بانکبانک و بیمه

تامین مالی حلقه صادراتی در مسیر شکوفایی ظرفیت‌های استانی

رییس اداره کل صادرات کالای بانک توسعه صادرات ایران مطرح کرد: عمده مسئولیت اگزیم بانک ایران، تامین مالی حلقه صادراتی در مسیر شکوفایی ظرفیت‌های استان‌های مختلف است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات، سید حسین حسینیان در جمع فعالان اقتصادی خراسان جنوبی گفت: هدف از حضور در جمع فعالین اقتصادی استانهای مختلف شنیدن مشکلات صادرکنندگان و تولیدکنندگان صادراتی و رفع و حل آنها در چارچوب اختیارات سازمان برای تسهیل روند صادرات کشور است.

وی افزود: سخت کوشی مردمان حاشیه کویر بر کسی پوشیده نیست؛ ایفای تعهدات به موقع در استان های کویری را به نسبت برخی استان ها به فال نیک می گیریم. حسینیان خاطرنشان کرد: امکان معرفی بسته ی ویژه برای بعضی از استانها با توجه به ظرفیت ها و ویژگیهای خاص میسر است و امیدواریم با توجه به برخورداری این استان از توان تولید سه محصول مهم صادراتی زعفران، زرشک و عناب و نیزهمجواری با بازار افغانستان این شرایط برای استان خراسان جنوبی نیز فراهم شود.

حسینیان گفت: در این راستا توصیه می شود اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان با همکاری سازمان صمت در معرفی ظرفیتها و ویژگیهای خاص و منحصر بفرد استان گزارشی را به بانک ارایه نماید.

وی افزود: کشاورزی از دیرباز یکی از ظرفیت های مهم صادراتی استان بوده که سهم بیشتری در رشد اشتغال منطقه دارد؛ بر همین اساس صادرات محصولات کشاورزی میتواند از اولویت های تامین مالی از سوی بانک توسعه صادرات کشور در استان خراسان جنوبی است.

به گفته حسین حسینیان، عمده مسئولیت بانک توسعه صادرات ایران، تامین مالی حلقه صادراتی در مسیر شکوفایی ظرفیت های استانهای مختلف است؛ طبیعی است که در بخش کشاورزی مسئولیت ظرفیت سازی به عهده سایر نهادهاست و در بخش نهایی و اتصال به بازار جهانی، این بانک توسعه صادرات است که با کمک فعالین اقتصادی وارد عمل می شود.

سیدحسین حسینیان با اشاره به شرایط خاص کشور و تحریم های یکجانبه گفت: ضروریست آحاد جامعه به خصوص جامعه کارآفرینان و فعالان اقتصادی به یکدیگر کمک کنند تا بر اساس توانمندی ها و منابع موجود و نیز همراهی نهادهای توسعه ای از شرایط سخت عبور کرد.

وی در ادامه به معرفی ظرفیت ها و خدمات بانک توسعه صادرات ایران پرداخت و گفت: منابعی که در اختیار این بانک قرار دارد شامل منابع سرمایه ای بانک، جذب محدود منابع سپرده ای و منابع صندوق توسعه ملی می شود.

به گفته حسینیان، سنوات گذشته قراردادهای خوبی با صندوق توسعه ملی داشتیم که بر اساس آن به طور خاص برای تامین مالی صادرات، منابعی با حداقل نرخ ۱۱ تا ۱۲ درصد به بانک توسعه صادرات تخصیص داده شد. بخشی این منابع در حال حاضر با منابع بانک تلفیق و با نرخی ترجیحی در اختیار صادر کنندگان قرار میگیرد.

رئیس اداره کل صادرات کالا بانک توسعه صادرات میزان وثیقه را با نوع تعامل مشتری با بانک متناسب دانست و گفت: قرارداد لازم الاجرا سهل ترین وثیقه ایست که مشتری می تواند در اختیار بانک قرار دهد و بر اساس قرارداد تسهیلاتی امضا شده بر اساس قانون عملیات بانکداری بدون ربا، بعنوان وثیقه تسهیلات پذیرفته می شود و سخت ترین نوع وثائق نیز ضمانت نامه های نوع یک است که ضمانت نامه صندوق ضمانت صادرات و انواع اوراق مشارکت و سپرده را شامل می شود.

در ادامه این نشست حسینیان به تشریح عملکرد شرکت های تابعه بانک پرداخت و گفت: شرکت های تابعه بانک از جمله صرافی، کارگزاری به منظور ارائه یک بسته خدماتی به مشتریان تاسیس شده اند تا همکاری با بانک محدود به دریافت تسهیلات نشود.

وی یادآور شد: شرکت تامین سرمایه بانک در موقعیت هایی که بانک نمی تواند نیازهای مالی غیر صادراتی مشتریان را برطرف کند، از طریق بازار سرمایه نسبت به جذب منابع برایشان اقدام نماید.

بانک توسعه صادرات در سال های اخیر توجه ویژه ای به شرکت های دانش بنیان داشته و در حوزه تامین مالی این شرکت ها پیشتاز بوده است؛ حسینیان در اینباره گفت: از سالها قبل بانک توسعه صادرات از سالها قبل صندوق مشترکی را با دانشگاه صنعتی شریف تاسیس کرد که طی آن، خط اعتباری با حداقل نرخ در اختیار مشتریان قرار می دهد؛ بانک از سال ۹۶ نیز تفاهم نامه ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را به امضا رساند و از صندوق توسعه ملی منابعی را خاص شرکت های دانش بنیان دریافت کرد.

وی اظهار داشت، فعالان حوزه دانش بنیان در استان خراسان جنوبی می توانند درخواست های خود را همراه با معرفی نامه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به بانک ارائه کنند.

حسین حسینیان به فعالان اقتصادی حاضر در نشست معرفی خدمات بانک توسعه صادرات ایران در بیرجند گفت: توصیه من به همه فعالین اقتصادی استان این است که از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان برای توسعه ظرفیت های خود و نیز بهره مندی از تسهیلات مرتبط استفاده کنند؛ شرکت های دانش بنیان می توانند به فعالین اقتصادی برای حضور در فضاهای نو و شیوه های نوین تولید صادرات محور کمک شایانی ارائه دهند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا