صنعت، معدن، تجارتصوت

تشکیل منطقه آزاد تجاری میان ایران و اوراسیا

معاون امور حقوقی و مجلس شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی از تصویب موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری میان ایران و اوراسیا در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسین گروسی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: علاوه براین با نظر اهالی خانه ملت در مجلس شورای اسلامی مقرر شده هشت منطقه آزاد نیز به هفت منطقه آزاد موجود در کشور اضافه شود.

وی اظهارداشت: مناطق آزاد مدنظر در قصر شیرین، زابل، اینچه برون، ایلام، بوشهر و مناطقی که بیشتر در اطراف مرزهای کشور قرار دارند ایجاد خواهد شد.

معاون امور حقوقی و مجلس شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی ادامه داد: مناطق آزاد مورد نظر ضمن ایجاد فرصت های سرمایه گذاری در ایجاد امنیت پایدار نیز موثر هستند.

وی با اعلام این مطلب که نخستین مناطق آزاد سال ۷۲ در کشور شگل گرفت که شامل کیش، قشم و چابهار بوده است، گفت: مناطق آزاد دیگری که بعد از این سه منطقه تشکیل شدند شامل ماکو، انزلی ،ارس و اروند هستند.

گروسی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد فرصتی را برای سرمایه گذاران فراهم کردند تا در این مناطق سرمایه گذاری کنند، افزود: از مزایای سرمایه گذاری در مناطق آزاد بهره مندی از معافیت مالی ۲۰ ساله و نبود الزام جهت اخذ ویزا برای سرمایه گذاران خارجی است.

وی با بیان اینکه در مناطق آزاد علاوه بر ایجاد مبادلات تجاری و ارتباط با کشورهای همسایه نسبت به تولید کالا نیز اقدام شود، اظهارداشت: در منطقه آزاد اروند ساخت شرکت بزرگ تولید فولاد با ظرفیت سه و نیم میلیون تن آغاز شده است.

معاون امور حقوقی و مجلس شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی ضمن اشاره به تولید پوشاک و کفش با مشارکت شرکت های بزرگ و سرمایه گذاران ایرانی در ارس ادامه داد: شرکت های تولید کننده فولاد در چابهار، قشم و اروند در حال ایجاد است.

وی از امضای قرارداد ساخت نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در منطقه آزاد اروند خبر داد و گفت: همه این سرمایه گذاری ها با مشارکت بخش خصوصی با سرمایه گذاران خارجی است.

گروسی با اعلام خبر ایجاد ایجاد دو گلخانه بزرگ در ارس و چابهار افزود: گلخانه ۳۰ هکتاری که به ۱۰۰ هکتار افزایش خواهد یافت در ارس محصول تولید و به کشورهای همسایه صادر می کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا