تجارتصنعت، معدن، تجارتصوت

ژاپن در بین شرکای ایران جایگاه بالایی ندارد

مدیرکل آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ژاپن علی رغم داشتن تمامی مشخصه ها از حیث تجاری، اقتصادی و صنعتی متاسفانه در حال حاضر فاقد جایگاه مناسب در تجارت خارجی با جمهوری اسلامی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مجتبی موسویان در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: این کشور در ۱۰ ماهه سال جاری جزء ۲۰ بازار نخست صادراتی ایران نبوده بلکه رتبه ژاپنی ها ۲۱ بوده است.

وی همچنین اظهارداشت: طی این مدت ایران ۲۰۸ میلیون دلار کالا به ژاپن صادر کرده در حالیکه رتبه بیستم با ۲۱۴ میلیون دلارمربوط به کویت است.

مدیرکل آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران گفت: واقع مطلب اینکه رتبه ژاپن از این حیث حتی در بین کشورهای آسیایی هفدهم است.

همچنین بخوانید

وی در ادامه افزود: سرجمع در این بازه زمانی نیم درصد از صادرات غیر نفتی ایران به سمت ژاپن هدایت شده است.

موسویان اظهارداشت: طی دوره ۱۰ ماهه سال جاری ژاپن پانزدهمین تامین کننده محصولات مورد نیاز کشور بوده است.

وی گفت: ایران در این مدت یک درصد نیاز خود را با واردات ۴۰۵ میلیون دلار کالا از ژاپن تامین کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد هم از نظر ارزشی افت داشته است.

مدیرکل آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران افزود: رتبه کشور ژاپن از این حیث فقط در بین ممالک آسیایی هفتم است.

وی اذعان داشت: آمار و ارقام نشان می دهد ژاپن علی رغم تمامی مشخصه های برجسته و مهم از قبیل قرارگیری در بین کشورهای صنعتی، اقتصادی بزرگ به لحاظ تولید ناخالص داخلی و بسیاری موارد دیگر متاسفانه در بین شرکای تجاری ایران در بخش صادرات و واردات جایگاه بالایی ندارد.

موسویان به رادیو اقتصاد یادآورشد: صادرات ایران در سال گذشته به ژاپن ۴۲۲ میلیون دلار وواردات هم ۶۶۸ میلیون دلار بوده که موازنه منفی ۲۴۶ میلیون دلار به نفع طرف ژاپنی بوده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا