بورسبورس اوراق

پذیره‌نویسی ۱۶۰ میلیارد تومان اوراق اجاره بخش خصوصی در هفته جاری

ابوترابی با بیان اینکه از ابتدای معرفی ابزارهای مالی اسلامی تاکنون ارزش اوراق منتشره دولتی و خصوصی به ۲۹۷هزار میلیارد ریال رسیده،گفت:‌ پذیره نویسی اوراق اجاره دو شرکت ریلی به ارزش۱۶۰۰ هزار میلیارد ریال در هفته جاری آغاز می‌شود.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، غلامرضا ابوترابی مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی پیرامون حجم تامین مالی بخش خصوصی در بازار سرمایه گفت: از آغاز معرفی ابزارهای مالی اسلامی (صکوک) تا کنون حجم کل اوراقی که برای بخش خصوصی و دولتی در بازار بدهی کشور منتشر شده، بالغ بر ۲۹۷ هزار میلیارد ریال بوده است.

وی با بیان اینکه سهم بخش خصوصی و دولتی از این رقم تقریبا به نسبت مساوی است، عنوان کرد:‌ به طور دقیق سهم بخش خصوصی در انتشار اوراق بدهی بالغ بر ۱۴۰ هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال بوده است. همچنین از کل این رقم بالغ بر ۱۵۶ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال اوراق بدهی دولتی منتشر شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر ۵۰ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان انواع اوراق صکوک در بازار بدهی منتشر شده که عمده آن به اوراق اجاره منفعت اختصاص دارد.

ابوترابی در ادامه از پذیره نویسی اوراق اجاره دو شرکت ریلی به ارزش ۱۶۰ میلیارد تومان در هفته جاری خبر داد و گفت: پس از صدور موافقت اصولی برای انتشار اوراق اجاره شرکت ریل پرداز سیر به ارزش یکصد میلیارد تومان و همچنین اوراق اجاره شرکت ریل پرداز نوآفرین به ارزش ۶۰ میلیارد تومان از سوی سازمان بورس،  مجوز انتشار این اوراق هم اکنون صادر شده و انتظار می‌رود، طی فردا یکشنبه پذیره نویسی اوراق ریل‌پرداز سیر آغاز شود و پس از آن طی اواسط این هفته پذیره نویسی اوراق ریل پرداز نوآفرین در دستور کار قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول از صدور موافقت اصولی برای انتشار اوراق اجاره دو شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی خلیج فارس و سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت (سرمایه‌گذاری صنعت و معدن سابق) به پشتوانه سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر آنها نیز سخن گفت و افزود: موافقت اصولی صادر شده برای شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی خلیج فارس معادل یک هزار میلیارد تومان اوراق اجاره با سررسید سه ساله و نرخ اجاره بهای ۱۶ درصد است که دارایی مبنای انتشار آن سهام شرکت پتروشیمی مبین است. همچنین عاملیت فروش و متعهد پذیره نویسی شرکت کارگزاری بانک توسعه صادرات تعیین شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی  ادامه داد: همچنین سازمان بورس موافقت اصولی با انتشار ۲۰ میلیارد تومان اوراق اجاره شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت (سرمایه‌گذاری صنعت ومعدن سابق) با نرخ اجاره بهای ۱۸ درصد را صادر کرده که دارایی مبنای انتشار این اوراق سهام شرکت نیروکلر و گلوکوزان است.

ابوترابی با بیان اینکه پس از صدور مصوبات جدید از سوی کمیته فقهی بورس،‌ درخواست انتشار اوراق اجاره مبتنی بر سهام از سوی بخش خصوصی با رشد چشم‌گیری روبرو بوده عنوان کرد: فعالان بخش خصوصی چنانچه قصد مبنا قرار دادن سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر و یا تحت تملک خود را با عنوان دارایی مبنای اوراق تامین مالی داشته باشند، ضمن کاهش هزینه‌ها می‌توانند از فرآیندی آسان در تامین مالی استفاده کنند و در عین حال در مورد ضامن اوراق نیز توثیق سهام شرکت‌های بورسی به جای ضامن بانکی می‌تواند به کار گرفته شود.

وی بر لزوم توسعه فرهنگسازی ابزارهای مالی اسلامی به منظور تعمیق تامین مالی از طریق ابزارهای مالی اسلامی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر ابزارهای مالی متنوعی شامل اوراق اجاره، اوراق مرابحه، اوراق استصناع (سفارش ساخت در صنعت)، اوراق منفعت، اوراق رهنی، اوراق خرید دین و اوراق جعاله به بازار بدهی اضافه شده که بخش خصوصی می‌تواند از این ابزارها در کنار ابزارهای دیگری همچون اوراق سلف موازی استاندارد یا صندوق‌های زمین و ساختمان برای تامین مالی استفاده کنند.

 

منبع
اقتصاد آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا