انرژی

بیمه بر دار قالی می‌نشیند؟

در سال‌های گذشته برای حفظ میزان تولید فرش دستباف و ایجاد شرایط حمایتی از قالیبافان، بیمه قالیبافی طراحی شد. با توجه به مصوبات مجلس در لایحه بودجه به نظر می‌رسد در سال آینده افراد بیشتری زیر چتر بیمه قالیبافی قرار بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، از جمله اخبار اقتصادی مهم امروز اخبار بیمه قالیبافان، شرایط بازار مسکن، گرانی اقلام خوراکی، رشد قیمت دلار، نظارت بر بازار و دلایل رشد قیمت خودرو است.

در رابطه با بیمه قالیبافان می‌توان نیم نگاهی به بازار فرش دستباف داشت، یکی از محصولات صادراتی ایران در سال‌های دور که نام جهانی برای خود دست و پا کرده بود، فرش دستباف ایرانی بود، فرشی که در جهان با نام تجاری pershian carpet شناخته می‌شد و جایگاه ارزشمندی در بازارهای صادراتی به ویژه اروپا و آمریکا داشت.

همچنین بخوانید

با اعمال تحریم‌ها، بازار صادراتی فرش دستباف دچار مشکلاتی شد اما مدیریت غلط و رشد هزینه خانوارها شرایط را به سمتی برد که قالیبافان ایرانی برای گذران زندگی خود مجبور شدند با دار قالی خداحافظی کنند و به کشاورزی یا کارگری در ساختمان سازی روی بیاورند که رفته رفته فرش دستباف ایرانی که روزگاری در خانه تمام ایرانی‌ها بود به محصولی عتیقه و گران قیمت تبدیل شود.

در برهه‌ای از زمان برای آنکه تعداد قالیبافان در کشور افزایش یابد و شرایط حمایتی برای آنها در نظر گرفته شده باشد، بیمه قالیبافان طراحی شد.

اما عمر این بیمه برای همه یکسان نبود و با گذر زمان بیمه برخی قطع یا برخی با وجود بافت قالی در این طرح قرار نگرفتند.

حال با توجه به این تمام این مسائل مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف از تصویب ۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بیمه قالیبافان در سال آینده خبر داده و تخصیص این اعتبار را گام بزرگی در حفظ امنیت شغلی قالیبافان و جلوگیری از ریزش بافندگان فرش دانست.

پول بخش خصوصی مُسکن مسکن

یکی از مسائلی که همواره در اخبار و بسته‌های اقتصادی ایسنا سهم قابل توجهی دارد، موضوع مسکن است. همانطور که در بسته روز گذشته به آن اشاره شد در سال‌های اخیر به واسطه برخی سیاست گذاری‌ ها و نبود اطلاعات و پیش بینی‌های دقیق دولتی در وزارت راه و شهرسازی، قیمت مسکن به طور میانگین به متری ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت و این موضوع عاملی شد تا زمان خرید مسکن برای بسیاری از افراد به حدود ۲۵ سال افزایش یابد.

با توجه به این مسائل محمدمهدی مافی – کارشناس بازار مسکن – معتقد است که اگر سیاست‌های لازم برای جذب نقدینگی بخش خصوصی در بخش ساخت و ساز اتخاذ شود می‌توان روند رشد قیمت مسکن را کنترل کرد؛ او همچنین بازار مسکن را ماهیتاً تابع عرضه و تقاضا می‌داند و می‌گوید اگر سرمایه‌ها به بازار مسکن حمله کند عرضه حدود یک دهم تقاضا است.

البته این نظر در حالی مطرح می‌شود که در گذشته اعلام شد اگر بانک‌ها برای ساخت و ساز وام ارائه دهند مشکلات بازار مسکن تا حدودی حل خواهد شد، اما به نظر می‌رسد بانک‌ها محلی به درخواست فعالان بازار مسکن نگذاشته‌اند که برای ساخت و ساز چشم به نقدینگی بخش خصوصی دوخته شده، بخش خصوصی که در شرایط فعلی با مشکلات بسیاری روبرو است و در صورتی که گرفتاری‌های خود حل شود، نقدینگی را در بانک‌ها سپرده می‌کند.

دولتی‌ها در بازار چه می‌کنند؟

بازار ارز در سال جاری نوسانات بسیاری را به خود دید که اعمال تحریم‌های آمریکا نیز بی تأثیر نبود و نوسانات بازار ارز در نهایت منجر به ایجاد شرایط نامناسبی در بازارهای مختلف و اقتصاد شد. بازارهای مختلف به خصوص خوراکی با نوسان نرخ ارز با کمبود عرضه و افزایش قیمت قابل توجه روبرو شدند که افزایش قیمت گوشت، مرغ، رب، روغن، خودرو و چای نمونه‌هایی از این اتفاق هستند و این بار قرعه به نام چای زده شد.

امروز رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار اعلام کرده از چند روز گذشته، نظارت و کنترل توسط تعزیرات و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تشدید شده است و ضمن برگزاری گشت‌های مشترک، در جاهایی که نیاز بوده دادستانی‌ها هم ورود کردند.

وی گفت: نظارت بر کالاها متفاوت است، اگر کالایی ارز دولتی می‌گیرد باید مطمئن شویم حتماً با قیمت مصوب به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسد و برای دیگر کالاها نیز ضوابطی وجود دارد که بر اساس آن، کل زنجیره را کنترل می‌کنیم تا با قیمتی معقول در اختیار مردم قرار گیرد.

همچنین رئیس کل بانک مرکزی در دفاع از راهکارهای دولتی در بهبود وضعیت معیشت خانوار و حفظ ارزش پولی از اتخاذ تصمیماتی برای بهبود وضعیت رفاهی و معیشتی مردم در ماه‌های آینده خبر داد و اعلام کرد: نرخ دلار نسبت به هفت ماه پیش (زمان حضورش در بانک مرکزی) حدود ۱۲ درصد رشد داشته و با وجود جو روانی منفی که هر از چند گاهی در بازار ارز ایجاد می‌شود، به سرعت بازار را مدیریت می‌کنیم و نوسان زیادی در بازار ارز نمی‌بینیم. اکنون هم عرضه و تقاضا در ثبات نسبی قرار دارد.

اما صحبت‌های دولتی در روز جاری به اینجا ختم نمی‌شود و وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده که موجودی گندم بیشتر از میزان ابلاغی و پیش بینی شده است.

تجمع برای خودروهای خاک خورده در گمرک

نارضایتی‌های عمومی در شرایط فعلی تنها معطوف به گرانی و کمبود برخی کالاها نیست و افرادی که در ماه‌های گذشته به خرید خودرو پرداخته‌اند و به دلیل قوانین دولتی نتوانسته‌اند با خودرو خود در خیابان‌های کشور ویراژ دهند یکی دیگر از معترضان شرایط فعلی هستند.

در روزهای گذشته برخی از مالکان خودرو که خودرو آنها در انبار گمرکات کشور خاک می‌خورد در مقابل ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتراض کرده بودند و خواهان ترخیص خودروی خود بودند، این اتفاق در حالی رخ داده بود که هیئت دولت با هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط در حدود ۵۰ روز پیش مصوب کرد که خودروهایی که دارای مشکلات قانونی نیستند از گمرکات ترخیص شوند اما تا به امروز یک دستگاه خودرو از گمرکات ترخیص نشده است.

البته داستان بازار خودرو تنها به اینجا ختم نمی‌شود و قیمت محصولات داخلی نیز به شدت رشد کرده که دولتی‌ها معتقدند کاهش تیراژ تولید به دلیل تحریم و کاهش عرضه مهمترین دلیل افزایش قیمت خودرو است، در این راستا دولت به خودروسازان دستور داد با وجود تعهدات گذشته پیش فروش و فروش فوری خودرو را انجام دهند و تعهدی بر تعهدات گذشته خود اضافه کنند اما نکته قابل توجه آن است که بازار هیچ توجهی به تصمیمات دولتی نداشت و در مسیر ادامه افزایش قیمت‌ها قدم گذاشت.

کارشناسان این حوزه دلایل مختلفی در رابطه با افزایش قیمت خودرو بیان می‌کنند که ابولفضل خلخالی-کارشناس صنعت خودروسازی مهمترین عامل افزایش قیمت خودرو را رشد قیمت دلار بیان می‌کند.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا