انرژی

عقب‌گرد نفت در واکنش به جهش تولید آمریکا

قیمت نفت روز پنج‌شنبه ضعیف شدن فعالیت تولیدی در چین و ژاپن و رکورد بالای تولید آمریکا کاهش پیدا کرد اما پایبندی اوپک و متحدانش به پیمان محدودیت عرضه، مانع از سقوط شدید بازار شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۲۴ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش، به ۶۶.۱۵ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا، ۲ سنت نسبت به قیمت نهایی روز چهارشنبه کاهش یافت و به ۵۶.۹۲ دلار در هر بشکه رسید.

همچنین بخوانید

قیمت‌های نفت پس از این که آمار رسمی نشان داد تولید نفت آمریکا طی سال گذشته بیش از ۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافته و به رکورد بی‌سابقه ۱۲.۱ میلیون بشکه در روز صعود کرده است، پایین آمد.

معامله‌گران می‌گویند ضعیف شدن اقتصاد چین نیز قیمت‌های نفت را تحت فشارهای کاهشی قرار داده است.

فعالیت کارخانه در چین که بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان است، در فوریه برای سومین ماه متوالی کاهش پیدا کرد. شاخص تولید رسمی چین به پایین‌ترین حد در سه سال اخیر سقوط کرد که بارز کننده عمیق شدن شکاف در اقتصاد این کشور است که با ضعیف شدن تقاضا در داخل و خارج روبروست.

هم‌چنین در ژاپن که دومین اقتصاد بزرگ آسیاست، تولید کارخانه‌ای در ژانویه بزرگترین کاهش یک سال اخیر را داشت زیرا کندی اقتصاد چین روی کل منطقه تأثیر گذاشته است.

با این حال، قیمت نفت امسال از توافق کاهش تولید کشورهای اوپک و غیراوپک معروف به گروه اوپک پلاس حمایت شده است. این تولیدکنندگان اواخر سال گذشته با هدف متعادل کردن بازار و تقویت قیمت‌ها موافقت کردند تولیدشان را ۱.۲ میلیون بشکه در روز در نیمه اول سال ۲۰۱۹ محدود کنند.

بر اساس گزارش رویترز، این گروه اعلام کرده با وجود فشار از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا محدودیت عرضه نفت خود را حفظ خواهد کرد.

تحت تأثیر کاهش تولید این گروه، ذخایر نفت تجاری آمریکا در هفته منتهی به ۲۲ فوریه، ۸.۶ میلیون بشکه کاهش یافت و به ۴۴۵.۸۷ میلیون بشکه رسید.

گروه بانکی ANZ اعلام کرد واردات نفت به آمریکا هفته گذشته به ۱.۶ میلیون بشکه در روز سقوط کرد که پایین‌ترین میزان در دو دهه گذشته بود.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا