بورسبورس اوراق

سبزپوشی بازار سهام پس از یک ریزش نفسگیر/ شاخص بورس تهران ۵۸۲ واحد رشد کرد

معاملات امروز بورس تهران در حالی به اتمام رسید که رشد ۵۸۲ واحدی شاخص کل بورس، ارتفاع آن را به سطح ۱۵۶ هزار و ۲۹۴ واحد رساند که حاکی از کسب بازده ۰.۳۵ درصدی، برای شاخص یاد شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  شاخص بورس تهران امروز را با افزایشی ۵۸۲ واحدی به پایان برد. دماسنج اصلی بازار سهام امروز را در حالی با رشد به اتمام رساند که که در روز گذشته جو ملتهب حاکم بر بازار شاخص بورس را با افتی دو هزار و ۸۲ واحدی مواجه کرد. این افت که بخشی از آن واکنش هیجانی بازار به استعفای شب گذشته محمد جواد ظریف بود، پس از آن رخ می داد که بازار پس از چند روز متوالی رشد بازدهی در حدودا هفت درصدی کسب کرده بود. بنابر این حتی بدون این خبر نیز ریزش شاخص و افت جریان تقاضا در بسیاری از نمادها دور از انتظار نبود.

معاملات امروز بازار سهام صحنه جدال عرضه و تقاضا میان خریداران و فروشندگان بود. در این روز اگرچه جو کلی معاملات در نمادهای شاخص ساز منتهی به رشد شاخص تا سطح ۱۶۵ هزار و ۲۹۴ واحد شد، با این حال نمادهای فلزی که در روزهای صعود بازار در هفته جاری و هفته گذشته با افزایش قیمت روبه رو شدند در این روز همچون روز گذشته معاملات کم رمقی داستند به طوریکه در این روز بسیاری از این نمادها مانند «فولاد»، «فملی» و برخی دیگر از فلزی – معدنی‌ها با افت کم شیب قیمت رو به رو شدند. بر اساس آنچه که از داد و ستد بسیاری از نمادهای بازار در روزهای اخیر می‌توان دریافت این است که اغلب نمادهای بنیادی از نظر معامله گرانی که در معاملات خود به روند بلند مدت درآمدزایی شرکت‌ها توجه می‌کنند، دیگر توجیه پذیری چندانی برای افت قیمت این نمادها نمی‌یابند. همین امر سبب شده است تا در روزهای اخیر به رغم نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و مهلت تسویه‌های اعتباری شاهد کاهش قیمت چندانی در این نمادها نباشیم.

همچنین بخوانید

البته اینها تنها دلایل حمایتی برای روند معاملات و شاخص‌های سهام نیست. دیگر عاملی که تحلیل وضعیت بازار سهام باید به آن توجه کرد این است که این روزها گزارش‌های ماهانه بیشتر شرکت‌ها اغلب حاکی از وضعیت مناسب عملکرد آنها در بهمن ماه بوده است، همین امر در کنار فرانرسیدن رکودی که به سبب تحریم‌ها بسیاری انتظارش را می‌کشیدند، به عامل دیگری تبدیل شده تا بیشتر نمادهای مورد معامله، دلیل چندانی برای افت قیمت نداشته باشند.

اما اگر شرایط بازار خوب است چه عاملی موجب شده تا در روز جاری شاهد رشد پر قدرت قیمت‌ها و افزایش تقاضا حداقل در نمادهای بنیادی نباشیم؟ جواب این سوال را در ناهمگونی تحلیل معامله‌گران و مهم‌تر از آن در ریسک‌های سیستماتیکی جست و جو کرد که ورود پیوسته نقدینگی را به بازار عملا مختل کرده‌اند. از آنجا که بازار سهام در همه کشورهای دنیا از وقایع سیاسی و ریسک‌های مرتبط با آن تاثیر می‌پذیرند، بازار سرمایه در کشور ما نیز تحت تاثیر مخاطرات ایجاد شده به موجب عدم عضویت ایران در FATF و تحریم‌های آمریکا سبب شده تا سرمایه گذاران با دیده تردید به سرمایه‌گذاری در بورس نگاه کنند. همین تردید نیز باعث شده تا ورود نقدینگی به بازار به سختی امکان پذیر باشد. بر این اساس غیر منطقی نیست که در روزهای جاری و هفته آتی شاهد کشمکش میان خریداران و فروشندگان و وزن کشی میان ریسک و بازده در بین سرمایه گذاران باشیم.

خیز نمادهای انبوه سازی پس از دوره‌ای سکون/ قندی‌ها آرام گرفتند

معاملات امروز با متعادل شدن نمادهای گروه قند و شکر به اتمام رسید. امروز نمادهای قندی که روزهای گذشته را در شرایط خوبی و اغلب با صف خرید به سر می‌بردند، متعادل شدند و به جز نمادهای «قشهد» و «قپیرا» سایر نمادهای گروه نتوانستند معاملات خود را در صف خرید و یا حتی محدوده بالای قیمت روزانه ادامه دهند. به نظر می‌رسد که رونق گرفتن معاملات سایر نمادها باعث شده تا کلیشه بتا منفی بودن نمادهای قندی به کاهش تقاضا در این گروه بیانجامد. دیگر نکته قبل توجه در بازار اقبال بازار به نمادهای مستقر در گروه انبوه سازی بود. این نمادها که در روزهای اخیر رونق چندانی در داد و ستدهای خودنداشتند، امروز در اکثر نمادها تا محدوده مجاز افزایش قیمت پیش رفتند و توانستندروز خوبی را در تاریخچه معاملات خود رقم بزنند.

آمار و ارقام بازار

شاخص بورس تهران امروز بر خلاف ر.ز گذشته با رشد مواجه شد. این پیشروی در نهایت به رشد ۵۸۲ واحدی دماسنج بازار سرمایه انجامید . حرکت امروز شاخص که در نهایت آن را به سطح ۱۶۵ هزار و ۲۹۴ واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه رشد قیمت در نمادهای دلاری روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران دو میلیارد  و ۳۰۰ میلیون سهم و ارزش معاملات آن ۵۱۶ میلیارد تومان بوده است که از این میان ۳۲۸ میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای بانکی با مجموع ارزش معاملات ۳۸ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند، گروه‌های شیمیایی، فلزات اساسی، خودرو و سرمایه‌گذاری‌ها نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر بر عملکرد شاخص را نمادهای «ومعادن»، «ویملت» و «فولاد» از خود به نمایش گذاشتند.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افت ۳۲ واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر منفی را از نمادهای «ذوب» و «میدکو» و بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «مارون»، «دماوند» و «زاگرس» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس طی امروز ۵۵۰ میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ یک میلیارد و ۴۶ میلیون سهم بود.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا