بانک و بیمهصوتطلا و ارز

بازگرداندن ارز صادراتی به سادگی میسر نیست

عضو اتاق بازرگانی و معاون سابق سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در بازار برخی از کشورهای همسایه نقل و انتقال ارز آسان نبوده بنابراین امکان بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به سادگی میسر نیست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  کیومرث فتح الله کرمانشاهی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: طی سال های گذشته در بازار برخی از کشورهای همسایه مانند افغانستان و عراق به طور معمول مشکل بانک و مسئله نقل و انتقال ارز وجود داشته است.

وی با تاکید بر اینکه صادرات پیشران و موتور محرکه اقتصاد است، اظهارداشت: ظرفیتهای مطلوبی در همه بخش های کشور به ویژه حوزه تولید و صادرات محصولات دانش بنیان وجود دارد.

عضو اتاق بازرگانی و معاون سابق سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: طبق آمارهای صادراتی ابتدای سال ۵۷ حداکثر میزان صادرات غیر نفتی ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار بوده اما طی سال های گذشته ارزش آن به ۵۰ میلیارد دلار نیز رسیده است.

وی افزود: درآمد حاصل از فروش نفت باید صرف زیرساختها شود و ضرورت دارد با درآمدهای حاصل از صادرات محصولات غیرنفتی نیاز کشور به ویژه در بخش واردات را تامین کرد.

فتح الله کرمانشاهی ضمن اشاره به اینکه طی سالهای گذشته صادرکنندگان زحمات بسیاری را برای نفوذ در بازارهای هدف صادراتی کشیده اند، گفت: حفظ و استمرار حضور در بازارهای مدنظر بسیار دشوارتر از نفوذ به این بازارها است.

وی اظهارداشت: از ابتدای سال جاری به دلیل نوسانات نرخ ارز، تورم و مشکلات اقتصادی موضوع بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به داخل کشور مطرح شده که تحقق این مهم در بعضی از بخش ها ضروری است.

عضو اتاق بازرگانی و معاون سابق سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: برخی حوزهها از رانت و ارز دولتی بهره می گیرند اما هزینه ها و قیمت تمام شده محصول بخش های صادراتی دیگر بر اساس هزینه های موجود در بازار است.

وی با اعلام اینکه بازگرداندن ارز صادراتی از برخی کشورهای همسایه به سادگی میسر نیست، گفت: در این راستا طی سال آینده برای بخش تولید و صادرات خصوصی واقعی که کمتر از رانت و یارانه بهره گیری می کند باید تمهیداتی اندیشیده شود.

فتح الله کرمانشاهی با بیان اینکه باید اجازه داده شود تا صادرکنندگان به کار خود ادامه دهند و بتوانند بازارهای هدف صادراتی خود را حفظ کنند، افزود: صادرکنندگان اصیل و ریشه دار به طور حتم ارز صادراتی خود را به کشور بر می گردانند اما باید به آنها فرصت داد.

وی در پایان به رادیو اقتصاد یادآور شد: حدود ۲۰ سال است که بحث پیمان سپاری و بازگشت ارز صادراتی به کشور به طور مرتب مطرح و بعد از مدتی اجرای آن لغو شده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا