امور زیربناییراه و ساختمان

عبور ۱۱ میلیون تن ترانزیت از ایران / مسیرهای ترانزیتی ایران قابل دور زدن نیست

مدیر کریدورهای بین المللی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه سال گذشه ۱۱ میلیون تن ترانزیت از ایران عبور کرده است گفت:‌ مسیرهای تزانزیتی ایران قابل دور زدن نیستند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، امیر ترفع در نشست هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدورهای ترانزیتی شمال به جنوب با بیان اینکه زیرساخت‌های حمل و نقل می‌توانند نقاط استراتژیک را به یکدیگر متصل کنند و این باعث روان‌تر شدن حمل و نقل کالا و مسافر می‌شود گفت: کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب از سه موسس ایران، هند و روسیه تشکیل شده است که توافقنامه مربوط به این کریدور در سال ۲۰۰۳ میلادی امضا شد و به زودی هفتمین اجلاس کارشناسی برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر حضور بخش خصوصی در تکمیل این کریدور و کارآیی آن اظهار داشت: مکانیزم کریدور شمال – جنوب دو  کارگروه فرآیندی و حمل و نقل و کارگروه گمرکی دارد و قرار است در نشست آینده تسهیلات برای بخش خصوصی، داخلی و خارجی در این کریدور مورد بررسی قرار بگیرد.

ترفع با تاکید بر اینکه معتقدم متولی ترانزیت شرکت‌های حمل و نقلی و کامیونداران هستند گفت: در زمان صحیح شرکت‌های حمل و نقلی باید با همراهی دولت تصمیم بگیرند و مسئولیت‌ها را پذیرا باشند.  

مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در کریدور شمال – جنوب هدف اتصال هند به روسیه از طریق ایران است، گفت: هند از طریق ایران به روسیه، ققفاز و آسیای مرکزی متصل می‌شود. 

وی ادامه داد: همه بنادر ما در شرق و غرب خزر و در جنوب کشور در مسیر کریدور شمال – جنوب حضور دارند.

ترفع بیان کرد: مذاکرات متعددی در حوزه افزایش و ارتقای استانداردها و مقرون به صرفه شدن تعرفه‌ها برای بخش خصوصی در کریدور شمال – جنوب انجام شده است تا حضور در این کریدور برای سرمایه‌گذاران اقتصادی باشد.

وی با اشاره به تکمیل خط آهن قزوین – رشت اظهار داشت: بسیاری از مشکلات ما در کریدور ریلی شمال – جنوب با افتتاح این خط رفع خواهد شد و ترانزیت سریع‌تر از این مسیر انجام می‌شود.

ترفع ادامه داد: در همایش پیش رو کشورهای ایران، هند، روسیه، ارمنستان، بلغارستان، عمان، ترکیه، تاجیکستان ، اوکراین، بلاروس، آذربایجان، قرقیزستان، قزاستان و روسیه حضور خواهند داشت.

طبق گفته این مقام مسئول سال گذشته ۱۱ میلیون تن ترانزیت از کشور ما عبور کرده است که این اقدامات می‌تواند به افزایش ترانزیت از مسیر ایران کمک کند.

ترفع تاکید کرد: این طبیعی است که سایر کشورها بخواهند از فرصت‌های ترانزیتی خود استفاده کنند اما فرصت‌های ترانزیتی ایران به واسطه موقعیت خاص قابل دور زدن نیست.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا