امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

کارآفرینی که با آموزش‌های مجازی ۱۰۰ شغل مستقیم ایجاد کرد

کرمانشاه_ یک استاد دانشگاه که حالا خودش کارآفرین است با ارائه آموزش‌های مجازی ۱۰۰ شغل مستقیم برای بقیه ایجاد کرد.

همچنین بخوانید

محمدابراهیم نوریان سرور که یکی از کارآفرینان کرمانشاهی در حوزه تولید بوقلمون و پرورش دام است در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: من از ابتدا سرمایه مالی زیادی در اختیار نداشتم که بخواهم یک مجتمع راه اندازی کرده و اشتغال زیادی ایجاد شود اما سرمایه اصلی من دانش و مهارتی است که دارم.

این کارآفرین کرمانشاهی افزود: من دانشم را که در حوزه کشاورزی و گرایش تغذیه و پرورش دام است در راستای فعالیت های جهادی به کار بسته ام.

با طرح مبحث «آتش به اختیار» از سوی رهبری تصمیم گرفتم از دانشم استفاده جهادی کنم

وی تصریح کرد: کار ما از زمانی شروع شد که حضرت آقا بحث « آتش به اختیار» را فرمودند و مفهوم آن از نظر بنده این بود که هر کسی هر کاری که از دستش برمی آید باید برای کشور انجام دهد.

نوریان ادامه داد: با توجه به اینکه من سرمایه مالی چندانی در اختیار نداشتم همینطور در زمینه کارهای فرهنگی و هنری نیز از تخصصی برخوردار نبودم، تصمیم گرفتم از دانشم استفاده کنم و در وهله اول اقدام به راه اندازی یک کانال تخصصی در فضای مجازی کردم تا از این طریق بتوانم دانشم را به دیگران انتقال دهم.

وی تصریح کرد: در ابتدا کانال مذکور در تلگرام راه اندازی شد و از این طریق اقدام به انتشار مطالب آموزشی و مشاوره رایگان به کسانی که می خواستند در حوزه پرورش دام فعالیت کنند، کردم.

این دکترای تغذیه و پرورش دام گفت: پس از اینکه تلگرام را تحریم کردیم، فعالیتمان را در شبکه اجتماعی ایتا ادامه دادیم و هم اکنون بیش از ۸۰۰ دامدار و دانشجو در این کانال عضو بوده و به آنها آموزش و مشاوره می دهیم.

ارائه آموزش مجازی به روستاییان، دامداران و کارآفرینان از نقاط مختلف کشور

وی افزود:هم اکنون روستاییان، دامداران و کارآفرینان زیادی از استان های مختلف کشور از جمله خراسان شمالی و جنوبی، فارس،اصفهان، همدان و کرمانشاه از طریق کانال ما در پیام رسان ایتا به آدرس@menooriyansoroor آموزش و مشاوره دریافت می کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه رازی گفت: البته به روستاییان و افراد کم بضاعت مشاوره رایگان و جهادی ارائه می شود.

وی تصریح کرد: برای نمونه یک فرد روستایی در همدان که به شهر مهاجرت کرده بود مورد حمایت و مشاوره های جهادی ما قرار گرفت و هم اکنون به روستا بازگشته و در زمینه پرورش دام فعالیت می کند.

مهاجرت معکوس به روستاها در نتیجه این حرکت جهادی

وی مهاجرت معکوس به روستاها را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فعالیت‌های جهادی خود برشمرد و گفت: با این اقدام ما تعداد زیادی از روستائیانی که به دلیل نداشتن درآمد کافی به شهرها مهاجرت کرده بودند، به روستا بازگشتند و مهاجرت معکوس اتفاق افتاد.

نوریان تصریح کرد: برای مثال یکی از ساکنین روستای کبوترآهنگ همدان که تا کنون ملاقاتی نیز با هم نداشتیم از طریق همین فضای مجازی از بنده مشاوره دریافت و اقدام به راه اندازی یک واحد پرورش دام کرد.

وی افزود: ایشان نیز چون بسیاری از روستائیان به دلیل نداشتن درآمد کافی به شهر مهاجرت کرده بود و پس از آشنایی با ما به روستا مهاجرت معکوس کرد و کسب و کار خوبی نیز در همین حوزه راه اندازی کرده است.

این دکترای تغذیه و پرورش دام افزود: این فرد همدانی هم اکنون حدود ۵۰ بره پرورش می دهد و آن گونه که خودش می گوید به صورت میانگین ۴ تا ۵ میلیون تومان در ماه درآمد دارد.

وی گفت: همچنین در راستای این فعالیت‌های جهادی خود بنده به برخی از روستاها رفته و کلاس‌های آموزشی و مشاوره برای آنها برگزار کرده ام.

ارائه آموزش ها و مشاوره ها در راستای تحقق آتش به اختیار و ایجاد اشتغال است

نوریان افزود: چندین کارگاه در دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی استان نیز وجود دارد که اقدام به پرورش بوقلمون و دام می کنند که بنده به همه اینها نیز مشاوره و آموزش لازم را ارائه کرده ام تا بتوانند در این حوزه فعالیت کرده و اشتغال زایی کنند.

وی به ارائه مشاوره و آموزش جهادی به گروه‌های مختلف جهادی نیز اشاره کرد و گفت: همه این اقدامات در راستای عمل به فرمایش مقام معظم رهبری و تحقق «آتش به اختیار» در کنار ایجاد اشتغال برای جوانان این سرزمین بوده است.

این کارآفرین کرمانشاهی تاکید کرد: مشاوره هایی که در این زمینه ارائه می دهم به صورت صفر تا صد بوده و فرد مشاوره گیرنده و آموزش دیده خود می تواند کارش را پیش ببرد.

وی اشاره ای نیز به اشتغال ایجادی خود در این حوزه داشت و گفت: خود بنده نیز هم اکنون یک واحد پرورش بوقلمون راه اندازی کرده ام و ۴ نفر اشتغال زایی مستقیم به همراه داشته است.

نوریان محل فعالیت واحد پرورش بوقلمون را سالنی در دهکده اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و افزود: این سالن به صورت رایگان و توسط بسیج سازندگی در اختیار ما قرار گرفته است و کمک خوبی به من بوده که در عمل نیز بتوانم آموزش ها و مشاوره هایی را که ارائه می‌ کنم تجربه و بررسی کنم.

وی با بیان اینکه مباحث تئوری با اجرای عملی آن تفاوت دارد گفت: تجربه عملی که اتفاق افتاده برای خود من نیز خیلی خوب است و در واقع یک بازآموزی در این زمینه اتفاق می‌افتد.

این کارآفرین کرمانشاهی گفت: از دیگر مزایای ایجاد این واحد پرورش بوقلمون نیز می توان به بحث آموزش حضوری و عملی علاقمندان اشاره کرد که با مراجعه به این واحد اطلاعات مورد نیاز خود را به صورت عملی آموزش می بینند.

وی از تولید ۲۷۰ قطعه بوقلمون در سال در این کارگاه خبر داد و گفت: چندین واحد دیگر نیز در دهکده اقتصاد مقاومتی هستند که در این زمینه فعالیت می کنند و تمام مشاوره ها و آموزش ها به آن ها به صورت جهادی بوده است و هم اکنون با ظرفیتی بیشتر از واحد خود بنده فعالیت و تولید می کنند و یکی از آنها در سال ۶۰۰ قطعه تولید بوقلمون دارد.

ایجاد و احیای بیش از ۱۰۰ شغل مستقیم با مشاوره و آموزش به کارآفرینان

نوریان با بیان اینکه در نتیجه مشاوره های صورت گرفته تاکنون بیش از ۱۰۰ شغل مستقیم ایجاد و احیا شده است، تصریح کرد: برای مثال یک دامداری در حال ورشکستگی بود که با مشاوره های ما احیا شد.

وی افزود: این بیش از ۱۰۰ نفر از اقصی نقاط ایران از جمله شهرستانهای درود، روستاهای استان همدان، کرمانشاه، رفسنجان هستند.

هیچ تسهیلات دولتی برای ایجاد شغل دریافت نکرده ام و تنها حامی ما سپاه بود

این کارآفرین کرمانشاهی در پاسخ به اینکه آیا برای ایجاد اشتغال مذکور از تسهیلات اشتغالزایی دولتی استفاده کرده است؟ گفت: هیچ تسهیلاتی استفاده نکرده ام و سرمایه خودم برای این کار حدود ۱۰۰ میلیون تومان بوده است.

وی تاکید کرد: تنها حمایتی که داشته ایم از سوی سپاه پاسداران بوده است و انصافا حمایت خوبی در این زمینه داشته اند و بسیج سازندگی نیز سالن مذکور در دهکده اقتصاد مقاومتی را به صورت رایگان در اختیار ما قرار داده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه رازی خطاب به مسئولان گفت: انتظار می رود برای افرادی مثل من که از دانشش استفاده می کند، یک رسانه یا شبکه تلویزیونی ملی باشد که صرفا به کار آموزش و مهارت آفرینی بپردازد.

وی تاکید کرد: من در فضای مجازی می توانم به تعداد معدود و محدودی از افراد آموزش بدهم اما اگر این اقدام از طریق رسانه ملی چون تلویزیون اتفاق بیفتد من می توانم دهها هزار نفر را به صورت همزمان آموزش دهم.

مهاجرت از روستاها ریشه بسیاری از مشکلات کرمانشاه است

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی مهاجرت از روستا به شهر را ریشه بسیاری از مشکلات استان کرمانشاه به ویژه بیکاری و حاشیه نشینی دانست و گفت: به همین دلیل هم اکنون ۷۵ درصد جمعیت استان در شهر و ۲۵ درصد در روستاها هستند .

وی تاکید کرد: کسی می خواهد استان مظلوم کرمانشاه را نجات دهد باید همه هم و غم و سرمایه علمی و دانش خود را در روستاها متمرکز کند و شرایطی را در روستاها به وجود آورند که به شهر مهاجرت نکنند.

 نوریان خاطرنشان کرد: اگر این افراد روستایی که به دلیل نداشتن درآمد کافی به شهرها مهاجرت کرده و در محرومیت کامل در حاشیه شهرها سر می کنند را بتوان آموزش داد، هم به روستاها برمی گردند و از این مشکلات کاسته می شود و هم خود آنها به درآمد رسیده و از محرومیت نجات می یابند.

وی با بیان اینکه تمایل دارد در بحث آموزش به روستائیان کمک کند، گفت: مک به دنبال این هستم که دامنه آموزش را گسترش دهم اما امکانات لازم برای این موضوع را نداریم.

این کارآفرین کرمانشاهی بار دیگر بر ضرورت ایجاد یک شبکه رسانه ای ملی با محوریت مباحث آموزشی این چنینی تاکید کرد و گفت: ارائه آموزش از طریق رسانه ملی چون تلویزیون نسبت به سایر رسانه ها مزایایی دارد که از آن جمله می توان به دسترسی آسانتر اشاره کرد و من می توانم در تلویزیون حضور پیدا کرده و نکات کلیدی را آموزش دهم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا