بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

بیمه الکترونیک چیست؟ / مزیت‌های بیمه‌ الکترونیک

 

یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های خدماتی و حمایتی جامعه، صنعت بیمه است. صنعت بیمه در تجارت جهانی یکی از ابزارهای ضروری و حمایتی بوده و از کوچک‌ترین جنبه‌های زندگی تا بزرگ‌ترین پروژه‌های صنعتی و خدماتی را پوشش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط عمومی هشتگ بیمه، این صنعت می‌بایست همگام و همراه با پیشرفت دولت و سایر زیرساخت‌های جامعه همچون بانک‌ها، متحول و به‌روز شده و آمادگی‌های لازم جهت ورود به فضای دیجیتالی را کسب کرده و ساختاری جدید که توانایی رقابت در دنیای تجارت الکترونیک داشته باشد را فراهم کند.

همچنین بخوانید

با توسعه کسب‌وکارهای الکترونیک به‌خصوص در بخش‌های مالی و اعتباری که یکی از بازوهای اصلی برای صنعت بیمه هستند و تمایل هرچه بیشتر مشتریان به استفاده از شرایط مناسب ایجادشده در فضای الکترونیک، بیمه‌های الکترونیک شکل‌گرفته و پا به عرصه تجارت الکترونیک گذاشتند. امروزه کارشناسان بر این باورند که فناوری اطلاعات و ارتباطات بهترین فرصت برای صنعت بیمه و مشارکت آن در بازارهای جهانی است.

 

بیمه الکترونیک

در معنای عام بیمه الکترونیک، کاربرد اینترنتی و فناوری اطلاعات در تولید و توزیع خدمات بیمه‌ای است و در معنای خاص، بیمه الکترونیک را می‌توان به‌عنوان تأمین پوشش بیمه‌ای از طریق بیمه‌نامه‌ای که به‌طور هم‌زمان پیشنهاد، مذاکره و قرارداد آن منعقد می‌گردد اطلاق کرد. در این صنعت خدمات پرداخت حق بیمه، توزیع بیمه‌نامه و پردازش پرداخت خسارت می‌توانند هم‌زمان انجام گیرند.

بیمه الکترونیک فرصت‌هایی را فراهم می‌کند که کیفیت خدمات ارائه‌شده به شهروندان را بهبود داده و آن‌ها را قادر می‌سازد تا به خدمات و اطلاعات مناسب جهت صدور بیمه‌نامه موردنظر با استعلام نرخ و با اعلام خسارت دسترسی داشته باشند.

 

پیاده‌سازی بیمه الکترونیک در کشور

پیاده‌سازی بیمه الکترونیک در ایران از دو دیدگاه بررسی می‌شود. در دیدگاه اول که دیدگاه فشارهای محیطی است بیمه را مجموعه‌ای از عوامل بازار، اقتصاد اجتماعی و فناوری می‌داند. قدرت و توانایی مصرف‌کنندگان و مشتریان افزایش می‌یابد و باعث قدرت وسیع مشتریان در انتخاب می‌شود. عوامل مؤثر بر بیمه مدام در حال تغییر و تحول هستند. تغییرات سریع مولفه‌های دنیای تجارت باعث ایجاد فرصت‌ها و تهدیدهای مختلفی شده است.

به همین دلیل و باوجود تغییرات و عدم اعتماد به بازار رقابتی آینده، تمامی شرکت‌های بیمه ناچارند به سمت ایجاد محصولات بیمه‌ای بیشتر، با سرعت بالاتر و منابع کمتر حرکت کنند. این رفتار حاصل فشاری است که شرکت‌های مختلف بیمه از دنیای نوین و رقابتی تجارت متحمل می‌شوند.

دستیابی به موفقیت نه‌تنها به کارایی و بهره‌وری بالا نیازمند است، بلکه فعالیت‌های ابتکاری همچون تولیدات متنوع و خدمات بهینه را نیز ضروری می‌کند. مجموعه فعالیت‌های ابتکاری که به‌منظور مقاومت و نفوذ در دنیای تجاری صورت می‌گیرد را واکنش‌های حیاتی بیمه می‌نامند که ممکن است در بعضی یا تمام فرآیندهای کاری شرکت ظاهر شود. این فرآیندها ممکن است فرآیندهای عادی چون پرداخت حقوق و فروش بیمه باشد و یا حتی در فرآیندهای سطح بالا مانند استراتژی کاری شرکت ظاهر شود.

 

مزیت‌های بیمه الکترونیک

بیمه الکترونیک هزینه‌های مدیریتی و اداری را از طریق فرآیند ماشینی کسب‌وکار کاهش می‌دهد و اطلاعات مدیریتی را بهبود می‌بخشد. کارمزد پرداخت‌ها از طریق فروش مستقیم بیمه‌نامه به مشتری کاهش می‌یابد. کاهش هزینه در بازار رقابتی باعث کاهش حق بیمه می‌شود و به مشتریان و مردم اجازه خرید بیمه مشتری را می‌دهد که نتیجه آن نفوذ و توسعه بیشتر بیمه در کشورها است.

اینترنت برای افراد تازه‌وارد در بازار کار این فرصت را فراهم می‌آورد که از فرآیندهای پرهزینه و طولانی راه‌اندازی شبکه‌های سنتی فروش بپرهیزند و خدمات مالی و بیمه‌ای خود را بیشتر از راه خدمات اینترنتی انجام دهند. محصولات بیمه‌ای از طریق اینترنت به دلیل مشاوره کمتری که نیاز دارند بهتر به فروش می‌رسند؛ اما در مورد محصولات و خدمات بیمه‌ای باارزش معاملاتی بالا که مشتری تمایل بیشتری به‌صرف هزینه مشاوره دارد، فروش از طریق اینترنت آن‌چنان‌که باید موردتوجه قرار نمی‌گیرد.

ارزش واقعی خدمات زمانی مشخص می‌شود که به بیمه‌گران در کاهش هزینه‌ها کمک نموده و به مشتریان نیز امکان دسترسی به کلیه خدمات ازجمله دریافت گزارش، ارسال درخواست، تسویه‌حساب، اطلاع از تغییرات، شرایط بیمه و سیاست‌های بیمه‌ای می‌دهد.

تجارت الکترونیک موانع ورود به بازار را کاهش داده و موجب افزایش فشار رقابتی در صنعت بیمه شده است. در گذشته بیشتر محصولات بیمه از طریق نمایندگان توزیع می‌شدند. ولی با روی کار آمدن مباحث اینترنت و تجارت الکترونیک، نمایندگان بیمه برای جمع‌آوری نیازها و خواسته‌های مشتریان از آن استفاده می‌کنند و خود امور اجرایی بیمه را انجام داده و داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری‌شده را مورد تحلیل قرار می‌دهند.

بیمه‌گران با استفاده از اینترنت برای اداره امور و تسویه خسارت‌ها به‌صورت آنلاین ارزش‌آفرینی می‌کنند. پیشرفت‌های تکنولوژیکی به مشتریان اجازه می‌دهد که پیشرفت پرونده تسویه خسارتشان را پیگیری کنند و از طریق اینترنت، اطلاعات لازم را در مورد فرد پیگیری‌کننده خسارت دریافت کنند. پیگیری امور از طریق تجارت الکترونیک و پرداخت‌های الکترونیک باعث بهبود کارایی توزیع، امور اجرایی و تسویه خسارت می‌شود.

از دیگر مزایای بیمه‌های الکترونیک می‌توان به حذف محدودیت‌های زمانی و مکانی، کاهش حق بیمه، افزایش حجم معاملات فروش، دسترسی آسان به اطلاعات، کاهش هزینه‌های معاملاتی، مشتری مداری، تخصصی شدن فعالیت‌ها، تغییر ساختار شبکه فروش بیمه اشاره کرد.

 

 

منبع
راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا