های مناسب و خوش قیمت در ایران بسازد.

آخوندی که تمام مدیریت آن با فکر و برنامه بود برای برنامه ریزی‌ های کلان حوزه مسکن از دفتر برنامه‌ ریزی و اقتصاد مسکن کمک می‌گرفت که با توجه به بررسی‌ها به نظر می‌رسد، قیمت مسکن با متری ۱۰ میلیون تومان آنچنان پشتوانه علمی و اقتصادی نداشته و این دفتر آنطور که باید به آقای همیشه منتقد دولت روحانی، مشاوره و اطلاعات ارائه نکرده است.

مردم عادی هم پرمصرف می‌شوند

روز گذشته اخباری تکراری مبنی بر اعمال جریمه برای مصرف قابل توجه مشترکان پرمصرف از سوی وزیر نیرو و مجلس اعلام شد که در بسته روز گذشته نیست به این موضوع تاکید شد که افرادی بیشترین مصرف آب و برق را دارند که در خانه‌های ویلایی و آپارتمان‌های استخردار زندگی می‌کنند که هزینه آب و برق و جریمه مصرف بیش از حد معیار آنها شاید به اندازه هزینه یک روز گشت و گذارشان نباشد.

در همین رابطه معاون پیشین وزیر نیرو گفت: بهترین روش برای رسیدن به اقتصاد درست صنعت برق این است که سطح الگوی مصرف تغییر یابد، چراکه عمده مصرف برق توسط افرادی صورت می‌گیرد که الگوی مصرف عادی دارند و افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف نمی‌تواند چالش‌های موجود را برطرف کند و به جای اعمال جریمه، سطح الگوی مصرف تغییر کند و الگوی مصرفی فعلی دارای مشترک زیاد نیستند.

دست زن ۸۰ سال در قاچاق دام رو شد

قیمت گوشت در کشور روند صعودی قابل توجهی به خود گرفته و این در حالی است که از ماه‌های گذشته خبرنگاران و اتحادیه صنفی مرتبط به این موضوع هشدار داده بودند اما مسئولان همچون اعمال تحریم‌های آمریکا و خروج خودروسازان دست روی دست گذاشتند و در انتظار نشستند که این بار قاچاق چیان، دلالان و سودجویان هرچه که خواستند انجام دهند.

در این میان با وجود آنکه مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقد بودند تنها دلیل گرانی گوشت قاچاق دام زنده نیست برخی اخبار حکایت از آن دارد که یک زن ۸۰ ساله مسئول قاچاق دام از مرزهای جنوبی کشور است.

در این رابطه علی مویدی-رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: اینگونه نیست و بزرگنمایی در این زمینه صورت گرفته است چرا که پیش از این هم خروج غیرقانونی دام زنده از مرزهای جنوبی به صورت موردی انجام می‌شد و هم اکنون هم شاید وجود داشته باشد که البته بسیار کمتر شده است. این خبر افرادی که پیگیر اخبار اقتصادی هستند را یاد اجاره کارت‌های بازرگانی می‌اندازند، کارت‌هایی که در برخی موارد با آنها پورشه و خودروهای لوکس به کشور وارد شد.

چرا دلار هوس گرانی کرد؟

قیمت دلار در هفته‌های گذشته با آنکه همچنان گران بود، ثبات قیمتی را در پیش گرفته بود اما در روزهای اخیر انتخاب مسیر گرانی از سوی ارز و دلار عاملی شد تا قیمت بسیاری از کالاها حتی سیگار روند صعودی به خود بگیرد. همچنین رشد قیمت دلار عموماً بر بازار و مردم بار روانی منفی دارد و عاملی می‌شود که ناخواسته در مسیری قرار بگیرند که ارزش پول ملی کاهش یابد و بر گرانی دوباره دامن بزنند.

این رشد قیمت ارز در روزهای اخیر در حالی به ثبت رسیده که بانک‌ها در طول روز جاری تفاوت نرخ خرید و فروش قابل توجهی برای یورو در نظر گرفته که این ا ختلاف قیمت بیش از ۱,۵۸۰ تومان رسیده است. در کنار این خبر نگران کننده که تأثیر قابل توجهی بر رفتار مردم در بازار و اقتصاد دارد، ظاهراً امکانی فراهم شده تا افرادی که سپرده ارزی در بانک‌ها دارند، بتوانند هر زمانی که می‌خواهند به ارز خود دسترسی داشته باشند و آن را از خودپردازها برداشت کنند.

البته باید منتظر ماند و دید آیا این روند در زمانی که به یکباره نرخ ارز افزایش می‌یابد، پابرجاست یا خیر؟ زیرا تجربه گذشته نشان از آن دارد که در سال‌های گذشته زمانی که فنر نرخ ارز رها شد، بانک‌ها سپرده‌های ارزی مردم را به صورت ارز به آنها تحویل نمی‌دادند و به جای آن ریال نصیب صاحبان ارز می‌شد.

خوراک دام در بنادر است

با رشد قیمت ارز به ویژه دلار در ماه‌های اخیر قیمت بسیاری از محصولات دستخوش تغییر شد که خوراک دام و طیور از این قاعده مستثنی نبود. رشد قیمت خوراک دام و طیور در برهه‌ای از زمان کمبود آن را به همراه داشت و در نهایت این افزایش قیمت منجر به آن شد تا تولید و پرورش مرغ تحت تأثیر قرار گیرد و قیمت هر کیلو مرغ تازه را به بیش از ۱۵ هزار تومان برساند.

حال گزارش‌های دولتی حاکی از آن است که خوراک دام و طیور به اندازه کافی وجود دارد، اما نکته قابل توجه آن است که کامیون داری وجود ندارد که با نرخ‌های ارزان حاضر به بارگیری و توزیع خوراک دام و طیور باشد که این موضوع در کنار واردات و تأمین خوراک به موضوع مهمی تبدیل شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا