انرژی

حرکت استارتاپ‌های آب و انرژی شتاب می‌گیرد

با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، «آبان» شتابدهنده‌ای با هدف حمایت از تجاری‌سازی استارتاپ‌های حوزه آب و انرژی در شهرک صنعتی قدس افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، در حاشیه بازدید از دستاوردها و گفت‌وگو با فعالان فناور مستقر در شهرک‌های صنعتی پایتخت گفت: این بازدیدها با هدف شناخت نیازها و دغدغه‌های فعالان فناور و دانش‌بنیان، به صورت میدانی انجام می‌شود؛ تلاش می‌کنیم با شناخت و رفع نیازهای ساکنان زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری، محیط جدیدی برای نوآوری و کارآفرینی ایجاد شود.

ستاری از اهمیت وجود یک محیط برای پروبال گرفتن نوآوری این کسب‌وکارها گفت و ادامه داد: دانش‌بنیان و استارتاپی‌ها بیش از هر چیز، نیازمند یک محیط کسب و کار مساعد است و باید خلاءهای بر سر راه این کسب‌و کارها، برطرف شود.

همچنین بخوانید

وی، توانمندی و برتری شرکت‌های دانش‌بنیان را در گرو نوآوری در کسب و کارهایشان دانست و ادامه داد: شرکت دانش‌بنیانی که می‌تواند ۵۰ موتور را در مدت زمان کوتاه، تعمیر اساسی کند و به شرکت هواپیمایی تحویل دهد، منحصر به فرد است. نمونه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی موفق کم نیست؛ حضور این شرکت‌ها در سپهر اقتصاد کشور نویدبخش یک باور و اندیشه جدید در تولید و کارآفرینی است.

ستاری با اشاره به پررنگ شدن حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی‌ها در اقتصاد کشور گفت: انتخاب شدن تعدادی از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان در انتخابات اخیر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران، نشان می‌دهد اقتصاد کشور در حال پوست‌اندازی است و نسل جدید کارآفرینان، اقتصاد را با نوآوری، اعتماد به‌نفس و خلاقیت خود، متحول می‌کنند.

حرکت استارتاپ‌های آب و انرژی با «آبان» شتاب می‌گیرد

وی همچنین به شهرک صنعتی قدس در جنوب غرب تهران رفت و شتاب‌دهنده آبان را افتتاح کرد.

آب یک مساله مهم و حیاتی است و ضرورت استفاده بهینه از این منبع حیات بخش، اهمیت استفاده از نوآوری را دوصد چندان می‌کند. احداث واحدهای پتروشیمی و صنعتی که این حوزه را به آب و اقتصاد پیوند زده، فعالیت شتابدهنده «آبان» توسعه و تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه را در حوزه آب و انرژی هدایت کرده است.

برج‌های هیبریدی، نمک زدایی پساب و بازچرخانی پساب‌ها از جمله فناوری‌هایی است که به کمک شتابدهنده آبان، وارد بازار تجاری می‌شود.

این شتاب‌دهنده تمرکزش را بر روی استارتاپ‌های سخت افزاری معطوف کرده است و زیرساخت‌های لازم را برای این که بتواند این استارتاپ‌ها را وارد بازار کند در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهد. «آبان» با برگزاری یک دوره ۱۸ ماهه تجاری‌سازی، ورود این استارتاپها به صنایع هدف بر اساس یک مدل کسب و کار دانش‌بنیان را دنبال می‌کند.

این شتابدهنده که در شهرک صنعتی قدس مستقر است، تمامی نیازهای خود را در شعاع ۵۰۰ متری دارد و از این ظرفیت‌ها برای تولید محصول فناورانه بهره می‌برد.

۱۰ استارتاپ در این شتابدهنده استقرار دارد که بیش از ۴۰ درصد از فناوران، فارغ التحصیل مقاطع دکتری دانشگاه صنعتی شریف در حوزه‌های مکانیک و مهندسی هستند. پتروشیمی، صنعت هدف استارتاپ‌های مستقر در این شتابدهنده است. بازار این صنعت در دنیا ۶۹۰ میلیون دلار ارزش دارد و شتابدهنده برای فروش ۲۸۵ میلیون دلاری هدفگذاری می‌کند.

همچنین استارتاپ ایراپ، در گام‌های نخست تجاری‌سازی است و تجهیزات امنیتی برای مخازن تحت فشار را می‌سازد. این استارتاپ توانسته بعد از ۲ سال تأیید صنایعی مانند پتروشیمی امیرکبیر را دریافت کند و قراردادی ۱۵۰ هزار دلاری ببندد.

تولید آندهای MMO کار یکی دیگر از استارتاپ های مستقر در این شتابدهنده است و به پتروشیمی‌ها خدمت ارائه می‌کند.

گندزدایی آب‌های دریا که در اصطلاح الکترولایزر آب دریا است و گندزدایی آب‌های شرب از دیگر حوزه‌های مورد فعالیت ایراپ است. فعالان این استارتاپ توانسته‌اند یک نمونه صنعتی را برای تأمین آب شرب پتروشیمی امیرکبیر بسازند.

نمک‌زدایی آب دریا، الکترواکسیداسیون پساب‌های صنعتی، رسوب‌زدایی از لوله‌های انتقال از دیگر فناوری‌های استارتاپی است که در این شتابدهنده جان می‌گیرد و به مرحله تجاری‌سازی می‌رسد.

شتابدهنده آبان، ۱۲ شرکت دانش بنیان تولیدی و ۲۰ شرکت نوپا را در افق خود می بیند و قرار است برای ۵۰۰ نفر از جوانان و نخبگان کشور شغل ایجاد کند؛ از این مسیر ۶۹۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور حاصل می‌شود.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا