خودروصنعت، معدن، تجارتصوت

تولید خودرو روزانه دو برابر می شود

محبی نژاد گفت: اگر تا پایان هفته جاری چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تامین نقدینگی به صنعت قطعه سازی تزریق و همینطور افزایش قیمت قطعات از سوی خودروسازان اعمال شود از هفته آینده تولید خودرو روزانه دو برابر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: مهمترین مشکل در افزایش قیمت کاذب و حباب گونه خودرو در بازار آزاد عدم تناسب میان عرضه و تقاضا است.

وی ضمن اشاره به اینکه با نزدیک شدن به عید نوروز مردم متقاضی خودرو هستند، اظهارداشت: علاوه براین خودروهایی که باید در موعد مقرر به متقاضیان تحویل داده می شد هنوز واگذار نشده همین مسائل موجب افزایش حباب گونه قیمت خودرو در بازار آزاد شده است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور با بیان اینکه برخی از خریداران مصرف کننده خودرو هستند و برخی نیز به قصد سرمایه گذاری نسبت به خرید خودرو اقدام می کنند، ادامه داد: از مردم تقاضا می شود خودرو با قیمت حباب گونه در بازار را خریداری نکنند چرا که تا ۱۰ روز آینده حباب قیمتی از میان خواهد رفت و متضرر می شوند.

وی با تاکید بر اینکه خودرو در کارخانه با نرخ مصوب عرضه می شود اما در بازار آزاد حباب بیش از ۳۰ درصدی دارد، گفت: چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تامین نقدینگی تا پایان هفته جاری به صنعت قطعه سازی تزریق خواهد شد.

محبی نژاد ضمن اشاره به اینکه با تزریق تسهیلات مدنظر ۱۲۰ هزار خودروی موجود در کارخانه ها تجاری و عرضه می شود، افزود: بطورکلی از ملزومات دو برابر شدن تولید روزانه خودرو تزریق نقدینگی چهار هزار میلیارد تومانی تا پایان هفته جاری است.

وی در ادامه اظهارداشت: بدون شک با تزریق تسهیلات مدنظر ۸۰ درصد منابع حاصل از فروش و پیش فروش خودرو به قطعه سازان پرداخت خواهد شد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشورهمچنین گفت: انتظار می رود افزایش قیمت قطعات خودرو را خودروسازان تا پایان هفته جاری اعمال کنند که با تحقق این دو مهم از هفته آینده تولید خودرو روزانه دو برابر خواهد شد.

وی افزود: علاوه براین با عرضه ۱۲۰ هزار خودروی ناقص تشنگی در بازار خودرو فروکش خواهد کرد و میزان عرضه پاسخگوی میزان تقاضا و همچنین حباب قیمتی از میان خواهد رفت.

محبی نژاد ادامه داد: توافق هایی میان ارکان تصمیم ساز و تصمیم گیر در حال انجام است تا تسهیلات ارزی به صنعت خودرو سازی از محل ارز صادراتی بلوکه شده در چین ارائه شود.

وی اظهارداشت: همچنین مقرر شده مواد اولیه داخلی با قیمت مناسب و به میزان کافی در اختیار قطعه ساز و خودروساز قرار داده شود در این صورت قیمت کنونی خودرو تغییر خاصی نخواهد داشت اما اگر بر نرخ نهاده های تولید اضافه و ارز مورد نیاز هم تامین نشود قیمت کارخانه نیز در سال آینده با افزایش روبرو خواهد شد.

وی ضمن اشاره به اینکه در صورت تزریق کامل منابع تا پایان هفته جاری تعهدات خودوسازان عملیاتی خواهد شد، یادآور شد: از محل منابع تسهیلات چهار هزار میلیارد تومانی باید تاکنون یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تزریق می شد اما در حال حاضر کمتر از یک هزار میلیارد تومان تزریق شده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا