صنعت، معدن، تجارت

صادرات کشور دو درصد کاهش یافت

یک پژوهشگر ارشد امور اقتصادی و بازرگانی گفت: طی نه ماهه امسال میزان صادرات ۸۶ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد کاهش را نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  سعید غلامی در برنامه «راه ابریشم» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به اینکه طی ماه های گذشته نرخ ارز با رشد فزآینده ای روبرو بوده است، افزود: واقع مطلب اینکه با افزایش نرخ ارز صادرات کشور دارای مزیت می شود.

وی اظهار داشت: انتظار بر اینکه با وجود افزایش نرخ ارز جهش و رشد مطلوبی در حوزه صادرات کشور رقم بخورد به طوری که نزدیک به پنج درصد ارزش صادرات کشور به طور نسبی افزایش یافت اما میزان صادرات بر مدار کاهشی بود.

این پژوهشگر ارشد امور اقتصادی و بازرگانی ادامه داد: کاهش وزن صادرات بیانگر کاهش میزان و مقدار صادرات بوده هرچند که از نظر ارزش به دلیل افزایش قیمت ها صادرات روندی صعودی داشته است.

وی افزود: اعمال سیاست های محدود کننده از سوی دولت در صادرات برخی از اقلام و افزایش قیمت کالاهای وارداتی که به طور مستقیم در داخل کشور برای تولید محصول نهایی مورد استفاده قرار می گرفت سبب شده از افزایش نرخ ارز به عنوان یک عامل در جهش صادرات بهره گیری نشود.

غلامی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت در تولید کالا سبب می شود کشور مزیت قیمتی خود را در بازارهای جهانی از دست دهد، گفت: واقع امر اینکه از کاستی های حوزه صادرات وابستگی صادرات غیر نفتی به نفت و گاز است به طوری که بیش از ۵۰ درصد از صادرات به حوزه میعانات گازی و پتروشیمی مربوط می شود.

وی سهم میعانات گازی در اقلام صادراتی کشور را بیش از ۸٫۳ درصد اعلام کرد و اظهارداشت: بخش عمده ای از صادرات ایران به چند کشور خاص بوده به طوری که نزدیک به ۷۰ درصد صادرات به کشورهای عراق، چین، امارات، افغانستان و ترکیه صورت گرفته است.

این پژوهشگر ارشد امور اقتصادی و بازرگانی ادامه داد: صادرات ایران به عراق، چین، امارات، افغانستان و ترکیه در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته به ترتیب ۵۰، ۷، ۱۶،۱۱ و ۲۲ درصد افزایش یافته که بیانگر از دست دادن مبادی صادراتی متنوع است.

وی افزود: علاوه براین ۳۰ درصد از صادرات ایران نیز به سایر کشورها بوده که نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد کاهش را نشان می دهد.

غلامی با بیان اینکه موضوع بررسی عملکرد دولت در حوزه صادرات و بررسی کارنامه دولت از چهار محور می تواند مورد توجه باشد، گفت: محور نخست بررسی عملکرد اقدامات و تکالیف قانونی که به دولت برای حمایت از صادرات تکلیف شده و سنجش تحقق این تکالیف در سال ۹۷ است.

وی دومین محور را مربوط به اثربخشی تکالیف دولت در حمایت از صادرات دانست و اظهارداشت: بررسی میدانی و رضایت بخشی صادرکنندگان و فعالان اقتصادی از عملکرد دولت محور سوم است.

این پژوهشگر ارشد امور اقتصادی و بازرگانی محور چهارم را جایگاه بین المللی ایران در حوزه تجارت خارجی و تسهیل فضای کسب و کار تجاری عنوان کرد.

وی ادامه داد: طبق گزارش ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی سیاست گذاری در بخش تجارت خارجی و صادرات، هدف صادراتی در سال جاری ۵۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار تعیین شده بود.

غلامی با اعلام اینکه بررسی عملکرد صادرات در روزهای اخیر نشان می دهد که در خوشبینانه ترین حالت تنها ۷۵ درصد هدف صادراتی تحقق یافته است، گفت: بررسی میدانی و رضایت بخشی صادرکنندگان و فعالان اقتصادی حاکی از وجود مشکلات متعدد در حوزه صادرات است.

وی در پایان به رادیو اقتصاد یادآور شد: برای جبران کاستی ها در حوزه صادرت باید تصویری شفاف از وضعیت صادرات کشور داشت.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا